۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۵۸
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85095422
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد + فیلم

سبزوار - ایرنا - مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه روز جمعه با حضور ۲۸۰ کشتی‌گیر از هشت استان کشور در گود کشتی شهدای حکم‌آباد، از توابع شهرستان جوین خراسان رضوی برگزار شد.

رییس اداره ورزش و جوانان جوین جمعه‌شب به خبرنگار ایرنا گفت: این رقابت ها با حضور کشتی گیران ۵۰ شهر از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان، کرمانشاه، مازنداران، تهران و سیستان و بلوچستان در حضور پرشور تماشاگران برگزار شد.

هاشم یزدی افزود: در این مسابقات، کشتی گیران در پنج وزن ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۶ و به اضافه ۹۶ کیلوگرم با یکدیگر رقابت کردند.

وی اظهار داشت: در وزن ۶۶ کیلوگرم حمید سلمانیان از شیروان، علی غفاری از تربت جام و مهدی قره قاشی از اسفراین به ترتیب به مقام های اول تا سوم رسیدند.

رییس اداره ورزش و جوانان جوین گفت: در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز علی مردانی از اسفراین، امیر کمالی و علی گلزاده هر ۲ از شهرستان جوین به ترتیب اول تا سوم شدند و در وزن ۸۴ کیلوگرم نیز محمد حسین‌پور از اسفراین، مرتضی اعتمادی از قوچان و مهدی تیموری از تربت جام به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند.

وی ادامه داد: در وزن ۹۶ کیلوگرم نیز مرتضی علیزاده از قوچان، علیرضا قادر آبادی از مشهد و الیاس حسینی از تربت جام به ترتیب بر سکوی اول تا سوم ایستادند و در وزن به اضافه ۹۶ کیلوگرم نیز بهرام قادرآبادی از مشهد، محمد تیموری از تربت جام و علی پرهیزگار از مشهد به ترتیب اول تا سوم شدند.

وی اظهار داشت: به نفرات نخست هر وزن ۱۵۰ میلیون ریال اهدا شد، نفرات دوم ۱۰۰ میلیون ریال و نفرات سوم نیز ۵۰ میلیون ریال دریافت کردند.

کشتی سنتی باچوخه از ورزش های پرطرفدار در خطه خراسان است که به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که ورزشکاران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگی بر تن محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده است، این رشته به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

یزدی افزود: هزار و ۲۰۰ ورزشکار در ۲۲ هیات ورزشی در حوزه ورزش‌های حرفه‌ای، قهرمانی، بومی، محلی و همگانی شهرستان جوین فعالیت دارند.

نقاب مرکز شهرستان جوین در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha