به گزارش ایرنا، مهرداد حمدالهی شامگاه دوشنبه و در حاشیه نشست تخصصی انجمن های صنفی، شرکت ها و رانندگان فعال در ناوگان باری که با حضور نمایندگانی از استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی در اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: هدف از این نشست افزایش تعامل بین انجمن ها، شرکت ها و فعالان بخش حمل و نقل جاده ای و بررسی مسائل و مشکلات موجود در این بخش و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه بود.
وی ادامه داد: هرچه فاصله زمانی چنین نشست هایی کوتاه تر باشد، نقطه نظرات و راهکارهای ارائه شده موثرتر و مفیدتر خواهد بود.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلام این خبر اظهار کرد: سال گذشته ۵۱۱ میلیون تن کالا در شبکه ناوگان باری جاده ای جابجا شد که سه درصد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش داشته است.
حمدالهی یادآور شد: در حال حاضر ۴۱۲ هزار دستگاه کامیون با میانگین سنی ۱۹ سال در امر جابجایی کالا در جاده های کشور فعال هستند.
وی همچنین در خصوص نوسازی ناوگان باری کشور اظهار کرد: بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، مسئولیت نوسازی ناوگان باری به وزارت صنعت معدن و تجارت محول شده است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: روز گذشته جلسهای با حضور معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار و در این نشست مقرر شد کمیته های مشترکی بین دو وزارتخانه تشکیل شود.
حمدالهی اضافه کرد: این کمیته باید بر اساس ظرفیت های قانونی پیش بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۲ تمهیدات لازم را برای واردات ناوگان کارکرده تا سقف پنج سال اتخاذ و آیین نامه آن را تدوین کند.
وی همچنین در خصوص راهکارهای کنترل فرار بار و اقدامات انجام شده گفت: علاوه بر راهکارهای فیزیکی کنترل فرار بار توسط مسئولین نظارتی تلاش شد استفاده از فناوری و سامانه ها را هم برای جلوگیری از فرار بار در ناوگان باری افزایش دهیم.
مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: سامانه داده کاوی اطلاعات پلاک یا همان "داپ"در همین راستا فعال شده است که در چارچوب آن راننده و شرکتی که اقدام به حمل بار بدون اسناد کند شناسایی و به ادارات استانی معرفی میشود.
حمدالهی ادامه داد:با توجه به نام کاربری که برای رانندگان و شرکتها تعریف شده است، رانندگان و شرکت های متخلف قابل شناسایی هستند.
وی یادآور شد: نخستین تخلف به صورت پیامکی به راننده و شرکت متخلف اطلاع رسانی و در صورت ادامه تخلف طبق قانون با متخلفان برخورد می شود.
این مقام مسئول همچنین درخصوص میزان فرار باز در شبکه حمل و نقل ناوگان باری کشور گفت: بر اساس مطالعات آمارگیری مبدا و مقصد که هر ۱۰ سال انجام می شود، آخرین آمار مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده که در آن مقطع ۳۰ درصد فرار بار وجود داشته است. این آمار باید با شرایط جدید و آمار جدید به روز رسانی شود.
نظر شما