۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85096807
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دموکرات‌ها در وضعیتی نامعلوم و خطرناک؛ چرایی نگرانی هم حزبی‌های بایدن

تهران- ایرنا- با اعلام آمادگی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت دوباره در انتخابات، برخی از دموکرات‌ها مخفیانه گفته‌اند نگران هستند برخی ضعف‌ها و ایرادات رئیس جمهور او را در کارزار انتخاباتی‌اش به دردسر بیندازد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای هیل در گزارشی در این زمینه ۵ دلیل را به عنوان عوامل نگرانی دموکرات ها از اعلام نامزدی دوباره جو بایدن ارائه داده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، هر چند که هم حزبی های بایدن تصدیق می کنند که وی در مواردی به ویژه در حوزه قانونگذاری، موفقیت هایی هم داشته است اما برخی از آنها از این که بایدن در نهایت نتواند پیروزی دیگری را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رقم بزند، نگران هستند.

یکی از مشاوران حزب دموکرات تصدیق کرده که «همه دموکرات ها تا حدی وحشت دارند اما هیچ یک از آنها نمی خواهد نگرانی خود را علنی کند»، وی گفت: ما در وضعیت نامعلوم و خطرناکی قرار داریم.

بایدن رکورد پیری را در میان رئیسان جمهوری آمریکا زده است

بزرگترین نگرانی دموکرات ها مساله سن بایدن است که در ماه نوامبر ۸۱ ساله می شود و در پایان دور دوم ریاست جمهوری اش ۸۶ سال سن خواهد داشت.

بایدن تا همین حالا هم پیرترین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است و با گذشت هر روز از ریاست جمهوری اش این رکورد بیشتر شکسته می شود.

کارشناسان راهبردی در حزب دموکرات، مساله سن را اصلی ترین دلیل تناقضات در نظرسنجی ها می دانند: بیشتر دموکرات ها دوره نخست ریاست جمهوری بایدن را قبول دارند اما بیش از نیمی از افرادی که مورد نظرسنجی قرارگرفته اند می گویند رئیس جمهوری به خاطر کهولت سن نباید بار دیگر در رقابت های انتخاباتی شرکت کند.

به نوشته هیل، علاوه بر این که رقبای بایدن نیز سن او را بهانه حمله به او قرار داده اند، برخی از کارشناسان راهبردی دموکرات ها هم از این که بایدن بتواند به طور موثری کارزار انتخاباتی اش را برگزار کند در تردید هستند. یکی از آنها تایید کرد که «کارزارهای انتخاباتی برای افراد ۸۱ ساله ساخته نشده اند».

کنفرانس های خبری اندک

هیل نوشت: بایدن کمتر از هر یک از رئیسان جمهوری سلف اخیر خود کنفرانس های خبری داشته است؛ واقعیتی که برخی از دموکرات ها آن را نشانه آن می دانند که کاخ سفید می خواهد او را از موقعیت هایی که ممکن است خطای او را در انظار عمومی در پی داشته باشد، دور نگه دارد.

مارک نولر روزنامه‌نگار باسابقه‌ای که چند دهه کنفرانس های خبری کاخ سفید را پوشش داده و سوابق دقیقی از کنفرانس های مطبوعاتی رئیسان جمهوری آمریکا را دارد، در این زمینه گفت: بایدن از زمان روی کار آمدن خود ۲۴ کنفرانس خبری برگزار کرده است که ۱۲ مورد آن کنفرانس خبری مشترک با رهبران خارجی بوده است.

در مقایسه، بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق، در دو سال اول ریاست جمهوری اش، ۸۳ کنفرانس خبری برگزار کرد.

این روزنامه نگار گفت بایدن همچنین کمترین مصاحبه را داشته و از زمان روی کار آمدنش فقط ۳۸ مصاحبه با خبرنگاران انجام داده است.

نولر خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور همچنین با شبکه خبری فاکس نیوز که اغلب از سیاست‌های او انتقاد می‌کند، هیچ مصاحبه ای نداشته است.

به گفته یک کارشناس راهبردی دموکرات، بایدن همچنین باید ارتباط بیشتری با رای دهندگان داشته باشد.

وی پیش بینی کرد که بایدن ارتباطات کمتر و کنترل شده تری در طول مبارزات انتخاباتی خواهد داشت؛ مساله ای که در نهایت برای او مناسب نیست.

فقدان انعطاف پذیری

کارشناسان می گویند برای پیروزی در مبارزات انتخاباتی مدرن، نامزد ریاست جمهوری باید انعطاف پذیر باشد.

به عنوان مثال، در کارزارهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ بارها به برنامه های رادیویی و تلویزیونی برای انجام مصاحبه های بداهه دعوت شد، در حالی که هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات ها و تیمش ساعت ها وقت برای توییت کردن می گذاشتند. برخی از دموکرات‌ها احساس می‌کنند ضعف بایدن از نظر فقدان انعطاف پذیری و چابکی در کارزارهای انتخاباتی باعث می شود که وی نتواند به موقع اقدام کند.

احتمال گاف دادن

هیل نوشت: بایدن تا حد زیادی رئیس‌جمهور بوده که عادت داشته طبق برنامه عمل کند هر چند که در دوران سناتوری اش بدون نیاز به آمادگی قبلی، بداهه گویی می کرد.

مشاوران بایدن در طول این دوره برای اینکه او دقیقا همان مطالب از قبل آماده شده را مطرح کند، سختگیرانه رفتار کرده اند تا جایی که خود او اغلب به طعنه گفته که با دستیارانش به دلیل دور زدن پیام ها و بیان نظرش «مشکل دارد.»

اما مبارزات انتخاباتی می تواند لحظاتی را شامل شود که نیاز به واکنش سریع و بداهه گویی دارد و این موضوع حتی پر و پاقرص ترین حامیان بایدن را نگران توانایی او برای مدیریت این لحظات کرده است.

مدیریت اقتصادی

به رغم رونق اشتغال و هزینه مصرف کننده، برخی از دموکرات ها نگران هستند که بزرگترین نقص بایدن چیزی فراتر از ضعف های شخصیتی اوست؛ توانایی او در مدیریت مهم ترین مساله از نظر رای دهندگان یعنی «اقتصاد» مساله نگران کننده است.

بایدن این هفته از اقتصادی سخن گفت که «قوی باقی می‌ماند»، اما بسیاری از اقتصاددانان نظر دیگری دارند زیرا بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) همچنان نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد و پیش بینی می شود بانک‌های بزرگ، رشد کمی داشته باشند.

برخی دیگر اشاره می‌کنند که با کاهش مشاغل توسط شرکت‌های بزرگ، رکود اقتصادی در راه است.

یک مشاور قدیمی جمهوری خواهان که در کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ از بایدن در مقابل ترامپ حمایت کرد، با اشاره به افزایش شدید قیمت گاز، خواربار و سایر کالاها در دوران ریاست‌جمهوری بایدن، گفت بایدن مدیریت خوبی در مساله اقتصاد در دوره نخست ریاست جمهوری اش نداشت و او نگران بدتر شدن اوضاع اقتصادی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha