حضور سوریه در نشست اتحادیه عرب، نظم نوینی را در منطقه ایجاد می‌کند

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موافقت کشورهای عربی با حضور سوریه در نشست اتحادیه عرب، نظم نوینی را در منطقه ایجاد کرده است.

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهداف و اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه پس از ۱۳ سال که از آغاز بحران در آن کشور می گذرد و روند عادی سازی روابط کشورهای عرب منطقه با سوریه، اظهارداشت: اگر به روند تحولات اخیر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که نظم نوینی در منطقه غرب آسیا در حال شکل‌گیری است و پرونده‌های موجود در این منطقه‌ که به یکدیگر هم مرتبط هستند، یکی پس از دیگری به سمت حل و فصل پیش می‌رود.

وی گفت: دیدار وزیر خارجه سوریه از ریاض و متقابلا هیئت بلند پایه به سرپرستی وزیرخارجه عربستان از دمشق، زمینه ساز این قضیه بود که موضوع «لغو عضویت سوریه از اتحادیه عرب» هم به پایان برسد. پیش از این برخی دیگر از کشورها در مسیر برقراری روابط با دولت مرکزی سوریه گفتگو کرده بودند و به نظر می‌رسد تنش‌زدایی میان این دو کشور در مسیر خوبی پیش‌ می‌رود.

عابدینی افزود: تقریبا همه کشورهای عربی به ویژه کشورهایی که طی ۱۲ سال گذشته به دنبال بحران آفرینی برای سوریه بودند با این هدف که دولت مرکزی سوریه را سرنگون کنند، الان به این نتیجه رسیدند که مسیر نادرستی را در پیش گرفتند.

وی با بیان اینکه خود این کشورها امروز به دنبال دعوت از دولت سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب بودند، تصریح کرد: همانطور که گفتیم موافقت کشورهای عرب برای حضور سوریه در اتحادیه عرب نشان از این است که در منطقه نظم نوینی در حال شکل گیری است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد نقش آفرینی ایران در بر قراری مجدد رابطه میان ایران و عربستان، گفت: آنچه که سرمنشاء تغییر شتابان‌ در روند «تحولات منطقه غرب آسیا» شده است به نظر می‌رسد توافقی است که وزیران خارجه ایران و عربستان با میانجی‌گری چین انجام دادند. لذا این موضوع باعث شد تا هیاتی از عربستان به یمن و سوریه سفر کند و ما انتظار داریم که این فرآیند با سرعت در ماه‌های آتی هم استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه شاید ۱۲ سال گذشته تجربه خوبی را در اختیار سیاست‌مداران منطقه قرار داده که امنیت کشورهای آن صرفا با حضور همه بازیگران منطقه تامین می شود، مطرح کرد: اکثریت کشورها به این نتیجه رسیدند که دخالت قدرت‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای هیچگونه سودی برای مردم منطقه ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اتمام جنگ علیه مردم یمن و فروکش کردن تنش در سوریه نشان می‌دهد که سیاست‌مداران منطقه به مرحله‌ای از تجربه رسیده‌اند که خودشان «امنیت کشورهای منطقه» را در همکاری با دیگر کشورهای منطقه تامین می کنند.

عابدینی در پایان خاطرنشان‌کرد: سفر رئیس جمهور ایران به سوریه هم توانست منجر به پیشبرد هرچه بهتر و سریعتر تبادلات تجاری دو طرف و البته گامی موثر در جهت گسترش صلح، ثبات و امنیت در سوریه و متعاقب آن همه منطقه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha