دشمن تلاش می‌کند دانشگاه را روبروی نظام‌ قراردهد/ضرورت احصای شاخص‌ کمی فرهنگی دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که نقاط قوت کشور را هدف بگیرد و دانشگاه را روبروی نظام قرار دهد. در مقابل ما نیز باید هوشمندی خاص داشته باشیم و نباید صرفاً حالت تدافعی به خود بگیریم و باید برنامه‌های جدی خود را پیگیری کنیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل روز یکشنبه در شصتمین اجلاس معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی افزود: ما با نسلی روبرو هستیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا طی سه سال اخیر بیشتر در فضای مجازی فعالیت داشتند؛ حال به فضای واقعی آمده‌اند، از این رو معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها باید شرایط این انتقال فضا را مهیا کنند و البته این امر سختی‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند که نقاط قوت کشور (دانشگاه) را هدف قرار دهند و دانشگاه را روبه‌روی نظام قرار دهند. در مقابل ما نیز باید هوشمندی خاص داشته باشیم و نباید صرفاً حالت تدافعی به خود بگیریم و باید برنامه‌های جدی خود را پیگیری کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه روسای دانشگاه‌ها باید نگاه و حمایت ویژه از معاونت فرهنگی و اجتماعی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته روسای دانشگاه‌ها را موظف کردیم سه درصد بودجه را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند که این مهم به نسبت اجرا شد.

زلفی گل یادآور شد: سال گذشته به صورت میانگین ۱۱۰ درصد بودجه به دانشگاه‌ها تخصیص یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت احصای شاخص‌های کمی فرهنگی در دانشگاه‌ها خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها افزود: فرهنگ دانشگاهی با فرهنگ عمومی تفاوت‌ دارد. فرهنگ‌هایی چون نوپذیری، نوآوری، دانش‌پذیری مختص دانشگاه است. در دانشگاه قانون‌پذیری اصل است و همه باید تابع قانون باشند.

دشمن تلاش می‌کند دانشگاه را روبروی نظام‌ قراردهند/ ضرورت احصای شاخص‌کمی فرهنگی دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین خاطرنشان کرد: البته در مواردی هم فرهنگ دانشگاهی نیاز به پویش و پالایش دارد و این مهم را باید معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها مد نظر قرار دهند و در مواردی که نیاز به اصلاح است، اقدامات لازم را انجام دهند.

زلفی گل در ادامه بر ضرورت نهادینه کردن نقش تربیتی و معلمی در دانشگاه نیز تاکید کرد و گفت: هر کس که در محیط دانشگاه حضور دارد، نقش تربیتی و معلمی دارد، به همین دلیل کار فرهنگی تنها برای دانشجویان نیست، بلکه برای کارکنان نیز باید فراهم باشد. در دانشگاه هرکسی که مسوولیتی دارد و با دانشجو سر و کار دارد باید دانشجو را همچون فرزند خود بداند و اصول تربیتی و روان‌شناسی را در مورد آنان رعایت کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ، فکر را و فکر، احساس و عمل را شکل می‌دهد، تأکید کرد: بهترین سرمایه‌گذاری برای آینده کشور ایجاد فرهنگ سالم است و فرهنگ دانشگاهی باید الگو و هدایت کننده فرهنگ عمومی جامعه باشد.

وزیر علوم، نقش و وظیفه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها را بسیار مهم و سنگین توصیف کرد و یادآور شد: در سرمایه‌گذاری همواره مطرح است که اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری یک‌ساله کنید گندم بکارید، اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری ۱۰ساله کنید درخت بکارید، اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری ۱۰۰ساله کنید، انسان تربیت کنید و اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری مادام‌العمر کنید فرهنگ سالم ایجاد کنید. بنابراین باید فرهنگی ایجاد کنیم که دانشجو درس خواندن و کار کردن را مقدس شمرده و دانش‌آموختگان دانشگاهی ما تنها به دنبال پشت میزنشینی نباشند.

زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها اظها رداشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که هیات رئیسه دانشگاه، هر فصل یک جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه برگزار کند.

وی افزود: جایگاه معاونت فرهنگی را در پایه‌های تشویقی نیز بالا برده‌ایم و در شیوه‌نامه اختصای اعتبار پژوهانه می‌توان به استاد اجازه داد بخشی از اعتبار پژوهانه خود را برای امور فرهنگی هزینه کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: رئیس سازمان امور دانشجویان در حال تهیه دستورالعمل «سرآمدان دانشجویی» است و بر اساس این دستورالعمل برای حدود ۵ درصد از دانشجویان که در امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی فعالیت دارند، پس از شناسایی، امتیازاتی را قائل خواهیم شد، در این دستورالعمل نیز نقش فرهنگی باید نمایان باشد.

نگاه فرصت‌محور به فعالیت‌های دانشجویی زمینه‌ساز فعالیت‌های اثرگذار در دانشگاه‌ها                                                                                                                           
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست اظهار داشت: وزیر علوم بسیار تلاش کرد تا رونق جدی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد که این امر اگر چه آنطور که مطلوب وزیر بود محقق نشد، نسبت به گذشته ارتقای چشمگیری یافت.

وی تصریح کرد: در سال جدید حداقل ۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی بود که این امر مبنای خوبی است و امیدواریم در سال‌های بعد نیز  رشد کند.

کلانتری افزود: بر این اساس کارگروهی در معاونت فرهنگی و اجتماعی شکل گرفت و موظف به تنظیم آیین‌نامه نیز در این خصوص شده‌ایم. امیدواریم این آیین‌نامه مبنای خوبی باشد تا معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها با طیب خاطر فعالیت‌های فرهنگی را در مجموعه آموزش عالی رونق بخشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف افزود: البته ظرفیت‌های حقوقی و بودجه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها کمک می‌کند ولی نباید فعالیت‌های فرهنگی را به آن گره بزنیم.

این استاد دانشگاه در رشته جامعه‌شناسی با تاکید بر نگاه فرصت‌محور به فعالیت‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: همچنان که رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه کرده‌اند «فعالیت دانشجو به مثابه یک فرصت است» اگر نگاه ما فرصت‌محور باشد و برنامه داشته باشیم، می‌توانیم فعالیت‌های اثرگذاری در دانشگاه‌ها انجام دهیم.

شصتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با شعار «فعالیت دانشجویی برای کشور یک فرصت است» با حضور بیش از یکصد نفر از معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد و موضوعاتی چون «سازوکار مدیریت سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها» و «وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها» در آن بحث و بررسی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha