۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۵
کد خبر: 85096397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات چینی: رئیس جمهوری چین شخصا برای آشتی ایران و عربستان ورود کرد

تهران- ایرنا- مدیر کل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه چین با اشاره به میانجی گری چین در توافق اخیر ایران و عربستان گفت شی جینپینگ رئیس جمهوری چین برای محقق کردن توافق عادی سازی روابط بین ایران و عربستان، شخصا وارد عمل شد و با سران هر دو کشور در این خصوص رایزنی های مستقیم انجام داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا  «وانگ دی» در مصاحبه با روزنامه خلق چین people's daily با بیان این مطلب افزود:  از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی صفحه جدیدی را در روابط دو کشور گشوده و نمونه‌ای از حل مناقشات و اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی بوده و روند آشتی و گفت‌وگو را در این کشورها به پیش برده است.

وانگ دی مدیرکل امور خاورمیانه و افریقای وزارت امور خارجه چین

توافق ایران و عربستان به طور گسترده توسط مردم منطقه مورد حمایت قرار گرفته و جامعه بین المللی آن را بسیار تحسین کرده است. خوشحالیم که بعد از اینکه عربستان سعودی و ایران خبر از سرگیری روابط دیپلماتیک را اعلام کردند، هیأت های دو کشور با یکدیگر دیدار و در حال آماده شدن برای بازگشایی سفارت ها و کنسولگری‌های دو طرف هستند.

وی با بیان اینکه خاورمیانه منطقه‌ای مهم در جهان است که مسائل کانونی دنیا در آن متمرکز شده، تصریح کرد: این مسائل حساس از دیرباز مطرح بوده و یافتن راه حل مناسب کار آسانی نیست. در عین حال، برخی از قدرت‌های بزرگ خارج از منطقه، درگیری‌های مختلف را در خاورمیانه تحریک می‌کنند و به دنبال منافع شخصی خود هستند که منجر به آشفتگی طولانی‌مدت در این منطقه شده و رنج بسیاری را برای مردم خاورمیانه به همراه داشته است.

وانگ همچنین گفت: در این زمینه، صلح طلبی، توسعه طلبی و تسلط بر آینده و سرنوشت به آرزوی مردم در خاورمیانه تبدیل شده است. کشورهای خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی و ایران، مایل به حل مناقشات و اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی هستند و از کشورهای اصلی انتظار دارند که به طور فعال گفت‌وگوهای صلح را ترویج کنند.

وی همچنین اظهار کرد که گام کوچک ایران و عربستان برای حل مناقشات و برقراری صلح، گامی مهم برای منطقه به منظور غلبه بر منازعات و دستیابی به آشتی است و برای چین، میانجیگری موفقیت آمیز در از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، رویه دیپلماتیک اصلی ما در اجرای طرح‌های امنیتی جهانی در خاورمیانه است.

این مقام چینی تاکید کرد: جهان امروز دستخوش تغییرات بزرگی است که طی یک قرن گذشته دیده نشده است و جامعه بشری در یک دوراهی جدید قرار دارد. در مواجهه با تغییرات در جهان، زمان و تاریخ، چین همیشه به هدف سیاست خارجی خود یعنی حفظ صلح جهانی و ارتقای توسعه مشترک پایبند است. ما متعهد به ترویج ساخت جامعه ای با آینده مشترک برای بشر هستیم.

مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: پکن به گفت‌وگو و مشورت برای ترویج ساخت جهانی صلح پایدار، به همکاری برد-برد به منظور ترویج ساختن جهان مشترک، به رفاه برای مبادلات و یادگیری متقابل برای ترویج ساخت جهانی باز و فراگیر و به محیط زیستی سبز و کم کربن و ترویج ساخت جهانی پاک و زیبا هم متعهد خواهیم بود.

وانگ اظهار داشت: چین به ایفای نقش سازنده در رسیدگی صحیح به مسائل کانونی در جهان مطابق با خواست همه کشورها ادامه خواهد داد و با توسعه جدید چین همچنان فرصت های جدیدی را برای کشورهای سراسر جهان از جمله کشورهای خاورمیانه به ارمغان خواهد آورد.

وی همچنین گفت: در آینده، چین مانند همیشه به حق حاکمیت کشورهای خاورمیانه احترام می گذارد، از کشورهای خاورمیانه در پایبندی به استقلال استراتژیک خود حمایت می کند، همبستگی و هماهنگی را تقویت می کند، با دخالت خارجی مخالفت می کند و به عنوان نیرویی برای آشتی، صلح و سازش، عمل خواهد کرد. چین برای ارتقای امنیت، ثبات، توسعه، رفاه، مدارا و هماهنگی در خاورمیانه همکاری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست در روز هجدهم اسفندماه در پکن توافق کردند تا تهران و ریاض بعد از هفت سال بار دیگر با میانجی‌گری چین روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha