۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷
کد خبر: 85095716
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار رسانه آمریکایی نسبت به خطر قطع روابط پکن- واشنگتن و بروز جنگ

تهران- ایرنا- ان‌بی‌سی‌نیوز در مطلبی با اشاره به تنش فزاینده میان پکن- واشنگتن نوشت: همسایگان چین، متحدان آمریکا و مقام های ایالات‌متحده نگران قطع روابط این دو ابرقدرت و بروز یک جنگ ناخواسته هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا،شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی با ذکر این نکته که همسایگان چین و متحدان آمریکا نگران سوءتفاهم میان این دو رقیب هستند، نوشت: مقام های کنونی و پیشین آمریکایی و اروپایی می گویند قطع ارتباط میان پکن- واشنگتن خطر بحران یا درگیری ناخواسته بین این دو ابرقدرت را افزایش می دهد.

به گزارش این رسانه، گفته می شود در حال حاضر کانال‌های دیپلماتیک میان این دو کشور به دلیل تنش فزاینده در طول دو دولت متوالی واشنگتن، از بین رفته و پکن هم تمایلی به استقبال از دیدار با مقامات رده بالای آمریکا نشان نمی دهد.

دیپلمات‌های کهنه کار آمریکایی و اروپایی در این خصوص می گویند با توجه به شکل گیری بی اعتمادی میان چین و ایالات متحده، حتی اگر دو طرف بتوانند به زودی تماس تلفنی دیگری بین جو بایدن و شی جین پینگ همتای چینی و یا نشستی در سطح کابینه برگزار کنند، باز هم شاهد پیشرفت در روابط دو طرف نخواهیم بود.

این گزارش می افزاید: ناگفته نماند در حالیکه گفت‌وگو میان پکن و واشنگتن متوقف شده، چین درهایش را به روی سایر دولت‌ها باز کرده و خود را چهره ای صلح‌جو در خاورمیانه و اوکراین معرفی می‌کند.

شی روز چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در اوکراین، گفت و گوی تلفنی با ولودمیر زانسکی همتای اوکراینی داشت و از ایجاد صلح در این کشور دفاع کرد.

این کشور در اوایل ماه جاری نیز برای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه فرش قرمز پهن کرد و پیش از آن هم میزبان وزرای امورخارجه ایران و عربستان سعودی برای برقراری یک توافق سیاسی بود.

از همین رو بسیاری از مقامات غربی و آمریکایی، همسایگان چین و متحدان آمریکا بیم آن دارند کاهش بیشتر روابط دو ابرقدرت، اقتصاد جهانی را از مسیر خود خارج کند یا به دلیل تفسیر نادرست طرفین از رفتارهای یکدیگر، جنگ و درگیری بروز کند.

بانی گلاسر مدیر عامل برنامه هند و اقیانوس آرام در اندیشکده صندوق مارشال آلمان بر این باور است که چین می‌خواهد به بقیه جهان نشان دهد که به صلح علاقه‌مند است و از همین رو اعلام می کند ما سازنده هستیم و صلح را ترویج می‌کنیم، اما آمریکا با دادن سلاح به اوکراین نفت روی آتش می‌ریزد.

به نوشته این شبکه خبری آمریکایی، افزایش تنش ها میان پکن و واشنگتن بر سر مساله تایوان پس از لغو سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه ایالات متحده در پی مشاهده یک بالن جاسوسی چینی در آسمان آمریکا به اوج خود رسید. به گونه ای که پس از ماجرای بالن دوطرف هنوز بر سر برنامه ریزی مجدد برای بازدید بلینکن به توافق نرسیده اند.

هرچند یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که کاخ سفید منتظر است به زودی تماس تلفنی میان بایدن و شی برقرار شود و تلاش‌ها برای ترتیب دادن ملاقات‌هایی بین وزرای بازرگانی دو طرف به نتیجه برسد. این مقام دولتی در عین حال تاکید کرد: گفت‌وگوهای دو دولت از طریق سفارتخانه ها طبق روال عادی ادامه دارد.

به ادعای این رسانه آمریکایی با وجود درخواست‌های مکرر واشنگتن، مذاکرات نظامی با چین به حالت تعلیق درآمده و بیش از ۱۰۰ کانال ارتباطی بین وزارتخانه ها و سازمان های مختلف دولتی غیرفعال است.

از همین رو افسران اطلاعاتی پیشین نگرانند که در صورت وقوع حادثه‌ای شبیه به برخورد سال ۲۰۰۱ بین یک جت جنگنده چینی و یک هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا، نبود ارتباطات میان دو طرف چگونه می تواند بحران را برطرف کند، به ویژه آنکه در آن زمان روابط دو طرف بسیار بهتر از برهه کنونی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha