به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.
پیش از رای گیری سیدعلی ادیانی راد به عنوان نماینده دولت با ارایه این توضیح که این لایحه مواد 11، 12 و 13 قانون مصوب سال 1400 مجلس را اصلاح می کند و در سه ماده تدوین شده است، تسهیل روند واردات خودرو را ویژگی اصلی آن دانست و گفت: این لایحه می تواند با تسهیل واردات تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند و دغدغه نمایندگان برای تنظیم بازار خودرو را پاسخ دهد.
وی توضیح داد: در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی برای خودروها مشخص شده لغو و استاندارد کشورهای مبداء با تایید سازمان محیط زیست مورد قبول قرار می گیرد؛ همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین آلات راهسازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می شود.
ادیانی راد شرایط حاکم بر بازار خودرو را دلیل اصلی تقاضای دو فوریت این لایحه عنوان کرد و افزود: هدف این لایحه تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو است.
در ادامه، محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس در موافقت با دوفوریت آن گفت: تصویب این لایحه تاثیر زیادی بر بازار خودرو می گذارد.
وی با تاکید بر اینکه مردم حق دارند از بهترین خودروها استفاده کنند، افزود: در شرایطی خرید خودرو برای برخی خانواده ها به آرزو تبدیل شده است، این لایحه می تواند برخی موانع و مشکلات بازار خودرو را رفع نماید.
رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان در مجلس نیز در موافقت با دوفوریت این لایحه، تامین خودرو با قیمت و کیفیت مناسب را یکی از نیازهای کشور عنوان کرد که خودروسازان داخلی نمی توانند آن را انجام دهند و مردم هم نسبت به آن معترض هستند.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه واردات خودرو انحصار را می شکند و دست مافیا را در بازار کوتاه میکند، ادامه داد: یکی از موارد دارای اهمیت واردات خودرو بوده و دولت باید واردات خودروی صفر کیلومتر و تامین قطعات آن را در دستور کار خود قرار دهد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود تا به یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو تبدیل شویم.
جواد نیک بین در مخالفت با دوفوریت این لایحه با بیان اینکه کسی با واردات خودرو مخالف نیست، خودرو را کالای راهبردی ندانست و افزود: مخالفتم به این خاطر است که نباید آنقدر آیین نامه برای لایحه الحاق ساماندهی صنعت خودرو بنویسند که وقتی خودرو از خارج از کشور وارد می شود، به چند برابر قیمت به دست مردم برسد.
وی در عین حال حال متذکر شد: نباید قوانین حفاظت از محیط زیست تابلوهای ایست بزرگی در مقابل صنعت خودرو شود.
نماینده مردم کاشمر در مجلس اظهار داشت: زمانی واردات خودرو می تواند نوشدارویی برای صنعت مریض خودرو باشد که آیین نامه های سهل و آسانی برای آن تدوین شود تا همه مردم توان واردات داشته باشند، چرا که اگر چنین توانی نداشته باشند، باز هم این مهم به دست مافیای ایران خودرو و سایپا خواهد افتاد و در نهایت همان بلایی که سر خودروی داخلی آوردند، بر سر واردات نیز خواهند آورد.
نیک بین خواستار نظارت بیشتر در مقوله واردات خودرو شد تا به گفته او، «مافیایی که سالیان سال ایران خودرو و سایپا در کشور به راه انداختند و آلات قتاله را در شهرها به حرکت درآورده اند»، تکرار نشود.
همچنین سیدکاظم دلخوش اباتری در مخالفت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: ملت ما شأن بالاتر از این دارند که بخواهند خودروی کارکرده وارد کنند، اگر می خواهید واردات خودرو را آزاد کنید، اجازه دهید هر نوع خودرویی که می خواهند به ویژه خودروی دست اول وارد کنند.
نماینده مردم صومعه سرا افزود: من با واردات موافقم، اما نباید کشور را به زباله دان خودروهای کارکرده تبدیل کنیم و در این بخش صرفاً با لایحه ای که دولت آورده، مخالفم و باز هم تاکید می کنم به مردم اجازه دهید خودرو را به هر شکلی که می خواهند وارد کنند تا مشکل خودرو در کشور حل شود.
نظر شما