«بازدارندگی موثر» مقاومت از حوزه سیاسی و نظامی به حوزه اقتصادی رسیده است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه یکی از اهداف مهم سفر آقای رئیسی به سوریه موضوع اقتصادی و «اشتراک بازار بزرگ سوریه برای ایران» بود، گفت: روابط ما با سوریه در سطح سیاسی، در سطح بسیار بالایی قرار دارد، اما ما متاسفانه نتوانستیم روابط اقتصادی در سطح بالایی داشته باشیم.

مهدی عزیزی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت و اهداف سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه پس از ۱۳ سال که از آغاز بحران در آن کشور می گذرد، اظهار کرد: از روز نخست روابط بین تهران و دمشق رابطه ای راهبردی بود و بر اساس یک سری از اولویت های ثابت و غیرقابل تغییر تعریف شده است.سفر آقای رئیسی به سوریه باتوجه به عمق رابطه‌ای که میان تهران و دمشق وجود دارد و تاثیرگذاری که این دو کشور در روند معادلات منطقه‌ای دارند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در واقع این رفت و آمدها و تبادل دیدارهای دیپلماتیک میان دو طرف باتوجه به رابطه راهبردی تهران-دمشق، طبیعی است، اما شرایط کنونی منطقه، شرایطی که در آن هستیم و زمان سفر مهم است.

عزیزی بیان کرد: بعد از اینکه بحران سوریه بیش از ۱۰ سال به طول انجامید یک بازگشتی به سمت سوریه انجام شده و کشورهای عربی و همینطور یک هیئتی به سوریه برای «بازگشت دمشق به اتحادیه عرب»، رفت. آنها احساس کردند که در ارزیابی های خود نسبت به ساختار سیاسی سوریه دچار یک اشتباه فاحش راهبردی و ارزیابی‌های امنیتی نادرست شدند.

وی تصریح کرد: اما در شرایطی که بازگشت کشورهای عربی به سمت سوریه وجود دارد، ما شاهد هستیم که از طرف دیگر «فشارها و تحریم‌ها بر سوریه» برای بازداشته شدن از مقاومت و اینکه حمایت از محور مقاومت را کنار بگذارد، تشدید شده است.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان‌ کرد: چالش هایی که رژیم صهیونیستی دارد، بحران‌هایی که اوکراینی‌ها و اروپایی‌ها به شدت درگیر آن هستند و دستاوردهایی که در عرصه مقاومت در حوزه فلسطین اتفاق افتاده و به ویژه در حملات اخیری که اتفاق افتاد فضای منطقه را به نفع سوریه، لبنان، فلسطین و کلیت جغرافیا و ادبیات مقاومت تغییر داد.

عزیزی افزود: بنابراین در شرایط کنونی این سفر یک تأکیدی بر سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر «حمایت از گفتمان مقاومت اسلامی» در منطقه بود.

وی با یادآوری این مسئله که آمریکایی‌ها همواره در مذاکرات بر عقب‌نشینی تهران از نقش منطقه‌ای خود در حمایت از محور مقاومت تاکید دارند، اظهار کرد: شروط آمریکایی‌ها برای شروع مذاکرات وین این بود که تهران از توانمندی‌های موشکی خود بکاهد و از محور مقاومت حمایت نکند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: به همین دلیل است که میتوان گفت این سفر نشان داد که موضوع حمایت از پرونده مقاومت در یمن، عراق، سوریه و به ویژه فلسطین، محور اصلی بحث های تهران بوده است.

عزیزی با بیان اینکه این سفر، توانست سفری متفاوت به سوریه باشد، عنوان کرد: باوجود استقبال مردمی از آقای رئیسی در سوریه می‌توان از این سفر به عنوان «جشن ملی مقاومت» نام برد.

وی ادامه داد: نگاه «دولت سیزدهم»، تقویت روابط با کشورهای همسایه، نگاه به شرق و کشورهایی است که با آنها اشتراکات سیاسی، مذهبی و راهبردی داریم.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر تحت فشار قرار دارند و احساس می‌کنند که فشارهای سیاسی آنها علیه تهران می‌تواند ایران را نسبت به حمایت از منطقه‌، تاثیرگذاری و تغییرات قواعد منطقه‌ای باز دارد.

عزیزی مطرح کرد: در حال حاضر معادلات سیاسی در مورد سوریه و منطقه تغییر کرده و به خصوص اینکه امروز مقاومت در یک «مرحله بازدارندگی موثر» است که این بازدارندگی موثر نه تنها در حوزه سیاسی و نظامی بلکه در حوزه اقتصادی هم رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم سفر آقای رئیسی به سوریه موضوع اقتصادی و «اشتراک بازار بزرگ سوریه برای ایران» بوده است، گفت: روابط ما با سوریه در سطح سیاسی، در سطح بسیار بالایی قرار دارد، اما ما متاسفانه نتوانستیم روابط اقتصادی در سطح بالایی داشته باشیم.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در حالیکه روابط سیاسی و استراتژیک ایران و سوریه در سطح بسیار بالایی قرار دارد اما این روابط هیچگاه به روابط اقتصادی منجر نشد، بنابراین یکی از موضوعات سفر رئیس جمهور به سوریه این بوده است که سطح روابط سیاسی باید به روابط سطح بالای اقتصادی هم برسد.

عزیزی عنوان کرد: مشارکت ایران در بازسازی سوریه نکته مهمی است و فرصت استفاده از بازار آن کشور را بوجود می آورد و البته ما معتقدیم که حمایت ما از سوریه یا فلسطین و کشورهایی که گفتمان مقاومت اسلامی دارند بر اساس منافع اقتصادی تنظیم نمی‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی است که در راستای مقابله با «یکجانبه گرایی آمریکا» در موضوع اقتصاد، دلار و موضوعات دیگر، باید اشتراکات اقتصادی را بین کشورهای منطقه بیشتر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha