۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۳۶
کد خبر: 85098834
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبخیزداری استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده و امیدواریم این اعتبار به‌موقع اختصاص داده شود.

محمود قلی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت تامین اعتبار لازم، اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان شتاب خواهد گرفت ، ضمن اینکه اجرای این طرح‌ها مانع خسارت احتمالی سیل در مناطق مختلف استان خواهد شد.

وی اظهار کرد: سازه‌های آبخیزداری و بندهای احداث شده از سوی منابع طبیعی در بالادست سدها قرار دارد که رواناب و رسوبات را مهار کرده و منجر به نفوذ بیشتر آب در زمین شده و در نهایت ماندگاری آب در استان را افزایش می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: راهبرد کلی بر این است که با اجرای این سازه‌ها منابع آب در حوضه‌های آبریز استان سفره‌های زیرزمینی تغذیه شود.

قلی‌زاده همچنین با اشاره به تخصیص اعتبار از محل منابع محرومیت‌زدایی افزود: از محل منابع محرومیت‌زدایی تخصیص اعتبار به میزان ۲۶۶ میلیارد ریال برای اجرای سازه‌ها در شمال و جنوب استان پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار در سفر آتی رئیس‌جمهور به اردبیل ادامه داد: برای دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور هم پیش‌بینی شده با اخذ اعتبار لازم ، ۲۰۰ سازه آبخیزداری در استان مصوب و تخصیص یابد که کمک بزرگی به حفظ منابع طبیعی استان خواهد بود.
۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبخیزداری استان اردبیل اختصاص یافت

قلی‌زاده افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با نگاه تحول‌گرایانه و نگرش توسعه‌گرایانه سعی می‌کند برنامه‌های مختلفی را در این حوزه اجرایی و عملیاتی کند ، طوری‌ که در تولید، تامین و ذخیره نزولات جوی و فعالیت‌های حوزه آبخیزداری کاملا به شکل تخصصی و علمی ورود کرده و تلاش می‌کند با کنترل منابع آب جلوی فرسایش خاک و جاری شدن سیلاب‌ها گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان عوامل تاثیرگذاری همچون فرسایش خاک، رسوب، میزان بارندگی، دبی آب و سیل‌خیزی منطقه، میزان پوشش گیاهی و عوامل اجتماعی و اقتصادی مورد شناسایی و مطالعه قرار می‌گیرد.

وی کنترل سیل و جلوگیری از فرسایش خاک، مهار آب‌های روان، تغذیه آب‌های زیرزمینی و استحصال آب را از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای بندهای آبخیزداری در منطقه ذکر کرد و گفت: طرح‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیزداری، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مراتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته است.

وی، ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری ذکر کرد و افزود: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و ۲ منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیزداری استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل تشریح کرد: از مهم‌ترین خطراتی که استان را به دلیل بی‌توجهی به حوزه آبخیزداری تهدید می‌کند از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ است که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کند.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد ، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق ، ارس ، بلوط ، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha