از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

تهران-ایرنا- پیام‌های سفر رئیسی به سوریه، تسهیل شرایط اقتصادی برای حضور سرمایه گذاران ایرانی درسوریه، پیشنهاد ایران در کانون توجه رسانه‌های هند، استقبال از غرفه‌های ایران در ایتالیا و هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد خطر ورشکستگی قریب‌الوقوع دولت مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**دلارزدایی در تجارت؛ پیشنهاد ایران در کانون توجه رسانه‌های هند
رسانه‌های هندی با اشاره به سفر مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند به جمهوری ایران و مذاکرات وی با مقامات ارشد این کشور، پیشنهاد طرف ایرانی مبتنی بر دلارزادیی از روابط تجاری دو جانبه و جایگزینی ارزهای ملی در این زمنیه را در کانون توجه خود قرار دادند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

آجیت دووال مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند که در روزهای اخیر به ایران سفر کرده است، روز گذشته با سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. رسانه های مختلف هند با انتشار گزارش هایی از این دیدارها و رایزنی های دوآل با سیاستمداران ایران، پیشنهاد طرف ایرانی برای استفاده از ریال- روپیه برای تجارت میان دو کشور را در کانون توجه خود قرار دارند و این خبر به تیتر مهم شماری از رسانه های هندی تبدیل شد.

خبرگزاری اخبار بین المللی آسیا (آنی)، به عنوان خبرگزاری مرجع و مهم هندوستان، در گزارشی با اشاره به گفت‌وگوهای آجیت دووال و علی شمخانی نوشت: ایران خواستار افزایش استفاده از پول ملی در تجارت با هند است

این خبرگزاری با استناد به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، اضافه کرد: شمخانی روز دوشنبه در دیدار با آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند در تهران گفت: استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه ایران و هند به دو کشور کمک می کند تا به اهداف مشترک اقتصادی خود برسند.

شمخانی و دوال در این دیدار درباره مسائل اقتصادی، سیاسی، امنیتی ایران و هند و مهم ترین تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.

وی با بیان اینکه بهبود روابط ایران و هند مخالف هیچ کشور دیگری نیست و متاثر از اراده ثالث نیست، خاطرنشان کرد: تحولات جهانی و منطقه ای شرایط بسیار خوبی را برای تقویت تعاملات دو کشور در حوزه انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، تجارت فناوری و بانک داری ایجاد کرده است.

دووال به نوبه خود وجود گسترده فرهنگ ایرانی در زندگی روزمره هندی ها را نشانه پیوند عمیق دو ملت دانست.

دووال افزود: توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط دیپلماتیک تاثیرات منطقه ای عمیقی بر تغییر روابط در نظام بین الملل خواهد داشت.

این مقام هندی با تاکید بر لزوم همکاری ایران و هند برای تقویت ثبات در افغانستان، گفت: دو کشور باید برای ریشه کنی تروریسم تکفیری در این کشور با یکدیگر همکاری کنند.

وی گفت: هند بندر چابهار در جنوب شرق ایران را دروازه ای برای افزایش همکاری های ایران و هند می داند.

خبرگزاری ایندی وایر، نیز در گزارشی با اشاره به از سر گرفتن روابط ایران و عربستان نوشت: ایران تجارت ریال-روپیه را افزایش می‌دهد و هند توافق با عربستان را تأثیرگذار دانست

این رسانه هندی اضافه کرد: ایران روز دوشنبه، اول ماه مه، خواستار استفاده بیشتر از پول ملی در تجارت شد و هند نیز اعلام کرد توافق اخیر تهران و ریاض تأثیر عمیقی در تغییر معادلات منطقه‌ای در سطح بین‌المللی خواهد داشت.

نماینده آژانس امنیت ملی هند همچنین با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار کرد.

بر اساس داده های دولت هند، تجارت دوجانبه بین هند و ایران با رشد ۴۸ درصدی به ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است که این افزایش تا حد زیادی به دلیل افزایش صادرات نفت ایران به هند بود. این تجارت در حالی رقم خورد که تحریم های غرب علیه ایران، تا حد زیادی روابط تجاری میان دو کشور را به دلیل محدودیت تراکنش های مالی با مشکل مواجه کرده است.

در این سال، تجارت دوجانبه در دو ماه اول ۱۳ درصد کاهش یافت. با این حال، صادرات ایران به هند در این دو ماه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رشد ۹۱ درصدی داشته است.

ایندی وایر با اشاره به به گزارش خبرگزاری ایرنا و تسنیم، نوشت: دووال از توافق اخیر ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک تقدیر کرد.

این توافق که با میانجیگری چین انجام شد، پایان هفت سال قطع روابط دیپلماتیک بود. واکنش عمومی هند به این توافق، بیانیه ای محتاطانه با این مضمون بود که دهلی نو همیشه طرفدار «گفتگو و دیپلماسی» بوده است.

بخش دیگری از این گفت و گوها درباره افغانستان بود که به عنوان یک همسایه مشترک، این گفت و گو دور از انتظار نبود. دوآل بر همکاری بین تهران و دهلی نو برای تقویت ثبات در افغانستان تاکید کرد.

با این حال، در شرایطی که تهران رسما دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسد، به یک مقام منصوب شده از سوی طالبان اجازه داد تا سفارت افغانستان در ایران را تصاحب کند.
https://irna.ir/xjMmjj
**مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حلب
منابع خبری بامداد سه‌شنبه از مقابله پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حلب خبر دادند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

صدای چند انفجار در اطراف شهر حلب سوریه شنیده شده است.

همچنین بر اساس گزارش شبکه المیادین، پدافند هوایی ارتش سوریه با اهدافی در آسمان شهر حلب مقابله کرده است.

در این رابطه یک منبع نظامی به سانا، گفت: حوالی ساعت ۲۳ و ۳۵ دقیقه دوشنبه شب دشمن اسرائیلی حمله هوایی از سمت جنوب شرق حلب انجام داد و فرودگاه بین المللی حلب و چند نقطه را در اطراف حلب هدف قرار داد.

وی افزود: در این حمله هوایی یک نظامی کشته و هفت نفر دیگر از جمله ۲ غیرنظامی زخمی شدند و خسارت‌هایی نیز برجای گذاشت و فرودگاه بین المللی حلب از فعالیت خارج شد.

بامداد شنبه نیز چهار جنگنده اف-۱۵ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از دریای مدیترانه از طریق بخش شمالی لبنان به زیرساخت‌های غیرنظامی در استان حمص حمله موشکی انجام دادنده بودند.\

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ۱۲ فروردین ماه نیز شهر حمص و حومه آن را بمباران کرده بودند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی بامداد ۲۰ فروردین ماه نیز اعلام کرد که به مناطقی که از آن موشک به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده بود، حمله کرده است.

بامداد چهارشنبه و پنجشنبه (۹ و ۱۰ فروردین ماه) هم جنوب دمشق از سوی جنگنده‌های صهیونیستی بمباران شد.

این تجاوزهای هوایی رژیم اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.
https://irna.ir/xjMm۴k
**صدر اعظم آلمان: برای جلوگیری از تشدید تنش بین روسیه و ناتو تلاش می‌کنیم
صدر اعظم آلمان دوشنبه شب گفت که برلین همه تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید تنش بین روسیه و ناتو به کار خواهد بست.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

اولاف شولتز در اظهاراتی افزود: آلمان گام‌های یکجانبه‌ای در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین برنخواهد داشت تا تنش بین ناتو و روسیه ایجاد نشود.

شولتز در پاسخ به این پرسش که آیا برلین در ارائه کمک های نظامی به اوکراین خطوط قرمزی را در نظر می‌گیرد یا خیر؟، گفت: ما گام‌های یکجانبه بر نمی داریم و فقط با هماهنگی با شرکای خود عمل می‌کنیم.

صدر اعظم آلمان افزود: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تشدید تنش در جهت جنگ بین روسیه و ناتو روی ندهد.

صدر اعظم آلمان پیش تر گفته بود که ما باید برای رویارویی با این واقعیت که احتمال طولانی شدن جنگ اوکراین وجود دارد، آماده باشیم بنابراین کشورهای غربی باید به پشتیبانی خود از کی‌یف ادامه دهند.

شولتز ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) در مصاحبه با هندل اشبلت گفته بود که انتظار ندارد این جنگ به زودی پایان یابد.

با وجود این، وی در ادامه سخنانش گفته بود پیش بینی خصومت‌ها در آینده به دشواری ممکن است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌ وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.
https://irna.ir/xjMm۴q
**ادعای آمریکا: ارتش روسیه ۱۰۰ هزار کشته و زخمی در ۵ ماه گذشته داشته است
کاخ سفید ادعا کرد که ارتش روسیه در پنج ماه گذشته در نبرد با اوکراین در منطقه باخموت ۱۰۰ هزار کشته و زخمی داشته است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: بر اساس برآوردهای اطلاعاتی آمریکا، این آمار شامل بیش از ۲۰ هزار کشته می شود که نیمی از آنها متعلق به گروه واگنر هستند.

کربی گفت: تلاش روسیه برای حمله به دونباس عمدتاً از طریق باخموت شکست خورده است. روسیه قادر به تصرف هیچ منطقه استراتژیک و مهمی نبوده است.

او ادعا کرد که روس‌ها در باخموت دستاوردهای کمی داشته‌اند، اما این دستاوردها "هزینه بسیار وحشتناکی" داشته است و نیروهای دفاعی اوکراین در منطقه همچنان قوی است.

این مقام کاخ سفید ادامه داد: روسیه ذخایر نظامی و نیروهای مسلح خود را به اتمام رسانده است و بر اساس تخمین های ما، تنها از ماه دسامبر، بیش از ۱۰۰ هزار نیروی روسیه کشته و زخمی شده اند که این شامل بیش از ۲۰ هزار کشته است که که نزدیک به نیمی از آنها سربازان گروه واگنر بودند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌ وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.
https://irna.ir/xjMm۴t
**تظاهرکنندگان خشمگین پرچم‌های اتحادیه اروپا و ناتو را در ایتالیا آتش زدند
راهپیمایی روز جهانی کارگر در ایتالیا روز دوشنبه با دیگر کشورهای قاره سبز متفاوت بود بطوریکه تظاهرکنندگان خشمگین پرچم‌های اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در این کشور آتش زدند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

اکثر مردم در این کشور با سیاست‌های جنگ طلبانه دولت این کشور مخالف هستند.

راهپیمایان روز جهانی کارگر در شهر رم، برای نشان دادن مخالفت خود با ارسال تسلیحات جنگی به اوکراین و نیز کمک مالی به کی‌یف، پرچم‌های اتحادیه اروپا و ناتو را به آتش کشیدند.

همچنین در تورین ایتالیا هم معترضان ضد دولتی با در دست داشتن عروسک‌هایی برای تمسخر جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا راهپیمایی کردند.

در شهر پوتنزا در جنوب این کشور هم سه اتحادیه اصلی تظاهراتی در اعتراض به دولت راست‌گرای ملونی نخست‌وزیر ایتالیا برگزار کردند.

سال گذشته نیز در جریان راهپیمایی روز جهانی کارگر، هزاران معترض ایتالیایی با تروریست خطاب کردن ناتو، علیه سیاست‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و حمایت از جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه شعار دادند.

روز دوشنبه همزمان با روز جهانی کارگر در سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، سوئیس، انگلیس و هلند نیز تظاهرات گسترده کارگران و اتحادیه‌های اصناف برگزار شد.
https://irna.ir/xjMm۴F
**انتقاد شورای حقوق بشر از خشونت و برخورد نژادپرستانه پلیس فرانسه
همزمان با اول ماه مه روز جهانی کارگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت فرانسه به خاطر برخورد خشونت آمیز و نژادپرستانه پلیس این کشور علیه معترضان سیاست‌های پاریس به شدت انتقاد کرد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

نماینده سوئد عصر دوشنبه در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که مقر آن در ژنو است، گفت: دولت فرانسه باید به گزارش‌های منتشره از برخورد شدید و توسل به زور نیروهای پلیس این کشور علیه تظاهر کنندگان روز جهانی کارگر با شفافیت کامل رسیدگی کند.

در این جلسه، کریستینا سوکاچوا نماینده روسیه نیز افزود: اقدامات زننده و گاه خشونت آمیز پلیس فرانسه برای پراکنده کردن تجمعات آرام شهروندان این کشور نگران کننده است.

کلی بلینگسلی نماینده آمریکا هم از دولت فرانسه خواست با خشونت‌ها و جرائم نژادپرستانه علیه مهاجران خارجی مقابله کند.

نماینده چین نیز از دولت فرانسه خواست اقدامات ناقض حقوق مهاجران را متوقف کند.

نمایندگان برزیل و ژاپن هم بر لزوم توقف برخوردهای نژادپرستانه نیروهای امنیتی با معترضان تاکید کردند.

روز جهانی کارگر در حالی در بسیاری از کشورهای اروپایی با تجمع و تظاهرات کارگران برگزار شد که این تظاهرات در پاریس با دخالت پلیس فرانسه به خشونت کشیده شد.

در فرانسه تظاهرات روز کارگر با خشونت روبرو و پلیس در پاریس و شهر نانت مجبور شد از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کند.

کارگران فرانسوی همچنان به تصویب قانون افزایش بازنشستگی از سوی دولت امانوئل مکرون اعتراض دارند. روز دوشنبه شهرهای مختلف فرانسه شاهد سرکوب اعتراضات کارگران توسط پلیس فرانسه بود.

سوفی بینه رهبر اتحادیه چپگرای فرانسه در جمع تظاهرکنندگان، اصلاحات حقوق بازنشستگی دولت فرانسه را موجب منزوی شدن دولت و شخص مکرون بین مردم توصیف کرد.

بینه پیش از تظاهرات روز دوشنبه پاریس گفته بود که دولت بدون حمایت مردم نمی‌تواند حکومت کند.

وی گفت: اتحادیه او هنوز تصمیمی در مورد مذاکره با دولت در مورد سایر مسائل مربوط به کار در هفته‌های آینده نگرفته است.
https://irna.ir/xjMm۴z
**گفت وگوی وزیران خارجه ترکیه و اردن درباره سوریه
منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، وزیران خارجه ترکیه و اردن تلفنی درباره سوریه گفت وگو کردند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تلفنی با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، وزیران خارجه ترکیه و اردن درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده سوریه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جزئیات بیشتری درباره این گفت وگوی تلفنی گزارش نشده است.

این گفت وگو درحالی انجام شده که نشست وزرای خارجه سوریه، عربستان، اردن، مصر و عراق در امان روز دوشنبه برای بررسی مسائل مطرح شده در نشست‌ها و تماس‌های اخیر بین کشورهای عربی برگزار شد.

«سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن روز یکشنبه گفته بود که این نشست، در ادامه نشست مشورتی است که با مشارکت اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اردن، عراق و مصر به میزبانی عربستان در ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) سال جاری میلادی در جده برگزار شد.

نشست مشورتی کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جمعه ۱۴ آوریل در جده با حضور نمایندگان و مقامات ۹ کشور برگزار و در بیانیه پایانی و مشترک این نشست تصریح شد که کشورهای اردن، مصر و عراق به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر وحدت سوریه تاکید و خواستار بازگشت آن به جمع کشورهای عربی هستند.

یک هفته بعد از آن «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان پس از ۱۲سال وارد دمشق پایتخت سوریه شد و با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور و سایر مقامات سوری دیدار کرد.

وی در دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت که ریاض بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه وحل بحران این کشور از طریق سیاسی تأکید دارد.
https://irna.ir/xjMm۴B
**۹۰۰ فلسطینی در ماه گذشته توسط صهیونیست‌ها بازداشت شدند
مرکز مطالعات اسرای فلسطین دوشنبه شب در گزارشی اعلام کرد که صهیونیست‌ها در ماه گذشته میلادی (آوریل)، ۹۰۰ فلسطینی را بازداشت کردند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

در گزارش مرکز مطالعات اسرای فلسطین آمده است، ۹۰۰ فلسطینی از جمله ۱۲۰ کودک و ۱۷ زن در ماه آوریل توسط نظامیان صهیونیست بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، ۶۶۰ نفر در قدس اشغالی و سایر بازداشت شدگان نیز در مناطق دیگر فلسطین توسط نظامیان صهیونیست دستگیر شدند.

این گزارش می‌افزاید، در یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی در اواسط ماه مبارک رمضان، ۶۵ جوان فلسطینی دستگیر شده بودند.

در این گزارش همچنین آمده است، رژیم صهیونیستی در ماه گذشته میلادی ۲۶۵ مورد بازداشت اداری (بازداشت موقت بدون اتهام و به مدت نامعلوم) علیه فلسطینیان صادر کرده است.

نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۲ حدود هفت هزار فلسطینی را در کرانه باختری و قدس اشغالی بازداشت کردند که حدود ۳ هزار مورد در قدس اشغالی بوده است.
https://irna.ir/xjMm۴K
**سازمان ملل: ۷۳ هزار سودانی متواری شده‌اند / از سرگیری عملیات برنامه جهانی غذا
سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه تاکنون ۷۳ هزار سودانی به کشورهای همسایه متواری شده‌اند، اعلام کرد برنامه جهانی غذا فوری عملیات خود را در سودان از سر می‌گیرد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی افزود: برنامه جهانی غذا فوراً عملیات خود را در سودان از سر می گیرد. انتظار می‌رود توزیع غذا در روزهای آینده در ایالت‌های گدارف، گزیرا، کاسالا و نیل سفید آغاز شود تا کمک‌های نجات‌بخش ارائه شود.

وی تصریح کرد: تعلیق عملیات در سودان پس از مرگ غم انگیز سه نفر از اعضای تیم برنامه جهانی غذا در ۱۵ آوریل انجام شد.

دوجاریک گفت: شرکای سازمان ملل در هر مکان از جمله در سودان شرقی که وضعیت امنیتی مناسبی داشته باشد، به عملیات خود، عمدتاً در زمینه خدمات بهداشتی و تغذیه، ادامه می دهند.

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: آژانس پناهندگان سازمان ملل، با مشورت دولت ها و شرکا، در حال برنامه ریزی برای کمک به بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که احتمالا از جنگ سودان به هفت کشور همسایه این کشور فرار کنند.

وی تصریح کرد: بدون حل و فصل سریع بحران، ما همچنان شاهد افزایش تعداد بیشتری از مردم آواره در سودان خواهیم بود که برای دستیابی به امنیت و کمک های بشردوستانه خانه های خود را ترک می کنند.آخرین آمار تیم های ما تایید می کند که تاکنون ۷۳ هزار سودانی به کشورهای همسایه این کشور متواری شده اند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.
https://irna.ir/xjMm۴N
**رئیس شورای امنیت: وضعیت افغانستان یک معضل دشوار است
خانم پاسکال بائریسویل، سفیر سوئیس در سازمان ملل متحد که کشورش برای اولین بار ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده گرفته است و رئیس دوره ای این شورا گفت که وضعیت در افغانستان "معضل بسیار دشواری" برای رسیدگی است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

بائریسویل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: ما راه حل جادویی برای وضعیت افغانستان نداریم. من صادقانه امیدوارم که نشست دوحه به بحث در مورد چگونگی رسیدگی به وضعیت در افغاستان منجر شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه وارد دوحه، پایتخت قطر شد تا میزبان یک نشست دو روزه در مورد افغانستان باشد. هدف از این نشست دستیابی به یک زمینه مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان است.

سفیر و نماینده دائم سوئیس در سازمان ملل درباره اوکراین نیز گفت که درحال حاضر برنامه ای در شورای امنیت برای بررسی اوکراین نداریم اما چندین کشور طرح های پیشنهادی خود را دارند که می توانند آنها را در شورای امنیت مطرح کنند.

وی اضافه کرد در بیست و سوم ماه جاری میلادی یک جلسه شورای امنیت با موضوع محافظت از غیرنظامیان در سراسر جهان خواهد بود که رئیس جمهور سویس ریاست این جلسه را بر عهده خواهد داشت.

سفیر سوئیس ادامه داد: سوئیس همیشه بی طرف بوده است اما این بی طرفی به معنی بی اعتنایی نیست به خصوص زمانی که قوانین بین المللی نقض می شوند. بنابراین موضع ما در خصوص این جنگ از روز اول مشخص بوده و ما از آن انتقاد کرده ایم.
https://irna.ir/xjMm۴R
**بررسی آخرین وضعیت میدان جنگ در گفت وگوی تلفنی فرماندهان بلندپایه اوکراین و آمریکا
والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دوشنبه شب در یک تماس تلفنی، درباره آخرین وضعیت میدان جنگ و فوری‌ترین نیازهای تسلیحاتی اوکراین گفت وگو کردند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

زالوژنی در توئیتر نوشت: من ژنرال میلی را از وضعیت کلی خط مقدم جنگ مطلع و بر لزوم افزایش قابلیت‌های سیستم دفاع هوایی (اوکراین) تاکید کردم و با وی در مورد وضعیت نیروهای نظامی و پشتیبانی تسلیحاتی مورد نیاز ارتش اوکراین به بحث و تبادل نظر پرداختم.

زالوژنی و میلی درباره وضعیت همه جبهه‌ها به‌ویژه در باخموت، آودیوکا و ماریینکا جایی که نیروهای روسیه تلاش‌های خود را بر عملیات تهاجمی متمرکز کرده است، بحث کردند.

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین جزئیات حملات موشکی انجام شده توسط روسیه و بمباران روزانه اهداف غیرنظامی با بمب‌های هدایت شونده در نزدیکی خط مقدم را با ژنرال آمریکایی به اشتراک گذاشت.
به گفته زالوژنی، این گفت‌ وگو همچنین به موضوع تجهیز واحدهای نظامی اوکراین و اهمیت تامین به موقع و به اندازه کافی تسلیحات و مهمات مورد نیاز نیروهای این کشور پرداخته است.

سه‌شنبه هفته گذشته قانونگذاران ایالات متحده یک قطعنامه دو حزبی برای پیروزی اوکراین را در مجلس نمایندگان و سنا ارائه کردند.

این قطعنامه تاکید می‌کند که سیاست ایالات متحده در راستای پیروزی اوکراین در جنگ مقابل روسیه استوار است.

بر اساس این سیاست، عضویت اوکراین در ناتو عامل تضمین صلحی خواهد بود که از برتری نظامی کی‌یف بر مسکو حاصل خواهد شد.

برای تحقق این سیاست، ایالات متحده باید با متحدان و شرکای خود برای تضمین گرفتن غرامت (از روسیه)، بازسازی (اوکراین)، رسیدگی عادلانه به جنایات جنگی و پاسخگو کردن رهبران روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین همکاری کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌ وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.
https://irna.ir/xjMm۴W
**شهادت «خضر عدنان» اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، «شیخ خضر عدنان» اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز که دست به اعتصاب غذا زده بود در زندان‌های رژیم صهیونیستی شهید شد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «شیخ خضر عدنان» در سلول خود جان باخته است.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که شیخ خضر عدنان پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

پیش تر منابع خبری از وخامت حال «شیخ خضر عدنان» اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و پنجمین روز خبر داده بودند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شده و در زندان‌های این رژیم به سر برد، در مخالفت با این اقدام دست به اعتصاب زده بود.

خضر عدنان هفته گذشته بعد از وخیم شدن اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند.

به تازگی موسسه حقوقی «مهجه القدس» از وخامت شدید حال اسیر خضر عدنان عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین خبر داده بود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین رژیم صهیونیستی را مسئول جان و سلامت شیخ خضر عدنان می‌دانست و می‌گفت که این رژیم در صورت شهادت وی، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.

باشگاه اسیران فلسطین نیز به تازگی با اشاره به وخامت حال خضر عدنان، هشدار داده بود که او هر لحظه ممکن است به شهادت برسد.

پیشتر همسر این اسیر فلسطینی در گفت وگو با ایرنا گفت که شیخ عدنان مانند همیشه به اتهام عضویت در جنبش جهاد اسلامی و سخنگویی این جنبش در کرانه باختری، نقش فعال و برجسته در یاری رساندن به اسرا، خانواده شهدا و شرکت و سخنرانی در مراسم و جشنواره‌های مختلف ضد صهیونیستی بازداشت شد.

وی بیش از ۱۲ بار بازداشت شد و حدود ۸ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر برد. همه این بازداشت‌ها از نوع بازداشت موقت بود و از سال ۲۰۱۱ تاکنون نیز به صورت بازداشت اداری (بازداشت موقت بدون اتهام و به مدت نامعلوم) بازداشت بود و هربار پس از اعتصاب غذا آزاد می‌شد.

به گفته همسر شیخ عدنان، وی از سال ۱۹۹۹ که بازداشت شد، تاکنون فقط با یک اتهام و آن هم عضویت در جهاد اسلامی، یاری رساندن به اسیران و خانواده شهدا و حضور در همه مناطق کرانه باختری بازداشت شده بود.
https://irna.ir/xjMm۴Z
**نیروهای مقاومت فلسطین ۲۳ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند
منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، نیروهای مقاومت فلسطین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ عملیات علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری انجام دادند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

مرکز آمار و اطلاعات فلسطین موسوم به «معطی» اعلام کرد، نیروهای مقاومت فلسطین در کرانه باختری ۲۳ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مقاومت فلسطین با شلیک گلوله و پرتاب بسته‌های انفجاری به سمت نظامیان صهیونیستی با آنها در مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی مقابله کردند.

این گزارش می‌افزاید، عملیات نیروهای مقاومت در الخلیل، نابلس، قدس، طولکرم، بیت لحم، اریحا، جنین و قلقیلیه روی داده است و نیروهای مقاومت با حملات صهیونیست‌ها مقابله کردند.

نیروهای مقاومت به سمت نظامیان صهیونیست که به اردوگاه «نور شمس» یورش برده بودند و نیز پست ایست و بازرسی «جباره» در طولکرم تیراندازی کردند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjMm۵۵
**جوانان فلسطینی خواستار اعتصاب عمومی شدند
منابع خبری از درخواست جوانان فلسطینی برای انجام اعتصاب عمومی سراسری در پی شهادت شیخ "خضر عدنان" از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین خبر دادند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

به دنبال شهادت شیخ "خضر عدنان"، اسیر فلسطینی در داخل زندان های رژیم صهیونیستی، جوانان فلسطینی خواستار اعتصاب عمومی در تمامی مناطق سرزمین های اشغالی و درگیری با نظامیان اشغالگر شدند.

منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند، شیخ "خضر عدنان" اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرد که شیخ "خضر عدنان" در سلول خود جان باخته است.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که شیخ خضر عدنان پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

پیش تر منابع خبری از وخامت حال شیخ "خضر عدنان" از رهبران جنبش جهاد اسلامی و اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و پنجمین روز خبر داده بودند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شده و در زندان‌های این رژیم به سر می برد، در مخالفت با این اقدام صهیونیست های اشغالگر دست به اعتصاب زده بود.

خضر عدنان هفته گذشته بعد از وخیم شدن وضعیت جسمی اش به بیمارستان منتقل شد، اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیش از این اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی را مسئول جان و سلامت شیخ خضر عدنان می‌داند و این رژیم در صورت شهادت وی، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.

هم اکنون جوانان فلسطینی خود را برای درگیری در تمامی مناطق اشغالی با صهیونیست ها آماده کرده اند.

پس اعلام خبر شهادت شیخ خضر عدنان، آژیر خطر حمله موشکی در شهرک صهیونیستی منطقه موسوم به «غلاف غزه» به صدا درآمد.

در همین رابطه کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۲ راکت از نوار غزه به سمت «کیبوتس سعد» در مناطق اشغالی شلیک شده و در فضای باز سقوط کرده و سامانه ضد موشکی گنبد آهنین فعال نشده است.

«شیخ خضر عدنان» مارس سال ۱۹۷۸ (فروردین۱۳۵۷) در روستای عرابه استان جنین و در خانواده ای مجاهد به دنیا آمد. وی متاهل و دارای دو برادر، یک خواهر و ۹ فرزند بود که بزرگترین آن ها ۱۴ ساله و کوچکترین آن ها ۳ ساله است.

شیخ عدنان مقطع ابتدایی را در مدرسه عرابه گذراند و مقطع راهنمایی را هم در مدرسه ابوجهاد به پایان رساند.

وی در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه بیرزیت واقع در کرانه باختری رود اردن موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته ریاضیات اقتصادی شد.

در سال ۲۰۰۴ در همین دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، رشته اقتصاد پذیرفته شد، اما به سبب بازداشت توسط اشغالگران صهیونیست نتوانست ادامه تحصیل دهد.

شیخ عدنان از اولین افراد در روستای خود بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه هشتاد به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.
https://irna.ir/xjMm۵T
**جمهوری اسلامی ایران همواره سپر بیت المقدس بوده است/موجودیت رژیم صهیونیستی رو به نابودی است
سخنگوی رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: به محور مقاومت و در صدر آنها جمهوری اسلامی ایران اعتماد داریم زیرا همیشه سپر بیت المقدس و پشتیبان مقاومت فلسطین بوده و خواهد بود، امت عربی هم از موضع شرافتمندانه این کشور پیروی کرده و آن را الگو قرار دهند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

«طارق عزالدین» امروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل ایرنا افزود: طرح های رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی اماکن مقدس و مسجدالاقصی تنش زایی خطرناک است که در برابر آن سکوت نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: برای مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی باید همه کشورهای عربی و اسلامی برای حمایت مالی، پشتیبانی، سیاسی، حقوقی و رسانه ای از مقاومت ملت فلسطین و ساکنان بیت المقدس به صحنه بیایند.

سخنگوی رسانه ای جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری ادامه داد: برملا کردن اقدامات شوم رژیم صهیونیستی مستلزم همبستگی و ایستادن در کنار مردم فلسطین و مقاومت است زیرا مقاومت تنها عامل بازدارنده در برابر این رژیم اشغالگر و نقشه های شوم آن به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مردم فلسطین از هیچ تلاشی و هزینه مالی و هرگونه اقدامی برای حفاظت از مسجدالاقصی دریغ نخواهند کرد و تا پای جان در این مسیر خواهند ایستاد، گفت: موجودیت رژیم صهیونیستی رو به نابودی است و این وعده اجتناب ناپذیر قرآن و غیرقابل مناقشه است.

عزالدین اظهار کرد: فروپاشی داخلی رژیم اشغالگر در حوزه سیاسی و امنیتی و نظامی از یکسو و ثبات و ایستادگی نیروی مقاومت و ضربه هایی که در حوزه های مختلف به این رژیم وارد می آورد از سوی دیگر، نشانگر واقعی بودن این زوال و نابودی است و پیروزی های پی در پی مقاومت به زوال رژیم صهیونیستی منجر و پیروزی بزرگ محقق خواهد شد.

ملت فلسطین یکپارچه پشت مقاومت ایستاده است

وی گفت: نبرد «سیف القدس» که جنبش جهاد اسلامی با شاخه نظامی و دیگر شاخه های خود آن را اجرا کرد، نقطه عطفی در تاریخ درگیری با رژیم اشغالگر بود و نشان داد که نیروی مقاومت دیگر اجازه نخواهد داد تا این رژیم به اقدامات انحصارگرانه خود در بیت المقدس و علیه مردم فلسطین ساکن در آنجا ادامه دهد .

عزالدین یادآور شد که مقاومت با تمام قوا از مردم دفاع خواهد کرد و ملت فلسطین نیز یکپارچه پشت مقاومت ایستاده است.

سخنگوی رسانه ای جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری اختلافات روزافزون داخلی در رژیم صهیونیستی را محصول اقدامات مقاومت در آسیب زدن به پایه های ثبات این رژیم دانست و گفت: دیگر نمی توان مانع مقاومت از پیشرفت و ادامه ضربه به نیروهای اشغالگر در سراسر سرزمین های فلسطینی از غزه، کرانه باختری، بیت المقدس و مناطق شمالی تا انجام عملیات های شهادت طلبانه در داخل مناطق اشغالی شد.

وی گفت: چند پارگی داخلی رژیم اشغالگر بخشی از معادله قدرت است که هم اکنون آن را با سردرگمی سیاسی، امنیتی و نظامی مواجه کرده و به جایی رسانده است که نمی داند از کجا ضربه به او وارد می شود. این شاخصی است که به ما انگیزه و قدرت لازم را می دهد تا با افزایش سطح تلاش هایمان برای وارد کردن ضربات و در نتیجه تضعیف بیشتر این رژیم، زمینه تحلیل رفتن نیروهای آن به دست مقاومت ملت فلسطین را فراهم کنیم.

به گفته عزالدین، مقاومت فلسطین امروز در بهترین شرایط قرار دارد و توانایی خود را در مدیریت نبرد و ایستادگی در برابر رژیم اشغالگر که به داشتن قدرتمندترین نیروی منطقه می بالد، به اثبات رسانید.

رژیم صهیونیستی از خانه عنکبوت سست تر است

سخنگوی رسانه ای جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری گفت: مقاومت فلسطین با وجود کمبود و ضعف امکاناتی که داشت و با قدرت اراده خود و ضرباتی که به رژیم صهیونیستی وارد کرد، پوکی و ضعف این رژیم را نشان داد و ثابت کرد که از خانه عنکبوت سست تر است، ملت فلسطین همچنان زنده است و می تواند تا شکست کامل اشغالگران به پایداری خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: آنچه امروز لازم است انجام شود، پایبندی ملت‌های عربی و اسلامی به وظیفه خود در قبال مسجد الاقصی و فلسطین و نشان دادن این پایبندی از طریق بالا بردن سطح حمایت‌ها در همه اشکال آن و مهم‌ترین آن حمایت مالی و نظامی و همچنین ایستادن در کنار ملت فلسطین و آرمان های عادلانه آنهاست.

عزالدین تصریح کرد: به محور مقاومت و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران اعتماد داریم که همیشه سپر بیت المقدس و پشتیبان مقاومت فلسطین خواهد بود، بر این اساس از امت عربی هم می خواهیم که از موضع شرافتمندانه این کشور پیروی و با مبنا قرار دادن آرمان فلسطین کمک کنند تا بتوانیم از شر این موجود متجاوز در منطقه خلاص شویم.

وعده الهی در حال تحقق است

سخنگوی رسانه ای جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری گفت: ناتوانی و شکست رژیم اشغالگر در برابر ضربات مقاومت، کاهش قدرت و اعتبار آن در جهان، سردرگمی داخلی و ناتوانی، شکست آن در جنگ های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ و همچنین نبرد سیف القدس و وحده الساحات (وحدت میدان های نبرد با رژیم صهیونیستی)، استقرار نیروهای مقاومت در سراسر کرانه باختری، وارد کردن ضربات به عمق رژیم صهیونیستی از طریق عملیات شهادت طلبانه ویژه و پایمردی و استواری محور مقاومت در مقابل پروژه صهیونیست ها، همگی نشان دهنده این است که وعده الهی در حال تحقق است.

وی گفت: اطمینان داریم که امت عربی و اسلامی از هیچ کوششی در ادامه حمایت از پایداری مردم فلسطین و افزایش قدرت نیروهای مقاومت در همه عرصه ها دریغ نخواهند کرد.

عزالدین با هشدار نسبت به سازشکاران، تاکید کرد: نمی توان با فلسطین بود و با رژیم اشغالگر همکاری کرد. نمی توان با قربانی مهربانی کرد اما دست در دست جلاد و جنایتکار گذاشت بنابراین لازم است که امروز همگان موضع خود را در قبال فلسطین و مسجدالاقصی به وضوح مشخص کنند و از هرگونه تعامل و ارتباط با این رژیم اشغالگر اعلام برائت کنندو

این مقام جنبش جهاد اسلامی اضافه کرد: ملت های عربی و اسلامی کسانی را که علیه ملت فلسطین و آرمان ها و مقدساتش توطئه کرده و می کنند نخواهد بخشید، به صراحت اعلام می کنیم که این افراد به هر اندازه که وارد حریم اسلام و فلسطین شوند، به همان اندازه وارد حریمشان خواهیم شد. امروز معیار شرافت، دین و مرام قهرمانیِ افراد به میزان دفاعی است که آنها از فلسطین و مسجدالاقصی و دشمنی کردن با اشغالگران و حامیان آنها دارند و با کسانی که دست در دستان قاتل ملت فلسطین می گذارند، مسامحه نخواهد شد.
https://irna.ir/xjMjYg
**سفیر ایران در دمشق: شرایط اقتصادی را برای حضور سرمایه گذاران ایرانی درسوریه تسهیل می‌کنیم
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه با تاکید بر این که ایران توانمندی خوبی در حوزه های اقتصادی ، تولیدی ، فنی مهندسی ، صنعتی و تکنولوژی های جدید و هایتک در کنار دستاوردهای خوب در حوزه های علمی و فناوری دارد، گفت : شرایط اقتصادی را برای حضور سرمایه گذاران ایرانی در سوریه تسهیل می کنیم.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

دکتر "حسین اکبری" امروز (سه شنبه) در آستانه سفر آیت الله رییسی به سوریه در گفت وگو با ایرنا در دمشق با اشاره به شرایط ممتاز روابط سیاسی میان تهران – دمشق افزود: خوشبختانه در ۴۴ سال گذشته روابط خیلی خوبی میان ایران و سوریه برقرار بوده و این روابط حسنه در بین دیگر کشورهای دنیا مثال زدنی است، زیرا در شرایط سخت همدیگر را کمک کردیم و پای همدیگر ایستاده ایم.

وی گفت : ما همانند دوران جنگ آماده کمک به مردم و دولت سوریه هستیم تا این کشور از شرایط فعلی نیز گذر کند.

وی با بیان این که بحمدالله امروز هر دو کشور در یک موضع پیروز و برتر در منطقه قرار دارند و نگاه منطقه به هر دو کشور گویای این است که هزینه های انجام شده از سوی تهران – دمشق در منطقه به جا بوده و نتیجه آن به یک پیروزی و موفقیتی ختم شده که امروز خیلی از کشورهای دنیا که مخالف سوریه بودند در حال بازگشت از گذشته خود و تجدید روابط با سوریه و ایران هستند.

اکبری با اشاره به روابط اقتصادی ایران و سوریه نیز بیان داشت: هر دو کشور ظرفیت های نسبی و مزیت های اقتصادی خوبی دارند که می تواند به هر دو طرف کمک کند تا ضمن عمق بخشی به روابط سیاسی، شرایط اقتصادی را برای حضور سرمایه گذاران (ایرانی) در سوریه تسهیل کند.

سفیران ایران در سوریه با تاکید بر توانایی های اقتصادی و تکنولوژی ایران تصریح کرد: به دلیل روابط سیاسی خوبی که تهران – دمشق با هم دارند و وجود بسترهای مناسب و خوب در موضوع اقتصادی، ایران می تواند در حل مشکلات اقتصادی مردم و دولت سوریه اقدامات موثری انجام دهد.

اکبری با اشاره به این که امروز نظام سلطه و کشورهای هم پیمان آن ها پی برده اند که نمی توانند از لحاظ اقتصادی، سوریه و ایران را تحت فشار قرار بدهند، گفت: نظام سلطه نمی تواند تهران و دمشق را مجبور کند که از سیاست های اصولی و مبانی خودشان عدول کنند که این مساله نشان دهنده یک برتری و مزیت برای دو کشور بشمار می رود که در حوزه مقاومت در کنار هم قرار دارند و مقتدرانه ایستاده اند.

وی تغییر رویکرد دشمنان ایران و سوریه را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: امروز دشمنان به این نتیجه رسیده اند که باید روابط سیاسی خود را با این دو کشور محور مقاومت آغاز کنند و عملا ابزار اقتصادی هم برای شکست این دو کشور موثر واقع نشده، زیرا جایی که دشمن حساس است و برای دو کشور به عنوان ابزار فشار استفاده می کند، ما باید در همان نقطه متمرکز شویم تا جایی که دشمنان در مقاطعی فضای امنیتی، فضای نظامی و سیاسی را به عنوان ابزار فشار استفاده کردند، ولی موفق نبودند.

سفیر سابق ایران در لیبی با تاکید بر این که امروز نگاه بین المللی در نتیجه مقاومت و ایستادگی ایران و سوریه در مقابل نظام سلطه تغییر کرده و فرصت های خوبی در منطقه در حال ایجاد است، گفت: پس از اینکه آمریکا در تمام جبهه هایی که علیه مقاومت داشت، شکست خورد و نتوانست دستاوردی داشته باشد و در همین راستا خیلی از هم پیمانانش نیز امید داشتند با حضور و پشتیبانی آمریکا دستاوردی علیه مقاومت داشته باشند، ولی آنها نیز نه تنها نتوانستند به خواسته خود برسند، بلکه در تمامی جبهه ها شکست نیز خوردند، شرایط منطقه تغییر کرد و به سمت دیگری رفت.

وی با اشاره به افزایش قدرت گروه ها و جریان های مقاومت ضدصهیونیستی در منطقه نیز بیان داشت: امروز مقاومت فلسطین قوی تر و توانمندتر از هر روزی در تاریخ گذشته خودش است و حزب الله هم نیز به همین نسبت مقتدرتر از گذشته خودش است و کشور سوریه نیز از بحران ها عبور کرده و مقتدرتر از گذشته است و ایران هم از لحاظ توانمندی، بازدارندگی و ایستادگی و مقاومتی که داشته از همیشه مقتدرتر است و در تمام حوزه ها برتری مقاومت را می بینیم، ولی از سوی دیگر فضایی به وجود آمده که نشان دهنده فروپاشی و افول قدرت و هژمون آمریکا است و شرایطی در محیط داخلی رژیم صهیونیستی به وجود آمده که این رژیم نمی تواند مشکلات داخلی خود را حل کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ظهور قدرت های جدید در عرصه بین الملل تصریح کرد: ورود بازیگران جدیدی مثل روسیه، چین و هند به مسایل سیاسی و بین المللی فرصتی را ایجاد کرده که نقش سلطه گری آمریکا در جهان تضعیف شده و این مساله فرصتی برای روابط کشورهای منطقه ایجاد کرده که امروز آن را شاهد هستیم که کشورهایی مثل عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دیگر کشورها در حال تغییر خط مشی خود و ایجاد رویکرد مثبت در مقابل ایران، سوریه و یمن هستند.

اکبری ادامه داد: این موضوع چیزی است که جمهوری اسلامی ایران دهه ها به دنبال آن بود تا یک روابط حسنه و خوبی با تمام کشورهای همسایه و اسلامی داشته باشد و این روابط زمانی محقق می شد که سلطه نظام سلطه را کمتر داشته باشیم و این یک اتفاق مهم در منطقه است که هم در روابط کشورهای مقاومت با کشورهای (عرب حاشیه) خلیج فارس موثر می باشد و هم می تواند تاثیر منطقه ای و فرامنطقه ای داشته باشد.

وی در خاتمه بیان داشت: اینکه امروز چین به عنوان رابط ایران و عربستان وارد می شود و عربستان سپس به فوریت با سوریه و یمن رابطه برقرار می کند و به مذاکرات جدی می نشیند، نشان از تغییرات جدی در شرایط منطقه ای است که در این تغییرات مقاومت با اقتدار بر سر جای خود ایستاده و به عنوان یک بازیگر اصلی ایفای نقش می کند.

آیت الله رییس قرار است فردا (چهارشنبه) در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی – سیاسی در سفری دو روزه راهی دمشق شود.

این اولین سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۳ سال به سوریه می باشد.
https://irna.ir/xjMm۷۲
**پیام‌های سفر رئیسی به سوریه
سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوریه اگرچه از تعمیق همکاری‌های راهبردی دوجانبه نشان دارد اما پیام‌هایی را نیز به غرب و رژیم صهیونیستی مخابره می‌کند؛ پیام‌هایی از برتری جبهه مقاومت به رغم توطئه‌های قبلی محور عبری- عربی-غربی گرفته تا آغوش باز کنونی اتحادیه عرب برای متحدان منطقه‌ای ایران.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور و هیات همراه، در سفر دو روزه خود به سوریه با مقامات عالی این کشور درباره راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین رایزنی خواهند داشت.

علاوه بر این رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه حضور یافته و با آنان به گفتگو و تبادل نظر خواهد پرداخت.

دیدار و گفتگو با ایرانیان مقیم و زیارت اماکن مقدسه سوریه از دیگر برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی به سوریه است.

در این زمینه «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در توئیتی نوشت: «‏غرب آسیا یک دوره تحول ژئوپلتیک ۱۲ ساله به شدت پرتنش را طی کرده که پیروز قطعی آن جمهوری اسلامی ایران و بازنده قطعی آن آمریکاست. جشن پیروزی مقاومت، در سفر آیت الله رئیسی به سوریه برگزار خواهد شد. رحمت الهی بر حاج قاسم شهید که به همه آموخت قدرت در میدان تنها راه موفقیت دیپلماسی است.»

لازم به ذکر است که سفر آیت الله رئیسی به کشور سوریه، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور خواهد بود. آخرین سفر یک رئیس‌جمهوری ایران به سوریه به آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد.

در مقابل اما «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه ۲ سفر به ایران داشته‌است. او در آخرین سفر خود که میانه اردیبهشت سال ۱۴۰۱ صورت گرفت، با مقام معظم رهبری دیدار کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این سفر هراس بر اندام صهیونیست‌ها افکنده‌است و بعد از بازتاب سفر قریب‌الوقوع رئیسی به سوریه، شاهد موجی از تحلیل‌های نگران‌کننده از رسانه‌های این رژیم هستیم.

برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید اعلام کرده‌اند که این سفر، دیداری استثنایی است و مقامات اسراییل باید نگران آن باشند.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی با اشاره به تاثیر سفر آتی رییس جمهوری اسلامی ایران بر تحولات و مناسبات منطقه‌ای، نوشته‌است: ایران خواهان یکپارچه کردن محور ایران-حزب الله- حماس- جهاد اسلامی است و این امر باعث می‌شود که تهران برنامه جدیدی درخصوص سیاست خاورمیانه اتخاذ کند.

این شبکه همچنین به سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به بیروت و دیدارهایش با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی اشاره کرد و این سفر را نیز «هماهنگی مواضع علیه اسرائیل» خواند.

در تحلیل «جروزالم ‌پست» هم این نگرانی مشهود است و این روزنامه صهیونیستی در تحلیلی که یازدهم اردیبهشت منتشر کرد، نوشت: «این یک اتفاق بزرگ برای رژیم سوریه خواهد بود که در ماه‌های اخیر گام‌های زیادی را برای ارتباط گرفتن با کشورهای منطقه برداشته است.»

این رسانه اسرائیلی با به کار بردن این تشبیه که «وزیر خارجه سوریه به یک جهانگرد تبدیل شده‌است و به تونس، مصر، اردن و کشورهای دیگر می‌رود»، نوشت: «سوریه که دیدارهای مختلفی با کشورهای خلیج فارس و همچنین روسیه داشته، حالا می‌خواهد بیش از پیش نشان دهد که حمایت ایران را نیز به همراه دارد. به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، حمایت تهران از دمشق برای سوریه که می‌خواهد به اتحادیه عرب بازگردد، مهم است.»

استقبال اتحادیه عرب از سوریه که رژیم صهیونیستی نگران آن است، برایند موفقیت‌های ارتش اسد طی یک دهه اخیر تحت لوای ایران و نیز روسیه است. ناکامی محور عبری- عربی- غربی در ساقط کردن دولت مردمی اسد، این محور را دچار فروپاشی کرد به طوری که اینک اردن میزبان وزیران خارجه مصر، عراق، عربستان سعودی و سوریه است؛ موضوعی که از شکست راهبرد انزوای سوریه حکایت می‌کند.

از طرفی، بهبود مناسبات اتحادیه عرب با سوریه بی‌ارتباط با ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض نیست؛ اتفاقی تحول‌آفرین که حتی گره از بحران هشت‌ساله یمن نیز گشود.

بنابراین در هفته‌های اخیر که تنش‌های قبلی در روابط ایران و عربستان جای خود را به مناسبات حسنه داده‌، بسیاری از معادلات منطقه‌ای نیز دچار تحول شده‌است. تحولاتی که بر مبنای آن، عربستان و جبهه حامی ریاض به ایران و متحدان آن نزدیک شده‌اند. در چنین شرایطی بازنده بازی، رژیم صهیونیستی خواهد بود که همواره با پیشبرد پروژه «ایران‌هراسی» در صدد «ائتلاف‌سازی» منطقه‌ای علیه تهران برآمده است.
https://irna.ir/xjMkYC
**انفجار در نزدیک کاخ ریاست جمهوری سودان
منابع خبری از درگیری و وقوع چند انفجار در نزدیک کاخ ریاست جمهوری در خارطوم پایتخت سودان خبر دادند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

در ادامه درگیری ها میان نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دوقلو ملقب به حمدیتی در سودان، دقایقی پیش شبکه الجزیره از وقوع یک انفجار در نزدیک کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم خبر داد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان بین دوطرف بر سر قدرت از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

دهها تن از دو طرف تاکنون در این درگیری ها کشته شده اند.
https://irna.ir/xjMm۷w
**وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد خطر ورشکستگی قریب‌الوقوع دولت هشدار داد
وزیر خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به رئیس مجلس این کشور هشدار داد که با توجه به وصول نشدن بخشی از درآمدهای مالیاتی، دولت ایالات متحده ممکن است تا یک ماه آینده ( از ۱ ژوئن /۱۱ خرداد) قادر به پرداخت دیون خود نباشد و ورشکست شود.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

تارنمای شبکه سی ان بی سی به نقل از نامه دیشب (۱۱ اردیبهشت) جنت یلن به کوین مک کارتی، رئیس مجلس نوشت که اطلاعات موجود از وصول درآمدهای مالیاتی، این وزارتخانه را وادار کرده که پیش بینی خود از تاریخ نکول بدهی ها را جلو بیاندازد.

وزیر خزانه داری در این نامه از کنگره خواسته تا برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی سقف بدهی دولت را پیش از این تاریخ افزایش داده و یا اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد.

پیشتر اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که بدهی واشنگتن تا اواخر ژوئیه (اوایل مرداد) به سقف تعیین شده افزایش یابد. با این حال کارشناسان هشدار داده بودند که وصول کمتر از انتظار درآمدهای مالیاتی منجر به جلو افتادن این تاریخ خواهد شد.

کاخ سفید در دو ماه گذشته از گفت و گو با مک کارتی خودداری کرده و خواهان آن شده که مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان بدون قید و شرط افزایش سقف بدهی ها را تصویب کند. فراکسیون جمهوری‌خواهان مجلس نیز از دولت خواسته تا مخارج فدرال را به شدت کاهش دهد.

قرار است کمتر از یک هفته دیگر طرح جمهوری‌خواهان در مورد افزایش سقف بدهی دولت فدرال و کاهش هزینه های دولتی در مجلس مطرح شود.

یلن پیشتر هشدار داده بود که شکست کنگره در افزایش سقف بدهی دولت آمریکا و ورشکستگی ناشی از آن، «فاجعه اقتصادی» را به دنبال داشته و نرخ‌ بهره را برای سال‌های آینده افزایش خواهد داد.

وی افزود که عدم توانایی دولت آمریکا در پرداخت بدهی منجر به نابودی مشاغل و افزایش بهره وام مسکن، وام خودرو و کارت های اعتباری خواهد شد.

به گفت وی، افزایش یا تعلیق سقف بدهی۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا «مسئولیت اساسی» کنگره بوده و ورشکستگی دولت، پیشرفت اقتصادی آمریکا را از زمان همه‌گیری کرونا تهدید می کند.
https://irna.ir/xjMm۷G
**مقاومت فلسطین: شهادت شیخ خضر عدنان بی پاسخ نمی ماند/مسئولیت این جنایت با رژیم اسراییل است
گروه های مقاومت فلسطین در بیانیه هایی جداگانه و در واکنش به شهادت «شیخ خضر عدنان» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری تاکید کردند که پیامدهای این جنایت با رژیم صهیونیستی است؛ جنایتی که بی پاسخ نخواهد ماند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

«اسماعیل رضوان» از رهبران جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در بیانیه ای تاکید کرد که شهادت شیخ خضر عدنان را که اسطوره مقابله با رژیم صهیونیستی بود به ملت فلسطین و امت اسلامی تسلیت می گوییم.

وی گفت که مسئولیت کامل این جنایت با رژیم صهیونیستی است و گروه های مقاومت فلسطین این جنایت را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

اسماعیل رضوان از تمام نهادهای بین المللی حقوقی و انسانی و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که رژیم صهیونیستی را به دلیل انجام جنایت های جنگی علیه اسرای فلسطینی مجازات کنند.

این عضو جنبش حماس تاکید کرد که اسیر قهرمان شهید شیخ خضر عدنان نماد مقاومت در برابر اشغالگران در زندان های رژیم صهیونیستی بود و این جنایت ها عزم و اراده اسرای را نخواهد شکست.

رژیم صهیونیستی بهای جنایاتش را خواهد داد

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه ای تاکید کرد که مسئولیت کامل و مستقیم شهادت شیخ خضر عدنان با رژیم صهیونیستی است.

در این بیانیه آمده که رژیم صهیونیستی شیخ خضر عدنان را بازداشت و با دادگاه های جعلی، دستگاه های امنیتی تروریستی و دادستانی نظامی جنایتکار، وحشیانه ترین جنایت ها را در حق آن شهید مرتکب شد و این رژیم بهای جنایت هایش را خواهد داد.

جنبش جهاد اسلامی اضافه کرد که شیخ خضر عدنان حتی یک روز هم در عمل به وظایفش در دفاع از ملت فلسطین کوتاهی نکرد و عمر خود را در راه مساله فلسطین و دفاع از مقدسات فدا کرد.

این جنبش تاکید کرد که به راه فرمانده شهید شیخ خضر عدنان و دیگر رهبران و مجاهدین ادامه خواهیم داد.

«منذر الحایک» سخنگوی رسمی جنبش فتح نیز تاکید کرد که مسئولیت شهادت شیخ خضر عدنان با رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو و بن گویر است.

وی گفت که آن ها باید پیامدهای این جنایت ترور عامدانه را که اداره زندان های صهیونیستی مرتکب شد،تحمل کنند.

سخنگوی جنبش فتح ادامه داد که از جامعه بین المللی می خواهیم اقدامات فوری اتخاذ کند و اسرا را از زندان های مرگ نجات دهد.

جبهه خلق فلسطین نیز تاکید کرد که جنایت ترور مبارز فلسطینی شیخ خضر عدنان نشان دهنده حجم نقض قوانین و ارتکاب جنایت ها از سوی اشغالگران علیه اسرا به ویژه اسرای بیمار است و اکنون صدها اسیر در فهرست انتظار هستندتا به سرنوشت شیخ خضر عدنان دچار شوند.

شهادت شیخ خضر عدنان جنایت تروریستی است

از سوی دیگر «مصطفی البرغوثی» دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین تاکید کرد که مسئولیت کامل شهادت شیخ خضر عدنان با رژیم فاشیست صهیونیستی است و این رژیم بهای جنایت های خود را خواهد داد.

همچنین دفتر رسانه ای جنبش مجاهدین فلسطین تاکید کرد که شهادت فرمانده اسیر شیخ خضر عدنان یک جنایت تروریستی و صهیونیستی است که نباید در برابر آن سکوت کرد.

این جنبش تاکید کرد که مسئولیت کامل این جنایت با رژیم صهیونیستی است.

منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند، شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرد که شیخ خضر عدنان در سلول خود جان باخته است.
وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که شیخ خضر عدنان پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

پیش تر منابع خبری از وخامت حال شیخ خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی و اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و پنجمین روز خبر داده بودند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شد و در زندان‌های این رژیم به سر می برد، در مخالفت با این اقدام صهیونیست های اشغالگر دست به اعتصاب غذا زده بود.

شیخ خضر عدنان هفته گذشته بعد از وخیم شدن وضعیت جسمی اش به بیمارستان منتقل شد، اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیش از این اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی را مسئول جان و سلامت شیخ خضر عدنان می‌داند و این رژیم در صورت شهادت وی، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.

هم اکنون جوانان فلسطینی خود را برای درگیری در تمام مناطق اشغالی با صهیونیست ها آماده کرده اند.

پس از اعلام خبر شهادت شیخ خضر عدنان، آژیر خطر حمله موشکی در شهرک صهیونیستی منطقه موسوم به «غلاف غزه» به صدا درآمد.

در همین رابطه کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۲ راکت از نوار غزه به سمت «کیبوتس سعد» در مناطق اشغالی شلیک شده و در فضای باز سقوط کرده و سامانه ضد موشکی گنبد آهنین هم فعال نشده است.

«شیخ خضر عدنان» مارس سال ۱۹۷۸ (فروردین۱۳۵۷) در روستای عرابه استان جنین و در خانواده ای مجاهد به دنیا آمد. وی متاهل و دارای دو برادر، یک خواهر و ۹ فرزند بود که بزرگترین آن ها ۱۴ ساله و کوچکترین آن ها ۳ ساله است.

شیخ عدنان مقطع ابتدایی را در مدرسه عرابه گذراند و مقطع راهنمایی را هم در مدرسه ابوجهاد به پایان رساند.

وی در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه بیرزیت واقع در کرانه باختری رود اردن موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته ریاضیات اقتصادی شد.

در سال ۲۰۰۴ در همین دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، رشته اقتصاد پذیرفته شد، اما به سبب بازداشت توسط اشغالگران صهیونیست نتوانست ادامه تحصیل دهد.

شیخ عدنان از اولین افراد در روستای خود بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه هشتاد به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.
https://irna.ir/xjMm۷d
**نشنال اینترست: سیاست آمریکا در قبال عربستان شکست خورده است
نشریه "نشنال اینترست" با اشاره به تجربه روابط آمریکا و عربستان در طول جنگ های خلیج فارس نوشت: واشنگتن در سیاست به اصطلاح "تامین امنیت به ازای نفت" در قبال عربستان، با توجه به تصمیمات اوپک و خودداری ریاض از تامین نفت ارزان شکست خورده است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

تارنمای نشنال اینترست افزود: آمریکا از زمان آغاز جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ میلادی، در ماجراجویی های نظامی خود در منطقه به عربستان برای میزبانی از پایگاه های خود برای اهداف دیده‌بانی و جلوگیری از حملات ناگهانی، تامین سوخت و روابط دوستانه متکی بوده است و سعودی ها در قبال این میزبانی و رفاقت و تامین نفت با قیمتی مناسب، سلاح و حفاظت های لازم را از واشنگتن دریافت کرده اند؛ چیزی که به اصطلاح «نفت به ازای امنیت» توصیف می شود. رابطه آمریکا با عربستان در دو و دهه و نیم گذشته تقریبا به طور یکنواخت ادامه داشته است.

اما با (ادعای) آمریکا درباره پایان دادن به مداخلات نظامی خود در منطقه، این کشور دیگر به پایگاه ها و متحد نظامی در منطقه برای تبادل اطلاعات نیازی ندارد و تنها بهانه حفظ بقای یک همکاری، ذخایر گسترده نفت عربستان و رهبری اوپک است.

اما سیاست نفتی عربستان علیه منافع آمریکا بوده و سهم تولید نفت اوپک باعث افزایش جهانی بهای نفت شده که بر اقتصاد متزلزل آمریکا فشار آورده است. همچنین استفاده عربستان از سلاح های آمریکایی و اطلاعات این کشور در جنگ یمن اعتبار بین المللی آمریکا را خدشه دار کرده است.

به نوشته نشنال اینترست، سیاست های کنونی آمریکا نتوانسته این عدم توازن را رفع کند و اکنون زمان آن رسیده که آمریکا به عربستان اولتیماتوم دهد که اگر نتواند نفت مورد نیاز این کشور را تامین کند، حفاظت های امنیتی خود را از دست خواهد داد.

این رسانه مدعی شد: ساختار خاورمیانه آن را به منطقه‌ای بی‌ثبات تبدیل کرده است. تنها اوپک به عنوان یک اتحادیه اقتصادی در این منطقه است که وظیفه اش فقط هماهنگی در تولید نفت است و در حالی که مرزها در خاورمیانه عمدتا به طور مصنوعی ترسیم شده اند، رقابت های مذهبی و قومی در این منطقه بسیار واقعی است. این وضعیت خلاء قدرت ثابت و همیشگی را ایجاد می کند که هیچ کشوری نمی تواند آن را پر کند و در عین حال مذاکره در سطح شخصی و سیاسی را بسیار دشوار می کند.

در این میان، جایگاه عربستان در خاورمیانه بسیار منحصربفرد است. دسترسی به مرزهای این کشور و دیگر عوامل داخلی آن واقعیت های ژئوپلتیکی خاصی را ایجاد می کند که هم به نوعی امتیاز هست و هم عیب محسوب می شود.

این رسانه در ادامه به نقش نفت در اقتصاد عربستان و اتکای اقتصادی این کشور به نفت اشاره کرده و نوشت: اگر همین فردا نفت از ارزش بیفتد و یا فقط قیمت آن کاهش یابد، اقتصاد عربستان تقریبا دچار فروپاشی خواهد شد. برای جلوگیری از وقوع این سناریو، عربستان سعودی به شدت موقعیت خود را در اوپک حفظ کرده است و اغلب برای حفظ رونق اقتصادی خود به ضرر دیگر کشورهای جهان در بازار نفت دستکاری می کند.

در بخشی از گزارش نشنال اینترست به سیاست عربستان در ادامه دادن جنگ یمن با استفاده از سلاح های آمریکایی اشاره شده که باعث گردیده آمریکا به شریکی در این جنگ تبدیل شود و در عرصه بین المللی وجهه خود را از دست بدهد.

بر اساس این گزارش، سیاست عربستان در طول مداخله نظامی خود آمریکا در خاورمیانه خوشایندتر بود و با عقب نشینی واشنگتن از این سیاست، به ضرر آمریکا خواهد بود. آمریکا به نفت ارزان عربستان نیاز دارد و در غیر این صورت به اقتصاد این کشور آسیب وارد خواهد شدو این در حالیست که ریاض با تصمیمات اوپک به طور مستقیم در افزایش قیمت نفت نقش دارد. آمریکا بعد از جنگ های فاجعه آمیز نیاز به بازسازی وجهه خود دارد و این امر ادامه همکاری با عربستان در جنگ یمن را دشوارتر می کند.

نشنال اینترست نوشت، سیاست کنونی آمریکا این کاستی ها را در روابط این کشور با عربستان برطرف نمی کند و خاطرنشان کرد که آمریکا باید از تامین سلاح برای عربستان به عنوان اهرم فشار علیه این کشور استفاده کند چرا که سعودی ها برای حفظ امنیت ملی خود به این تسلیحات نیاز دارند. عربستان دیگر نقش مهمی در حفظ منافع آمریکا ندارد ولی قطع کامل روابط با این کشور روابط ۱۰ سال گذشته را که در خدمت عربستان بوده جبران نمی کند.

این رسانه در پایان آورده است: حتی در حوزه اقتصادی، جایگزین‌های احتمالی برای نفت عربستان وجود دارد که می‌توان آن‌ها را پیدا کرد؛ کشورهایی مانند ونزوئلا، نیجریه، امارات، برزیل یا حتی خود آمریکا. واشنگتن باید از اهرم فشار خود استفاده کند و از طرف عربستانی بخواهد به معامله نفت به ازای امنیت پایبند باشد و در غیر این صورت، برای دفاع از خود دنبال کشور دیگری به جز آمریکا باشد.
https://irna.ir/xjMm۸v
**تاکید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر حمایت تسلیحاتی از اوکراین
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ارسال تسلیحات به ‌کی‌یف از سوی واشنگتن گفت: من به تداوم حمایت از اوکراین رای می‌دهم.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز 'گذشته در یک نشست خبری در سرزمین های اشغالی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار روس، بر تداوم ارسال کمک به اوکراین تاکید و خواستار خروج روسیه از شرق این کشور شد.

این نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا درباره چالش کنگره و کاخ سفید در موضوع سقف بدهی ها نیز گفت منتظر تماس جو بایدن رئیس جمهوری برای مذاکره در این مورد است.

سه‌شنبه هفته گذشته قانونگذاران ایالات متحده یک قطعنامه دو حزبی برای پیروزی اوکراین را در مجلس نمایندگان و سنا ارائه کردند.

این قطعنامه تاکید می‌کند که سیاست ایالات متحده در راستای پیروزی اوکراین در جنگ مقابل روسیه استوار است.

بر اساس این سیاست، عضویت اوکراین در ناتو عامل تضمین صلحی خواهد بود که از برتری نظامی کی‌یف بر مسکو حاصل خواهد شد.

برای تحقق این سیاست، ایالات متحده باید با متحدان و شرکای خود برای تضمین گرفتن غرامت (از روسیه)، بازسازی (اوکراین)، رسیدگی عادلانه به جنایات جنگی و پاسخگو کردن رهبران روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین همکاری کند.
https://irna.ir/xjMm۹F
**النخاله: شهید شیخ خضر عدنان مدال افتخار بر سینه ملت شجاع فلسطین است
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهید شیخ خضر عدنان را نماد مبارزان راه آزادی معرفی و تاکید کرد که وی مدال افتخار و شرافت بر سینه ملت شجاع فلسطین است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

«زیادالنخاله» در اظهاراتی درخصوص شهادت شیخ خضر عدنان، فرمانده اسیر فلسطینی تاکید کرد که ما به اراده خودمان راه شهادت را انتخاب کردیم و شیخ خضر عدنان بهترین نمونه در انتخاب این راه و گزینه است.

وی گفت که شهادت شیخ خضر عدنان نمادی برای مبارزه ملت شجاع ماست و اگر امثال شهید خضر عدنان نبودند، مساله فلسطین از بین می رفت.

النخاله اضافه کرد که هر روز که می گذرد، پیروزی ما در آینده قطعی تر می شود.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ادامه داد: اراده شیخ خضر عدنان در نبرد طولانی، مستقیم و رو در رو با دشمن صهیونیستی که به افتخار شهادت نائل شد، مدال افتخار و شرافت بر سینه ملت شجاع فلسطین است.

وی افزود که شیخ خضر عدنان یک نماد بزرگ از نمادهای ملت فلسطین و مبارزان راه آزادی در جهان و پرچمی برافراشته در مسیر ما به سوی قدس باقی خواهد ماند.

النخاله با تاکید بر وفاداری به خون تمام شهدا و شهید خضر عدنان گفت که تا آزادی کامل خاک فلسطین و پاکسازی آن از قاتلان و جنایتکاران صهیونیست، دست از جهاد بر نمی داریم.

وی گفت که مبارزه مداوم و مقاومت و حق طلبی، عنوان جهاد ما است که هیچ گاه متوقف نخواهد شد هرچند بهای آن سنگین باشد.

منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند، شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که شیخ خضر عدنان پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

شیخ عدنان از اولین افراد در زادگاه خود بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه هشتاد به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.
https://irna.ir/xjMm۹V
**ادعای شولتس: تسلیحات ارسالی به اوکراین، برای حمله به روسیه نیست
اولاف شولتس صدراعظم آلمان با تاکید بر تداوم حمایت از اوکراین، مدعی شد: تضمین می‌کنیم از تسلیحات ارسالی ما برای حمله به روسیه استفاده نمی‌شود.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

اولاف شولتس در اظهاراتی تاکید کرد که دولتش از هرگونه اقدام یکجانبه در ارسال تسلیحات به اوکراین خودداری کرده و به این موضوع که سلاح های ارسالی، علیه روسیه استفاده نشود اهمیت می دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که ما این اطمینان را بدست می آوریم که از تسلیحات ارسالی ما به اوکراین علیه حمله به خاک روسیه استفاده نمی شود.

شولتس در عین حال بر حمایت نظامی از کی‌یف تاکید کرد و گفت که ارسال تسلیحات به اوکراین هرگز بدون هماهنگی با متحدان انجام نشده است.

اظهارات صدراعظم آلمان و تاکیدش بر حمایت تسلیحاتی از کی‌یف در حالی مطرح می‌شود که روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه (اسفند) ۲۰۲۲، بارها نسبت به ارسال تجهیزات نظامی هشدار داده و این اقدام را علیه خود دانسته است.

شولتس پیش‌تر نیز بارها تاکید کرده بود که هرگز با هدف حمله به روسیه نیست که به اوکراین تجهیزات نظامی می فرستد.
https://irna.ir/xjMmcy
**نیوزویک: شی از بایدن در دیپلماسی اوکراین پیش افتاده است
نشریه آمریکایی در یک گزارش تفصیلی نوشت که شی جینپینگ رئیس جمهوری چین از همتای آمریکایی خود در ایفای نقش دیپلماتیک در بحران اوکراین پیشی گرفته است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

در گزارش نیوزویک به قلم تام اوکانر آمده است: درحالیکه اوکراین انتظار ورود لی هوی به عنوان نماینده صلح تازه منتصب چین را می‌کشد، پکن به تدریج موضع رهبری خود در تلاش‌های بین‌المللی برای توقف در یکی از مناقشه‌های طولانی در اروپا را افزایش می‌دهد.

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در این راستا برای نقش قدیمی آمریکا به عنوان یک واسط قدرتمند، چالش ایجاد کرده است. اما درحالیکه برخی به پایبندی و توانایی پکن برای پیشرفت صلح با شک و تردید می‌نگرند، برخی دیگر از جمله مقام‌های سابق در زمانیکه نه روسیه و نه اوکراین در آستانه پیروزی کامل در میدان جنگ نیستند، به نتیجه افزایش میانجیگری چین باور دارند.

ژرار آرو سفیر سابق فرانسه در آمریکا در میان کسانی است که اعتقاد دارد صلح سازی شی به نفع غرب هم است اما نیاز به آگاهی از مقاصد پکن در این خصوص نیز وجود دارد.

آرو در پاسخ به سوال نیوزویک در جریان یک گفتگوی مجازی به میزبانی اندیشکده «اولویت‌های دفاع» گفت: چینی‌ها اهداف مختلف و شاید خصومت آمیز داشته باشند. شاید آنها این کار را انجام می‌دهند زیرا احساس وظیفه می‌کنند، شاید آنها به کاری که انجام می‌دهند اعتقاد ندارند.

اما او تاکید کرد: آنها این کار را انجام داده‌اند و واقعاً به نفع ما است که به گونه‌ای عمل کنیم که انگار این قضیه را جدی و واقعی می‌گیریم به نوعی که چینی‌ها را در ابتکار عمل خودشان به دام ‌می‌اندازیم، تا آنها موظف باشند ابتکار عمل را در اختیار بگیرند.

آرو گفت: اگر چینی‌ها بگویند ما تلاش کردیم و غرب آن را نخواست، به شدت نتیجه عکس خواهد داشت. در مقابل باید بگوییم آفرین ما واقعاً از شما به ویژه با تأکید بر نکات منشور سازمان ملل، نکات احترام به استقلال و تمامیت ارضی و غیره حمایت می‌کنیم.

با توجه به شراکت راهبردی بی سابقه‌ای که بین شی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شکل گرفته، در نگاه اول پکن بازیگری دور از ذهن برای آغاز صلح به نظر می‌رسد. اما از آنجایی که شی به تمجید از روابط با روسیه در طول ملاقات حضوری خود با پوتین در ماه مارس (اسفند) گذشته ادامه داد، از این فرصت استفاده و چارچوب صلح ۱۲ ماده‌ای را دنبال کرد تا کشورش در راس تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ قرار گیرد. این ابتکار عمل چهارشنبه گذشته هنگامی که شی اولین تماس خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از زمان آغاز مناقشه را برقرار کرد، تقویت شد. در این تماس رهبر چین از قصد خود برای اعزام نماینده ویژه در امور اوراسیا به کی‌یف گفت.

آرو این تماس تلفنی را مثبت توصیف کرد و گفت که این مساله می‌تواند زمینه را برای حرکت بیشتر آماده کند به ویژه اگر قدرت‌های غربی از پکن حمایت کنند.

سفیر سابق فرانسه در آمریکا ابراز عقیده کرد: ما واقعا باید تلاش کنیم تا چینی‌ها را به مسیری بکشانیم که دوست داریم؛ واقعا نشان دهیم که علیه چین سنگ اندازی نمی‌کنیم. ما نباید تسلیم این بحث شویم که در واقع غرب مسئول ادامه جنگ است یا اینکه غرب خواهان مذاکره نیست.

واشنگتن استقبال سردی از موفقیت چین در وساطت بین تهران و ریاض کرده و در ظن و تردید نسبت به دیپلماسی چین- روسیه همواره صریح الهجه بوده است. بنابراین کاخ سفید با هر گونه تلاش تحت رهبری چین برای آتش بس مخالفت ورزیده و باور دارد که این مساله جنگ روسیه را مشروع جلوه می‌دهد و احتمالا به نیروهای روسیه شانس تجدید قوا اعطا می‌کند.

برغم بی میلی غرب برای پذیرش این مساله، کارزار دیپلماتیک شی همه عناصر یک تعهد جدی را در خود دارد.

شن شیوی یک تحلیلگر برجسته امور بین‌الملل به تعامل‌های سطح بالای اخیر میان شی، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و پوتین و همچنین اعزام نماینده ویژه برای مدیریت امور اشاره دارد. شن، نماینده ویژه صلح چین (لی هوی) که پیشتر در نقش‌های دیپلماتیک در شوروی سابق و جمهوری‌های آن خدمت می‌کرد را یک دیپلمات ارشد کارکشته در امور اوراسیا توصیف کرد.

شن با اشاره به وظیفه به ظاهر دشوار یافتن زمینه مشترک بین روسیه و اوکراین، به نیوزویک گفت: موضع اصلی چین تسهیل گفتگوها برای صلح است. راه حل‌های نظامی نمی‌تواند مناقشه‌ها را پایان دهد و ارائه یک راه حل سیاسی کار آسانی نیست. چین باور دارد که مهم کسب فرصت و ایجاد شرایط برای راه حل سیاسی است، درحالیکه تفکر منطقی و صدای حمایت‌ها از راه‌حل‌های سیاسی در حال افزایش است.

این نشریه آمریکایی می‌افزاید: پیوند نزدیک شی با پوتین سببب شده تا او از موضع روسیه مبنی بر اینکه غرب از طریق گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت شرق درگیری را به راه انداخته، حمایت کند. همچنین زلنسکی همیشه به دنبال حفظ روابط کاری با چین بوده است، کشوری که ظرفیت اقتصادی برای ایفای نقشی مهم در زمینه بازسازی اوکراین ویران شده پس از جنگ را دارد. همانطور که در مورد بیشتر کشورهای سراسر جهان این صدق می‌کند، پکن همچنین شریک تجاری اصلی کی‌یف است و اوکراین یکی از امضاکنندگان ابتکار موسوم به «کمربند و جاده» محسوب می‌شود.

رابرت منینگ، کارشناس ارشد پروژه «استراتژی کمک‌های مالی ایالات متحده» در مرکز «استیمسون» می گوید: یکی از مشکلات بزرگ در مورد نقش سازنده تر چین، مسمومیت روابط ایالات متحده و چین و چرخه شوم اقدامات تلافی جویانه است.

منینگ که پیشتر سمت‌هایی را در دولت آمریکا داشته، ابراز تردید کرد که با توجه به بن بست نظامی فعلی بین نیروهای روسیه و اوکراین، به سرعت راه حلی حاصل شود. اما او استدلال کرد که چین در کنار هند و ترکیه، «بهترین موقعیت را بمنظور لابی کردن برای پایان دادن به جنگ دارد».
https://irna.ir/xjMmb۲
**پاکستان نشست مشترک با چین و طالبان افغانستان برگزار می کند
شبکه‌های خبری پاکستان امروز اعلام کردند که این کشور هفته آینده میزبان نشست مشترک با حضور وزیران امور خارجه پاکستان و چین و همچنین وزیر امور خارجه حکومت طالبان با دستورکار بررسی اوضاع افغانستان خواهد بود.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

رسانه‌های پاکستانی از جمله جیونیوز و دنیانیوز امروز گزارش دادند که «بلاول بوتو زرداری» ششم ماه می‌ (شنبه ۱۶ اردیبھشت) در اسلام‌آباد میزبان همتای چینی و سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت افغانستان خواهد بود.

آمادگی پاکستان برای میزبانی از وزیران خارجه چین و طالبان درحالی عنوان می‌شود که نشست دو روزه درباره افٖغانستان به ابتکار سازمان ملل در دوحه پایتخت قطر در جریان است.

«حنا ربانی» وزیر مشاور امور خارجه پاکستان به نمایندگی از این کشور در اجلاس دوحه حضور دارد و طی اظهاراتی اعلام کرد که اسلام‌آباد متعهد به نقش آفرینی برای کمک به حل بحران در افغانستان است.

هدف از نشست دوحه دستیابی به یک زمینه مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان است.

شبکه دنیانیوز پاکستان اعلام کرد کرد که هرگونه سفر هیات دیپلماتیک طالبان به خارج مشروط به کسب مجوز از سازمان ملل است و گفته می‌شود که مقامات طالبان مجوز لازم را دریافت کرده و این هیات برای شرکت در اجلاس سه جانبه با پاکستان و چین، به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد.

روابط پاکستان و افغانستان طی ماه‌های اخیر دستخوش فراز و نشیب‌هایی شد که روابط نه چندان مساعد این دو همسایه را با تنش مواجه کرد. سوء قصد به جان سرپرست سفارت پاکستان در کابل اوایل آذرماه سال گذشته روابط دو کشور را به شدت متشنج کرد تا جایی که اسلام‌آباد از اعزام مجدد دیپلمات عالی خود به کابل برای چندین ماه خودداری کرد.

شخصیت‌های سیاسی در پاکستان معتقدند که طالبان نه تنها توجهی به مطالبات جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر، حفظ حقوق زنان، آموزش دختران و پرهیز از فرقه‌گرایی ندارد بلکه طالبان همسایگان اصلی خود مانند ایران و پاکستان را نیز ناامید کرده و به همین دلیل همسایگان افغانستان حاضر به نرمش در بحث به رسمیت شناختن حکومت طالبان و یا متقاعد کردن سایر کشورها نیستند.
https://irna.ir/xjMmcC
**جنایت علیه بشریت؛ سیا زندانی گوانتانامو را شکنجه می‌کند
گروه حامی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل اعلام کرد بازداشت یکی از زندانیان گوانتانامو که طولانی‌ترین دوران حبس را داشته و از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شکنجه می‌شود، غیرقانونی و به مثابه «جنایت علیه بشریت» است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: گروه وابسته سازمان ملل فعال در زمینه بازداشت های خودسرانه اعلام کرده که بازداشت ابوزبیده که بیشترین دوران حبس را در گوانتانامو داشته غیرقانونی است و آزادی فوری وی را خواستار شد.

ابوزبیده یکی از اولین زندانیان در «مقرهای سیاه» سازمان سیا متشکل از شبکه ای از زندان های مخفی آمریکا در خارج از مرزهایش بوده که در آنها بیش از ۱۰۰ نفر خارج از قوانین آمریکا و کمیته بین المللی صلیب سرخ از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ نگهداری می شدند.

این زندانی که نام اصلی او زین العابدین محمد حسین است، در سال ۲۰۰۲ در یک حمله در پاکستان دستگیر شد و از سال ۲۰۰۶ بدون هیچ اتهامی در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوبا نگهداری می شود.

این گروه هشدار داده که اقدامات نظام مند در محروم کردن بازداشت شدگان از حق آزادی در این زندان ها به مثابه «جنایت علیه بشریت» است.

نیویورک تایمز افزود: آمریکا مدعیست که این زندانی را به دلیل مبارزه با تروریسم نگه داشته هر چند که ابوزبیده هرگز عضو گروه تروریستی القاعده نبوده و او قبل از حملات یازده سپتامبر به آموزش نیروهای جهادی در افغانستان کمک می کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، دو نفر از روانشناسان پیمانکار سیا برنامه شکنجه ای را ابداع کردند که «تکنیک های بازجویی گسترده» را شامل می شود و به ویژه در مورد ابوزبیده در زندان آمریکا در تایلند استفاده می شد. وی در این زندان با شیوه هایی از جمله غرق مصنوعی، محرومیت از خواب و محبوس شدن در تابوت شکنجه می شد.

در گزارش گروه مذکور همچنین از کشورهای دیگری مانند افغانستان، تایلند، لهستان، مراکش و لیتوانی که آمریکا ابوزبیده را در آنها نگهداری می کرد، انتقاد کرده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی دادگاه حقوق بشر اروپا لیتوانی و رومانی را به دلیل همدستی با برنامه سیا محکوم کرد.

سازمان ملل همچنین «همدستی» انگلیس را محکوم کرده است. سازمان های اطلاعاتی این کشور با وجود آگاهی از بدرفتاری های شدید، از بازجویان آمریکایی خواسته بودند از این زندانی سوال کنند.

این تازه ترین مورد از مجموعه محکومیت های آمریکا است که این گروه سازمان ملل مستقر در ژنو منتشر کرده است.

دیگر تحقیقات سازمان ملل در حوزه حقوق بشر نیز نظام مراقبت های بهداشتی نظامی آمریکا در زندان های دوران جنگ و سیاستی را که زندانیان را جزو اموال دولت این کشور می داند، بشدت مورد انتقاد قرار داده است.

ابوزبیده به رغم آن که در عربستان متولد شده فلسطینی است و کشوری نیست که او را بپذیرد.
https://irna.ir/xjMmdk
**مک‌کارتی: ایران دنبال محاصره اسرائیل است
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر حمایت از رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از محاصره شدن توسط ایران و محور مقاومت تاکید کرد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

«کوین مک کارتی» در نطقی در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی مدعی شد: در پرتو معاهده آبراهام (معاهده عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی)، رسیدن به صلح ممکن است و کنگره از این معاهده حمایت می کند.

وی افزود: کنگره از اسراییل (رژیم صهیونیستی) برای امضای معاهده آبراهام با همه کشورهای همسایه حمایت می کند.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به جنایات و اقدامات تروریستی چندین دهه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، ایران را منبع اصلی تهدید علیه رژیم صهیونیستی در منطقه معرفی کرد و مدعی شد: «تهران دنبال نا آرام کردن عراق، استقرار موشک در سوریه، تقویت حزب الله لبنان و انصارالله یمن و در نهایت محاصره اسرائیل است».

مک کارتی همچنین بر اتحاد رژیم صهیونیستی و آمریکا برای مقابله با ایران تاکید و اضافه کرد: واشنگتن - تل آویو می توانند با موشک های نقطه زن، پهپادها و حملات زیرزمینی و سایبری ایران مقابله کنند.

نکته جالب در این جاست که تا چند سال پیش مقامات رژیم صهیونیستی در سر خود رویای نیل تا فرات را می پروراندند، اما امروز نه تنها در سرزمین های اشغالی محاصره شده اند، بلکه با چالش عظیم اعتراضات مواجه هستند.

وی بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و تکرار ادعاهای واشنگتن گفت: باید قاطعانه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تلاش کنیم.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در ادعای دیگر، دولت چین را به دزدی فناوری از دیگر کشورها متهم کرد و از رژیم صهیونیستی خواست درباره سرمایه گذاری چینی ها در این کشور حساس باشد.

مک کارتی همچنین بر تقویت روابط پارلمانی و اقتصادی آمریکا با رژیم صهیونیستی و حمایت از این رژیم در سازمان ملل تاکید کرد.

آمریکا در حالی ایران را تهدیدی برای موجودیت رژیم اشغالگر قدس معرفی می کند که این رژیم دچار بحران داخلی و گسست سیاسی-اجتماعی گسترده است. تل‌آویو و واشنگتن تلاش دارند با طرح موضوع تهدید ایران، افکار عمومی را در سرزمین های اشغالی، از مشکلات داخلی منحرف کنند.
https://irna.ir/xjMmdt
**آمریکا به دنبال احیای روابط با برزیل
دیپلمات آمریکایی به امید بهبود روابط با برزیل به دیدار رئیس جمهور این کشور که آمریکا را در نقش آفرینی منفی برای تداوم جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار داده بود، می‌رود.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

سفیر ارشد ایالات متحده به امید احیای روابط با رئیس جمهور این کشور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا که واشنگتن را در تشدید جنگ اوکراین مقصر دانسته، عازم برزیل شده است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، امروز با مقامات ارشد در برازیلیا دیدار خواهد کرد و مقامات آمریکایی تاکید دارند که گرینفیلد به جای تمرکز بر اظهارات رئیس جمهور برزیل (مبنی بر سیاست جنگ‌افروزی آمریکا در اوکراین) ، بر همکاری گسترده بین این دو کشور پرجمعیت نیمکره غربی تمرکز کند.

لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل ماه گذشته سفری حاشیه ساز به چین داشت، جایی که وی اظهار کرد: ایالات متحده با ارسال میلیاردها دلار تسلیحات به اوکراین تشویق به این جنگ می‌کند.

وی مدتی بعد تصریح کرد که این تهاجم را محکوم کرده اما کاخ سفید او را به "تکرار تبلیغات روسیه و چین" متهم کرد؛ همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که اخیرا به برازیلیا سفر کرده بود، از لولا داسیلوا تمجید کرد.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: موضع ما این است که طیفی از کشورها در سراسر جهان از جمله برزیل، می توانند نقش مثبتی در جهت تلاش برای پایان دادن به جنگ اوکراین ایفا کنند اما باید اطمینان حاصل کنیم که صلحی که به وجود می‌آید عادلانه و پایدار باشد و به «اصول، حق حاکمیت و تمامیت ارضی» پایبند باشد.
https://irna.ir/xjMm۹R
**همسر شهید شیخ عدنان: شهادت همسرم افتخار است/ انتقام فرزندان از اشغالگران
همسر «شیخ خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی گفت که شهادت وی مایه مباهات و افتخار است و این شهید والامقام به بزرگترین آرزوی خود رسید.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

«رندة موسی» پس از اعلام شهادت شیخ خضر عدنان در مقابل منزل خود و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شیخ عدنان به بزرگترین آرزوی خود یعنی شهادت دست یافت.

وی خطاب به فلسطینی‌ها گفت: ما برای شما خون می‌دهیم و شهادت شیخ عدنان مایه مباهات و افتخار ماست هرچند دوست داشتیم که او پیروز به سوی ما بازگردد.

همسر شهید خضر عدنان با محکوم کردن هرگونه سهل انگاری که موجب شهادت این اسیر فلسطینی شد، افزود: ما هرکسی را که در این رابطه مقصر باشد، پاسخگو خواهیم کرد، به ویژه اینکه شیخ عدنان تنها ماند.

وی با بیان این که «عدنان به ما عشق به جهاد را آموخت» ادامه داد: اشغالگران باید از فرزندانم وحشت داشته باشند، زیرا آن‌ها انتقام شیخ خضر عدنان را خواهند گرفت.
رنده موسی وصیت همسرش را متذکر شد و گفت: وظیفه گروه‌های مقاومت است که وصیت همسرم را انجام دهند و اجازه ندهند که پیکرش کالبد شکافی شود، زیرا ما می‌دانیم که شیخ را چه کسی به شهادت رساند.

منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند، شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرد که شیخ خضر عدنان در سلول خود جان باخته است.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که شیخ خضر عدنان پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

پیش‌تر منابع خبری از وخامت حال شیخ خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی و اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و پنجمین روز خبر داده بودند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شد و در زندان‌های این رژیم به سر می‌برد، در مخالفت با این اقدام صهیونیست‌های اشغالگر، دست به اعتصاب غذا زده بود.

شیخ خضر عدنان هفته گذشته بعد از وخیم شدن وضعیت جسمی‌اش به بیمارستان منتقل شد، اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیش از این اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی را مسئول جان و سلامت شیخ خضر عدنان می‌داند و این رژیم در صورت شهادت وی، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.

هم اکنون جوانان فلسطینی خود را برای درگیری در تمام مناطق اشغالی با صهیونیست‌ها آماده کرده اند.

«شیخ خضر عدنان» مارس سال ۱۹۷۸ (فروردین۱۳۵۷) در روستای عرابه استان جنین و در خانواده‌ای مجاهد به دنیا آمد. وی متاهل و دارای دو برادر، یک خواهر و ۹ فرزند بود که بزرگترین آن‌ها ۱۴ساله و کوچکترین آن‌ها ۳ساله است.

شیخ عدنان مقطع ابتدایی را در مدرسه عرابه گذراند و مقطع راهنمایی را هم در مدرسه ابوجهاد به پایان رساند.

وی در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه بیرزیت واقع در کرانه باختری رود اردن موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته ریاضیات اقتصادی شد.

در سال ۲۰۰۴ در همین دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، رشته اقتصاد پذیرفته شد، اما به سبب بازداشت توسط اشغالگران صهیونیست نتوانست ادامه تحصیل دهد.

شیخ عدنان از اولین افراد در روستای خود بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه هشتاد به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می‌رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می‌شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.
https://irna.ir/xjMmdB
**مذاکرات عادی‌سازی روابط صربستان-کوزوو همزمان با تداوم تنش سیاسی
مذاکرات سران صربستان و کوزوو با هدف عادی سازی روابط با میانجی گری اتحادیه اروپا در حالی در بروکسل انجام می‌شود که تنش بین دو کشور همچنان ادامه دارد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

شبکه خبری ای بی سی نیوز نوشت: رهبران صربستان و کوزوو در نشست روز سه شنبه برای اجرای طرح ۱۱ ماده ای مورد حمایت اتحادیه اروپا در خصوص عادی سازی روابط بین دو کشور دیدار می کنند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا میزبان نشست سران دو کشور با حضور الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان و آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو است و انتظار می رود آنها اعلامیه افراد مفقود شده را تایید کنند و درباره اولین پیش نویس اولین اساسنامه انجمن شهرداری های صرب تبار در کوزوو به عنوان دو موضوع حساس برای دو کشور دشمن دیرینه مذاکره کنند.

این دیدار پس از نشست فوریه گذشته سران دو کشور برگزار می شود که دو طرف به صورت ضمنی با طرح مورد حمایت اتحادیه اروپا برای پایان دادن ماه ها بحران سیاسی بین دو کشور موافقت کردند. در اجلاس ماه مارس در مقدونیه شمالی نیز بلگراد و پریشتینا به طور آزمایشی درباره چگونگی اجرای این طرح موافقت کردند.

میروسلاو لایکاک، نماینده بورل مذاکرات بلگراد و پریشتینا، گفت که نشست روز سه‌شنبه یک گام مهم رو به جلو است و مهم است که از هرگونه اقدامی که ممکن است اوضاع را بدتر کند، اجتناب شود.

تعداد اندکی از توافقات حاصل شده بین دو کشور در مذاکرات ۱۲ ساله آنها با تلاش های اتحادیه اروپا برای تسهیل مذاکرات اجرایی شده است. بروکسل و آمریکا اغلب برای آرام کردن اوضاع پرتنش بین بلگراد و پریشتینا مداخله می کنند، و این اقدام آنها در سال گذشته بعد از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

بلگراد تاکید دارد که پریشتینا باید توافق سال ۲۰۱۳ را برای ایجاد انجمن شهرداری ها در شمال کوزو که اکثر جمعیت آن را صرب ها تشکیل می دهند، اجرا کند. این شهرداری ها به آموزش، مراقبت های بهداشتی، توسعه اقتصادی در سطح محلی کمک می کنند. دادگاه قانون اساسی کوزوو این طرح را غیرقانونی اعلام کرده است.

انتخابات محلی ماه گذشته در مناطق صرب‌نشین در شمال کوزوو برگزار شد. این انتخابات پس از این که نمایندگان صرب سال قبل از آن پست خود را ترک کردند برگزار و از سوی صرب های منطقه تحریم شد.

ووچیچ رئیس جمهوری صربستان بعد از این انتخابات بشدت از مقامات اروپایی و آمریکایی که میانجی مذاکرات عادی سازی روابط با کوزوو هستند، انتقاد کرد و آنها را «دروغگو و کلاهبردار» خواند و گفت که «اقلیت صرب در استان سابق صربستان (کوزوو) دیگر اشغال خارجی» را تحمل نمی کند.

صربستان هنوز کوزوو را یکی از استان‌های خود قملداد کرده و استقلال آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

بر اساس توافق شفاهی بین دو کشور، کوزوو به دادن خودمختاری بیشتر به مناطق صرب نشین متعهد شده و صربستان نیز موافقت کرده است مانع عضویت کوزوو در سازمان‌های بین المللی نشود.
https://irna.ir/xjMmgC
**سازمان ملل:سودان نیازمند ۱/۵ میلیارد دلار کمک‌ های بشردوستانه است
یک مقام سازمان ملل متحد اعلام کرد که تامین کمک های بشردوستانه به سودان نیازمند یک و نیم میلیارد دلار اعتبار است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

شبکه الجزیره امروز (سه شنبه) به نقل از این مقام سازمان ملل همچنین از مهاجرت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سودانی ها به مقصد کشورهای همسایه خبر داد.

این منبع همچنین به آوارگی افزون بر ۳۳۰ هزار نفر در داخل خاک سودان در اثر درگیری های اخیر اشاره کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان بین دوطرف میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور بر سر قدرت از ۲۶ فروردین ماه آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

در اثر درگیری های اخیر سودان تاکنون صدها نفر از دو طرف کشته و شمار زیادی نیز زخمی شده اند.

سخنگوی سازمان ملل پیش تر با بیان اینکه تاکنون ۷۳ هزار سودانی به کشورهای همسایه متواری شده‌اند، اعلام کرد که برنامه جهانی غذا فوری عملیات خود را در سودان از سر می‌گیرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی افزود: برنامه جهانی غذا فوراً عملیات خود را در سودان از سر می گیرد. انتظار می‌رود توزیع غذا در روزهای آینده در ایالت‌های گدارف، گزیرا، کاسالا و نیل سفید آغاز شود تا کمک‌های نجات‌بخش ارائه شود.

وی تصریح کرد: تعلیق عملیات در سودان پس از مرگ غم انگیز سه نفر از اعضای تیم برنامه جهانی غذا در ۱۵ آوریل انجام شد.

دوجاریک گفت: شرکای سازمان ملل در هر مکان از جمله در سودان شرقی که وضعیت امنیتی مناسبی داشته باشد، به عملیات خود، عمدتاً در زمینه خدمات بهداشتی و تغذیه، ادامه می دهند.

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: آژانس پناهندگان سازمان ملل، با مشورت دولت ها و شرکا، در حال برنامه ریزی برای کمک به بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که احتمالا از جنگ سودان به هفت کشور همسایه این کشور فرار کنند.
https://irna.ir/xjMmgx
**اندیشکده آمریکایی: بروکسل و واشنگتن همکاری با قدرتهای نوظهور را افزایش دهند
اندیشکده آمریکایی "صندوق مارشال آلمانی" امروز در تحلیلی از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست تا تعامل با کشورهای خارج از چارچوب همکاری های دو سوی اقیانوس اطلس را فارغ از اختلاف‌نظرها افزایش دهند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

تارنمای رادیو آلمان امروز به نقل از این تحلیل نوشت که ۶ کشور برزیل، هند، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه و آفریقای جنوبی قدرتهای نوظهوری هستند که واشنگتن و بروکسل برای حفظ تاثیرگذاری در صحنه جهانی به تعامل بیشتر با آنها نیاز دارند.

در این نوشتار آمده که این کشورهای شش گانه ترجیحات متفاوتی در زمینه همکاری در خارج از اتحادیه غربی دو سوی اقیانوس اطلس داشته و در پی تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش رقابت میان آمریکا و چین، بیش از پیش در تحولات جهانی تاثیر گذارند.

در این مطلب آمده است: این دولت ها مقید به انتخاب میان یکی از دو قطب متضاد جهانی نیستند. آنان ترجیح می دهند که مورد به مورد و از یک گزینه به گزینه دیگر تغییر موضع داده و بر اساس منافع مشخص و تحلیل راهبردی عمل کنند.

نویسندگان این گزارش با اشاره به مزایای بلند مدت همکاری با این کشورها، به آمریکا و اتحادیه اروپا توصیه کردند که در تعاملات خود انعطاف بیشتری به خرج داده، از همکاری های غیرغربی استقبال کرده و شرکای ژئوپولتیک خود را وادار به انتخاب میان دو گزینه متضاد نکنند.
https://irna.ir/xjMmgn
**حزب الله:شهادت شیخ عدنان نشان از رنج اسرای فلسطینی دارد/تلاش برای افشای جنایات اسراییل
جنبش حزب الله لبنان در بیانیه ای به مناسبت شهادت «شیخ خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که شهادت وی بار دیگر حجم رنج ها و مشکلات اسرای فلسطینی در زندان های دشمن صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

جنبش حزب الله لبنان در این بیانیه شهادت شیخ خضر عدنان را به ملت فلسطین، جنبش جهاد اسلامی و دیگر جنبش های مقاومت تبریک و تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است که شهادت شیخ خضر عدنان بار دیگر حجم رنج ها و مشکلات اسرای فلسطینی در زندان های دشمن صهیونیستی را نشان داد.

حزب الله تاکید کرد که از نهادهای بین المللی می خواهیم که برای برملا کردن جنایت های رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه اسرا، به طور جدی تلاش کنند.

در ادامه بیانیه آمده است که از تمام اقدامات گروه های مقاومت فلسطین برای آزادی اسرا حمایت می کنیم.

بر اساس این بیانیه، شهید قهرمان شیخ خضر عدنان بیش از ۸ سال شکنجه های دشمن صهیونیستی را در زندان ها تحمل و با اقدامات خودسرانه دشمن مقابله کرد.

گروه های مقاومت فلسطین نیز در پی شهادت این شهید فلسطینی، در بیانیه هایی جداگانه تاکید کردند که پیامدهای این جنایت با رژیم صهیونیستی است؛ جنایتی که بی پاسخ نخواهد ماند.

هم اکنون جوانان فلسطینی خود را برای درگیری در تمام مناطق اشغالی با صهیونیست ها آماده کرده اند.

پس از اعلام خبر شهادت شیخ خضر عدنان، آژیر خطر حمله موشکی در شهرک صهیونیستی منطقه موسوم به «غلاف غزه» به صدا درآمد.

در همین رابطه کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۲ راکت از نوار غزه به سمت «کیبوتس سعد» در مناطق اشغالی شلیک شده و در فضای باز سقوط کرده و سامانه ضد موشکی گنبد آهنین هم فعال نشده است.

منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند، شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که وی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

شیخ عدنان از اولین افراد در زادگاه خود (روستای عرابه استان جنین ) بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه ۸۰ به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.
https://irna.ir/xjMmhv
**سازمان همکاری اسلامی: مسوولیت شهادت اسیر فلسطینی متوجه تل‌آویو است
سازمان همکاری اسلامی، مسوولیت شهادت شیخ "خضر عدنان" اسیر فلسطینی را متوجه رژیم صهیونیستی بدلیل کوتاهی در رسیدگی پزشکی و نقض حقوق زندانیان دانست.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی امروز (سه شنبه) با انتشار بیانیه ای همچنین تمامی اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی و تعامل غیرانسانی این رژیم با اسرای فلسطینی و محروم داشتن آنان از حقوق اساسی مطابق با قوانین و میثاق های بین المللی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: سازمان همکاری اسلامی خود را در کنار اسیران فلسطینی می داند و از سازمان های ذیربط بین المللی می خواهد با مداخله فوری و فشار بر رژیم اشغالگر قدس، جلوی نقض دایمی حقوق اسیران فلسطینی را بگیرند و زمینه آزادی آنها را فراهم کنند.

منابع خبری بامداد امروز از شهادت شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی و رهبران جنبش جهاد اسلامی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند.

اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرد که شیخ خضر عدنان در سلول خود جان باخته است.

پیش‌تر منابع خبری از وخامت حال شیخ خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی و اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و پنجمین روز خبر داده بودند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شد و در زندان‌های این رژیم به سر می‌برد، در مخالفت با این اقدام صهیونیست‌های اشغالگر، دست به اعتصاب غذا زده بود.

شیخ خضر عدنان هفته گذشته بعد از وخیم شدن وضعیت جسمی‌اش به بیمارستان منتقل شد، اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند.
https://irna.ir/xjMmjh
**هشدار صنعا به اروپایی‌ها: راه خود را از آمریکا و انگلیس جدا کنید
صنعا نیت خود را برای حمایت از تلاش‌های آتش‌بس تا جایی که مردم یمن اجازه می دهند، پنهان نمی‌کند و در عمل به آن ممارست می‌کند و به کشورهای متجاوز فرصت می‌دهد تا وضعیت خود را سامان و با تجدید نظر در محاسبات، خود را از فشار بی‌وقفه آمریکا رها کنند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

پایگاه خبری العهد با اشاره به اظهارات روز گذشته رئیس شورای عالی سیاسی یمن در جریان دیدار با «هانس گراندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور نوشت: تاکید صنعا به نقش آمریکا و انگلیس در فلج کردن مذاکرات یمن و عربستان تازگی ندارد.

به نوشته العهد، ۱۱ روز قبل نیز «مهدی المشاط» بدون اینکه ریاض را مسئول تجاوز و محاصره مستقیم یمن بداند، نسبت به نقش مخرب آمریکا و انگلیس هشدار داد و تاکید کرد که ممکن است [ این کشورها مذاکرات را ] به سمت افزایش تنش سوق دهند که در درجه اول کشورهای متجاوز، هزینه آن را خواهند داد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز گذشته در دیدار با «هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن که در صنعا برگزار شد، بار دیگر درباره اختلال و مانع تراشی آمریکا و انگلیس در مذاکرات بین صنعا و ریاض هشدار داد.

با این حال، آنچه مهم است ارسال پیام به اروپایی ها توسط المشاط از طریق نماینده سازمان ملل در امور یمن است، با این مضمون که آن‌ها و جهان بهایی را خواهند پرداخت که آمریکا و انگلیس بر آن اصرار دارند.

به نوشته العهد، پیام المشاط به اروپایی‌ها دارای موارد مهم و قابل توجه ذیل است:

- صنعا در صورت افزایش تنش، به سوی زدن ضربات دردناکی خواهد رفت که بر منابع نفتی و مسیرهای صادراتی تاثیر خواهد گذاشت.

- مسئولیت این درگیری در صورت وقوع، آمریکایی ها، اروپایی‌ها و کشورهایی هستند که تسلیم فشارهای آن‌ها شده اند.

- صنعا به دنبال افزایش تنش نیست، بلکه به دنبال صلح شرافتمندانه‌ای است که حاکمیت ملی و حقوق مردمش را حفظ کند.

- صنعا از اروپایی‌ها خواست که نقشی برخلاف رویکردهای آمریکا و انگلیس ایفا کنند.

- اگر دشمنی‌ها و تجاوزات ادامه یابد و مردم یمن در محاصره باقی بمانند، صنعا چیزی برای از دست دادن ندارد.

- صنعا درهای مذاکره را برای همیشه باز نخواهد گذاشت و مهم نیست که نزدیکی بین کشورهای منطقه تا چه اندازه باشد.

العهد اضافه کرد: بر این اساس، هشدار یمنی‌ها را می‌توان در چارچوب واقعیت و رکود مذاکرات پس از آشکار شدن دخالت آمریکا برای خراب کردن تفاهماتی دانست که قابل پیش بینی بود.

به نوشته این منبع ،احتمال دارد این هشدار، عربستان را بر اولویت منافع خود بر منافع آمریکا ترغیب کند و انگیزه‌ای برای اروپایی‌ها به وجود آورد تا نقش خود را در انصراف واشنگتن از فشار با هدف افزایش تنش ایفا کنند که ممکن است به کل جهان آسیب برساند،همانطور که المشاط بر آن تاکید کرده است.

شبکه المسیره یمن دیروز (دوشنبه) از دیدار رئیس شورای عالی سیاسی یمن و نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور خبر داد و افزود: مهدی المشاط و گراندبرگ در این دیدار آخرین تحولات مربوط به پرونده برقراری صلح، توقف تجاوزات و رفع محاصره ناعادلانه یمن را مورد بررسی قرار دادند.

المشاط در این دیدار تاکید کرد: حقایق ثابت کرده که آمریکا و انگلیس بر اساس دیدگاه خود مبنی بر اینکه ادامه تجاوز و محاصره به نفع منافع اقتصادی و سیاسی آن‌هاست، مانع همه تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن می‌شوند.

پیشتر نیز «محمد الفرح» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن از مقامات سعودی خواست تا در مذاکرات درباره حل و فصل اوضاع یمن به منظور رسیدن به صلح پایدار، منافع خود را مقدم بر منافع آمریکایی‌ها در نظر بگیرند.

یک هیات سعودی به ریاست «محمد الجابر» سفیر این کشور در یمن در چارچوب سفری ۶ روزه در هشتم ماه جاری میلادی (آوریل) وارد صنعا شد و با حضور هیات عمانی، پرونده بشردوستانه، آتش بس در یمن و آغاز روند جامع سیاسی یمن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزارت خارجه عربستان در اواسط آوریل اعلام کرد که تیم این وزارتخانه در فضایی خوب و کاربردی مجموعه‌ای از جلسات پیرامون بحث‌های عمیق در مورد وضعیت انسانی، آزادی همه اسیران، آتش‌بس و راه حل سیاسی جامع در یمن را در صنعا برگزار کرد.

این وزارتخانه افزود: با توجه به نیاز به بحث بیشتر، این دیدارها در اسرع وقت تکمیل و به یک راه حل سیاسی جامع، پایدار و قابل قبول برای همه طرف‌های یمنی منجر خواهد شد.

جنبش انصارالله یمن ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) با جدی و مثبت توصیف کردن این گفت وگوها، پایان کار مذاکره با هیات سعودی در صنعا را اعلام و بر پیشرفت در برخی موضوعات به امید تکمیل گفت وگوها در مورد موضوعات باقی مانده در زمان بعدی تاکید کرد.

پیشتر یک منبع دیپلماتیک یمنی به اسپوتنیک گفته بود که نکات بحث برانگیز که هنوز حل نشده است، وجود دارد و دو طرف تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات را پس از عید فطر تعیین کردند.
https://irna.ir/xjMm۸T
**استقبال از غرفه‌های ایران در نمایشگاه صنایع دستی فلورانس ایتالیا
غرفه‌های ایران در هشتاد و هفتمین دوره از نمایشگاه صنایع دستی فلورانس ایتالیا با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

در این نمایشگاه که از ۵ تا ۱۱ اردیبهشت برگزار شد، ۶۰ هنرمند کشورمان (در قالب سی غرفه) در فضایی برابر با ۲۵۰ متر مربع، نه تنها صنایع دستی بلکه محصولات خوراکی منحصر به‌فرد کشورمان مانند خرما، زعفران، چایی و دیگر محصولات را به بازدید کنندگان معرفی کردند.

حضور هنرمندان کشورمان در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از نظر تعداد هنرمندان و تنوع آثار ارائه شده ۵۰ درصد و از نظر متراژ و فضای ارائه، بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر بود.

محمد تقی امینی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، روز جمعه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برای دومین بار متوالی، بعد از برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به کرونا با سفر به شهر فلورانس، از هشتاد و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی این شهر بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید، در محل غرفه‌های عرضه صنایع دستی و غذایی هنرمندان و تولیدکنندگان ایرانی در این نمایشگاه نیز حضور یافت و با فعالان این عرصه به گفت و گو پرداخت.

این نمایشگاه با حضور افزون بر ۴۵۰ عرضه کننده صنایع دستی و غذایی از ۲۸ کشور در محل قلعه تاریخی (Fortezza da Basso) برگزار شد.

نمایشگاه صنایع دستی فلورانس در سال گذشته بعد از دو سال تعطیلی با حضور ۳۴۴ عرضه کننده صنایع دستی و غذایی، طی ۸ روز شصت هزار بازدید کننده داشت و گفته می‌شود که امسال این تعداد به دو برابر افزایش یافته است.
https://irna.ir/xjMmkn
**دستور بن گویر به زندان های رژیم صهیونیستی: با اسرای فلسطینی مماشات نکنید
وزیر تندروی امنیت داخلی کابینه بنیامین نتانیاهو به زندان های رژیم صهیونیستی دستور داد تا در برابر اسرای فلسطینی کوتاه نیایند و با آن دسته از اسیران که اعتصاب غذا می کنند، به شدت برخورد شود.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

«ایتامار بن گویر» در پی شهادت «شیخ خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی در زندان های رژیم صهیونیستی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا گفت که به اسرای فلسطینی در زندان های صهیونیستی اعلام شود که در صورت اعتصاب غذا، به آنها فشار آورده خواهد شد.

بن گویر به اداره زندان های رژیم صهیونیستی دستور داده که با اسرای فلسطینی در زندان ها که قصد شورش دارند، مماشات نکنند.

این وزیر تندروی صهیونیستی اضافه کرد: اگر اسرای فلسطینی اقدامات خشونت آمیز انجام دادند،با قاطعیت با آن ها برخورد شود.

شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که وی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

شیخ عدنان از اولین افراد در زادگاه (روستای عرابه در استان جنین) بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه هشتاد به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.
https://irna.ir/xjMmj۴
**کشتی نفتکش در آبهای مالزی طعمه حریق شد/ سه نفر مفقود شدند
مقامات نیروی دریایی مالزی اعلام کردند امروز سه شنبه جستجو برای پیدا کردن ۳ نفر از خدمه کشتی نفتکش یک روز پس از آتش گرفتن در آب های سواحل جنوبی این کشور آغاز شده است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

آژانس اجرایی دریایی مالزی اعلام کرد کشتی پابلو که از چین به سنگاپور برای دریافت نفت خام می رفت، محموله ای نداشته و هیچ گزارشی از نشت نفت نیز ثبت نشده است. اما احتمال بودن ۲ خدمه هندی و یک اوکراینی در کشتی باوجود دود حاصل از این آتش سوزی که نزدیک شدن به آن را ناامن کرده است بعید به نظر می رسد ولی رد نشده است.

صیف لیزان ابراهیم یکی از مقام های عالی رتبه این آژانس در مصاحبه با خبرنگاران گفت: احتمالی وجود دارد که هنوز این ۳ نفر در کشتی باشند. در این میان ۲۵ نفر دیگر خدمه کشتی نجات یافتند که در این میان ۲۳ نفر توسط ۲ کشتی دیگر که نزدیک به کشتی دچار حادثه بودند نجات یافتند. ۴ نفر نیز جراحت های جدی دارند.

امدادگران در حال جستجوی ۳ نفر مقفود شده در یک محدوده ۷۱ مایلی اطراف کشتی که دچار آتش سوزی شده هستند. عملیات جستجو و امداد پس از گزارش آتش سوزی روز گذشته ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت محلی آغاز شده است و تحقیقات برای دلیل این آتش سوزی ادامه دارد.

اما لی تحلیلگر چینی در ورتکسا گفت این کشتی برای حمل نفت ایرانی به چین دستکم تا اواسط سال ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار می گرفته است و آخرین بار نفت خام ایران را به بندر شینگدائو اواخر ماه ژانویه منتقل کرده است.

این کشتی در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است.
https://irna.ir/xjMmjC
**مسکو: بیش از ۱۵ هزار سرباز اوکراینی تنها در ماه گذشته کشته شدند
وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه تلفات اوکراینی‌ها در جنگ با این کشور را تنها در ماه گذشته میلادی بیش از ۱۵ هزار نفر اعلام کرد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

سرگئی شویگو در نشست با فرماندگان نیروهای مسلح روسیه با اعلام این آمار افزود: به رغم حمایت‌های بی‌سابقه غربی‌ها، دشمن تلفات قابل توجهی را متحمل می‌شود.

وی ادامه داد: نیروهای روسیه طی ماه گذشته، ۸ هواپیما، ۲۷۷ پهپاد، ۴۳۰ تانک و سایر خودروهای زرهی، ۱۸ سامانه راکتی پرتاب‌ چندگانه، ۲۵۵ توپخانه جنگی را منهدم کردند.

وزیر دفاع روسیه همچنین تاکید کرد که موفقیت نظامیان روسی تا حد زیادی تکمیل و پر شدن به موقع انبارهای اسلحه و تجهیزات جنگی بستگی دارد.

شویگو خاطر نشان کرد اگرچه صنایع دفاعی کشور نیازهای تسلیحاتی نیروهای زمینی و دریایی ارتش را مرتفع می‌کند اما ضرورت دارد تا خطرها ناشی از اجرا نکردن تعهدات واحدهای مربوطه به موقع شناسایی و در رابطه با آن اقدام شود.

او در ادامه تصریح کرد که در حال حاضر، نیروهای مسلح این کشور مهمات مورد نیاز و کافی برای سال جاری را دریافت کرده‌اند.

این سخنان وزیر دفاع روسیه در حالی مطرح می‌شود که جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته مدعی شده بود: روسیه ذخایر نظامی و نیروهای مسلح خود را به اتمام رسانده و بر اساس تخمین‌های ما، تنها از ماه دسامبر، بیش از ۱۰۰ هزار نیروی روسیه کشته و زخمی شده اند که این شامل بیش از ۲۰ هزار کشته است که که نزدیک به نیمی از آنها سربازان گروه واگنر بودند.
https://irna.ir/xjMmkg
**صندوق بین‌المللی پول: هند و چین نیمی از رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند
گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که آسیا و اقیانوسیه حدود ۷۰ درصد از رشد جهانی در سال ۲۰۲۳ را بر عهده خواهد داشت و هند و چین نیمی از رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول که اعلام کرده است رشد اقتصادی دنیا در سال جاری میلادی به طور ویژه توسط هند و چین هدایت خواهد شد، پیش بینی می شود که رشد اقتصادی در منطقه آسیا-اقیانوسیه در سال جاری از ۳.۸ درصد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ به ۴.۶ درصد افزایش یابد.

صندوق بین المللی پول در گزارش «چشم انداز اقتصادی منطقه ای - آسیا و اقیانوسیه» خود که ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) منتشر شد، اعلام کرد که این منطقه حدود ۷۰ درصد از رشد جهانی را تامین خواهد کرد. گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: آسیا و اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۳ پویاترین مناطق اقتصادی جهان خواهند بود، که بخش عمده آن ناشی از چشم‌انداز پررونق اقتصاد چین و هند است که نیمی از رشد جهانی در سال جاری را بر عهده دارند و بقیه کشورهای آسیا و اقیانوسیه یک پنجم دیگر از این رشد را به خود اختصاص داده اند.

این گزارش افزود: پویایی آسیا، بیشتر به دلیل بهبود اقتصادی در چین و رشد انعطاف پذیر در هند است، در حالی که انتظار می رود رشد دیگر کشورهای آسیا در سال ۲۰۲۳ مطابق با سایر مناطق به پایین ترین سطح خود برسد.

در همین حال، صندوق بین‌المللی پول گفت: به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ یک سال چالش برانگیز برای اقتصاد جهانی باشد زیرا رشد جهانی کاهش می‌یابد زیرا اثرات سیاست انقباض پولی (از طریق افزایش مداوم نرخ بهره) و جنگ روسیه در اوکراین همچنان بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

همچنین، فشارهای تورمی مداوم و مشکلات اخیر بخش مالی در ایالات متحده و اروپا، عدم اطمینان بیشتری را به چشم انداز اقتصادی از قبل پیچیده جهان اضافه می کند.

یکی از مهم ترین وام دهندگان در دنیای استارت‌آپ‌های فناوری، بانک سیلیکون ولی که با مشکلات زیادی روبه‌رو بود، برای اولین بار در ۱۰ مارس، پس از هجوم سپرده‌گذاران به بانک، سقوط کرد و بسته شدن آن منجر به تعطیلی سایر بانک ها از جمله بانک فرست رپابلیک، منجر شد. فروپاشی چند بانک منطقه ای در ایالات متحده که با بانک سیلیکون ولی آغاز شد، موج هایی را در صنعت بانکداری جهانی به راه انداخت و ترس از تأثیر آن بر سراسر اقتصادها را ایجاد کرد.

رشد اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز از بازگشایی اقتصاد چین پس از تمدید محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹، رونق تازه‌ای گرفته است. با این حال، صندوق بین المللی پول هشدار داد که این چشم انداز پویا به این معنا نیست که سیاست گذاران در منطقه می توانند از سود خود راضی باشند.

سیاست پولی باید تا زمانی که تورم به طور پایدار به محدوده هدف بازگردد، انقباضی باقی بماند و تنها استثناهای این مسیر، چین و ژاپن هستند، جایی که تولید کمتر از پتانسیل است و انتظارات تورمی، در رکود مانده است.
https://irna.ir/xjMmkk
**بریکس خواهان مذاکره برای حل بحران یمن شد/درخواست برای کمک های بشردوستانه
گروه بریکس با صدور بیانیه‌ای، طرف‌های درگیر در یمن را به از سرگیری مذاکرات با هدف حل و فصل بحران این کشور فراخواند و خواهان کمک های بشردوستانه به آن شد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

گروه بریکس در بیانیه‌ای در پایان نشست معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه با حضور نمایندگانی از خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا در شهر «کیپ تاون» پایتخت آفریقای جنوبی، همه طرف‌های درگیر در یمن را به تمدید آتش‌بس و ورود به مذاکرات فراگیر تحت نظارت سازمان ملل فراخواند.

در این بیانیه همچنین با ابراز نگرانی شدید نسبت به اوضاع انسانی در یمن، از جامعه بین‌المللی خواسته شد که کمک‌های بشردوستانه را به این کشور ارائه دهد.

حاضران در این نشست از ابتکار عمل اخیر عربستان سعودی برای انجام مذاکرات مستقیم با جنبش انصارالله و دولت نجات ملی یمن در صنعا و همچنین تلاش‌های میانجیگری عمان برای دستیابی به آتش‌بس پایدار در این کشور تمجید کردند.

یک هیات عربستانی شامگاه شنبه (۱۹ فروردین ماه) وارد صنعا شد. این سفر بی سابقه و نخستین سفر یک هیات عربستانی به صنعا پس از آغاز جنگ علیه یمن در فروردین ماه ۱۳۹۴ بود، طرفین برای نشان دادن حسن نیت خود با آزادی ۹۰۰ اسیر از دو طرف موافقت کردند.

پیش از این نیز خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.
https://irna.ir/xjMmnv

**گردان جنین: انتقام ترور شیخ عدنان را می‌گیریم
گردان جنین وابسته به «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد که مقاومت فلسطین دربرابر جنایت «ترور» شیخ «خضر عدنان» در زندان رژیم صهیونیستی سکوت نخواهد کرد و انتقام وی را خواهد گرفت.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

در بیانیه گردان جنین آمده است: ما در برابر حق پاسخگویی به ترور فرمانده خضر عدنان سکوت نخواهیم کرد و تا زمانی که دلشکستگی و ندامت را در چشمان دشمن و شادی را در چشم ملت خود با گرفتن انتقام این شهید بزرگوار نبینیم آرام نخواهیم نشست.

گردان جنین در ادامه تاکید کرد: شهادت شیخ عدنان یک ترور کاملاً برنامه ریزی شده توسط کابینه جنایتکار رژیم اشغالگر است و ما آن را مسئولیت کامل عواقب این اقدام می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه همچنین خاطرنشان شده است: تمامی تشکل‌ها و گروه‌های نظامی ما در کرانه باختری اشغالی پاسدار خون شهدا و وصیت‌های آنان خواهند بود و شهادت شیخ خضر عدنان و همه شهدا تنها عزم و اراده ما را برای حرکت رو به جلو در مسیر جهاد و مقاومت تا زمان درهم شکستن رژیم اشغالگر در تمامی نقاط خاک فلسطین بیشتر می‌کند.

منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند، شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که وی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

شیخ عدنان از اولین افراد در زادگاه خود (روستای عرابه استان جنین ) بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه ۸۰ به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.

پیش‌تر منابع خبری از وخامت حال شیخ خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی و اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و پنجمین روز خبر داده بودند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شد و در زندان‌های این رژیم به سر می‌برد، در مخالفت با این اقدام صهیونیست‌های اشغالگر، دست به اعتصاب غذا زده بود.
https://irna.ir/xjMmpp
**اتهام‌پراکنی وزیرخارجه رژیم صهیونیستی علیه ایران در دیدار با رئیس پارلمان اروپا
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که به بروکسل سفر کرده است طی دیدار با رئیس پارلمان اروپا، ضمن تکرار اتهام‌پراکنی‌ها علیه ایران، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه تهران شد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

الی‌ کوهن روز سه‌شنبه تصویری از دیدار خود را با روبرتا متسولا در توئیتر منتشر کرد و درباره محتوای این ملاقات ادعا کرد: اروپا اکنون بیش از هر زمان دیگری خطر حکومت ایران را درک می کند. ما درباره راه‌های مبارزه علیه برنامه هسته‌ای ایران با تاکید بر گسترش تحریم‌های اقتصادی و سیاسی بحث کردیم.

وی همچنین مدعی شد که در این دیدار دو طرف درباره افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران به فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند.

کوهن به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا، به دعوت جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است. دو طرف قرار است عصر امروز با یکدیگر دیدار کنند.

پیتر استانو سخنگوی بورل ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: این نخستین دیدار میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه جدید رژیم (اسرائیل) است. روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در فلسطین اشغالی، مسائلی هستند که به گفته استانو در دستور کار ملاقات دو طرف قرار دارد.

دیروز تارنمای وای‌نت گزارش کرد که هدف از دیدار کوهن با بورل تلاش برای گشودن فصل جدیدی از روابط و اقناع وی به در پیش گرفتن سیاست سختگیرانه‌تر در قبال ایران در نشست ژوئن آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین است. به نوشته وای‌نت، انتظار می‌رود کوهن در این دیدار از بورل بخواهد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به عنوان «سازمان تروریستی» اعلام کند.

موضوع شناسایی سپاه در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا، در مقطعی در پی اغتشاشات سال گذشته ایران شدت گرفت. نمایندگان پارلمان اروپا اواخر دی‌ماه سال گذشته به درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. اما طولی نکشید موانع قانونی این درخواست توهم‌آمیز بر واقعیت‌ها چیره شد و طرح شکست خورد.

سوم بهمن ۱۴۰۱، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی آشکار از پیگیری این طرح عقب‌نشینی کردند. جوسپ بورل به خبرنگاران گفت که نمی‌توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد. او با کنایه به قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه توضیح داد که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد، مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات افراد صورت نمی‌گیرد.

بورل گفت؛ تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا حکم حقوقی صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز که اخیرا مواضع نسنجیده، تند و غیرحرفه‌ای علیه ایران در پیش گرفته است، موضوع افزودن سپاه به فهرست یادشده را پیچیده‌تر از وضع تحریم علیه ایران توصیف کرد.

اما ‏ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ امکان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را عملا منتفی دانست و گفت: در این زمینه ما به تصمیم [دادگاه] یکی از کشورها نیاز داریم که آن‌ها یک سازمان تروریستی هستند. در واقع یکی از ۲۷ کشور باید به لحاظ حقوقی تصمیم بگیرد (ادعا کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروریستی صورت داده است.

وی حکم محکمه‌پسند دادگاه در این زمینه را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: چون ممکن است دیوان دادگستری اروپا آن را رد و اعلام کند که (اجرای این حکم) امکان پذیر نیست.
https://irna.ir/xjMmpL
**فرار صهیونیست‌ها به پناهگاه‌ها از ترس موشک‌های مقاومت
ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان مناطق هم‌مرز با غزه در سرزمین‌های اشغالی خواست به پناهگاه ها بروند.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

واحد مطبوعاتی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: در شرایط شلیک موشک از سوی غزه، از ساکنان مناطق نزدیک به این باریکه درخواست می شود نزدیک پناهگاه ها پناه بگیرند.

همزمان صدای آژیر خطر در جنوب سرزمین های اشغالی به صدا درآمد.

منابع خبری بعد از ظهر امروز سه شنبه از حملات موشکی مقاومت فلسطین به شهرک های صهیونیست نشین در نزدیکی نوار غزه خبر دادند.

بر پایه این گزارش، در این حمله شهرک‌های «سدیروت»، «نیر عام»، «ایرز»، «ایبیم» و همچنین «شعار هنیگیف» هدف قرار گرفته شدند.

در همین حال، خبرنگار خبرگزاری شهاب از حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطق کشاورزی در شرق غزه خبر داده است.

این حملات پس از آن انجام شده است که مقاومت فلسطین تهدید به گرفتن انتقام شهید شیخ خضر عدنان فرمانده جنبش جهاد اسلامی کردند.

منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند، شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که وی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

شیخ عدنان از اولین افراد در زادگاه خود (روستای عرابه استان جنین) بود که همزمان با تاسیس جنبش جهاد اسلامی در اوایل دهه ۸۰ به این جنبش پیوست و در واقع از اولین موسسان جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز به شمار می رود.

وی همچنین به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه بیرزیت تعیین شد و در سال ۱۹۹۸ در انتخابات این انجمن به پیروزی رسید.

شیخ عدنان را به عنوان سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز می شناسند و همین امر باعث شده بود که او چندین بار از سوی رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شود.

پیش‌تر منابع خبری از وخامت حال شیخ خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی و اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و پنجمین روز خبر داده بودند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شد و در زندان‌های این رژیم به سر می‌برد، در مخالفت با این اقدام صهیونیست‌های اشغالگر، دست به اعتصاب غذا زده بود.
https://irna.ir/xjMmpT
**سازمان ملل: باب گفتگوها برای آتش بس در سودان باز شده است
رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان گفت: موضوع گفت و گوهایی که قرار است میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان برگزار شود، سیاسی نیست و فنی است و باب گفتگوها برای آتش بس باز شده است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

فولکر پرتز روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه سعودی العربیه افزود: اکنون از مذاکرات سیاسی میان دو طرف سخن نمی گوییم بلکه موضوع گفت و گوها فنی و برای برقراری آتش بس دائم است.

وی اضافه کرد: دو طرف درگیری ابتدا بر پیروزی نظامی حساب می کردند که با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که این پیروزی غیرممکن است به این ترتیب باب گفت و گوها برای آتش بس بازشد.

پرتز با بیان اینکه دو طرف با آغاز مذاکرات موافقت کرده اند گفت: سران برخی از کشورهای آفریقایی آمادگی خود را برای سفر به خارطوم و دیدار و گفت و گو با طرف های درگیری اعلام کرده اند.

«فولکر پرتز» روز دوشنبه از موافقت طرفین درگیری با ارسال نماینده برای انجام مذاکره خبر داده بود.

پرتز در گفت و گو با آسوشیتدپرس تصریح کرد: این مذاکرات ابتدا بر برقراری آتش بس پایدار تحت نظر ناظران داخلی و بین المللی متمرکز خواهد بود.

وی گفت: مسائل تدارکاتی و مقدمات این گفت و گوها همچنان در حال بررسی است.

رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان بیان کرد: چالش های بزرگی در مسیر وادار کردن دو طرف به پایبندی به آتش بس وجود دارد و اکنون مهم برقراری ارتباط با دو طرف درگیری به منظور تشویق آن ها به رعایت آتش بس است.

پرتز افزود: یکی از احتمال ها، ایجاد ساز و کاری برای نظارت بر آتش بس با مشارکت ناظران سودانی و خارجی است که باید درباره آن نیز گفت و گو کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.
https://irna.ir/xjMmpY
**سخنگوی کرملین: اطلاعات آمریکا درباره روسیه جعلی است
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به ادعای جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در ارائه آمارهای مربوط به تلفات روسیه در جنگ اوکراین گفت که اطلاعات آمریکایی‌ها جعلی است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت که آمریکا نمی‌تواند از تلفات روسیه در «عملیات ویژه نظامی» مطلع باشد و بیشتر اطلاعات آنها جعلی است.

پیش از این، چندین رسانه به نقل از جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش دادند که گفته می شود بیش از ۱۰۰هزار سرباز روسی در جریان عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین کشته یا به شدت مجروح شده است.

سخنگوی کرملین همچنین نسبت به موضع گیری آلمان در جنگ اوکراین هشدار داد و گفت: اولاف شولتس صدراعظم آلمان باید نسبت به این مساله آگاه باشد که دخالت آلمان در درگیری هر روز در حال افزایش است.

وی در واکنش به سخنانی شولتس مبنی بر اینکه سلاح‌های غرب در دست اوکراین علیه خاک روسیه استفاده نمی‌شود، افزود: آلمان نمی‌تواند این موضوع را پیگیری کند ولی ما با اطمینان حمله به خاک روسیه را تایید می‌کنیم.

پسکوف تاکید کرد که سلاح‌هایی که آلمان به رژیم کی‌یف می‌دهد، در حال حاضر به سمت خاک روسیه شلیک می شود.

سخنگوی کاخ کرملین در ادامه خاطر نشان کرد که دخالت مستقیم و غیرمستقیم آلمان هر روز بیشتر از گذشته می‌شود و بدون شک شولتس باید به این مسئله رسیدگی کند.

شولتس روز دوشنبه گفت که این مساله اهمیت دارد که اوکراین از سلاح‌های غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند.
https://irna.ir/xjMmq7
**واکنش روسیه به دخالت آمریکا در مناقشه قره‌باغ
روسیه به تلاش آمریکا برای برگزاری مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز (سه شنبه) در واکنش به مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان به میزبانی آمریکا در این هفته گفت هیچ جایگزینی برای توافق امضا شده در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری مسکو وجود ندارد.

پسکوف که در نشستی خبری سخن می‌گفت، افزود: در حال حاضر، هیچ مبنای قانونی دیگری وجود ندارد که به حل و فصل این مناقشه کمک کند و هیچ جایگزینی برای این توافق سه جانبه وجود ندارد.

آمریکا قصد دارد در هفته جاری مذاکراتی با حضور نمایندگانی از کشورهای ارمنستان و آذربایجان برگزار کند.

تنش ها در روزهای اخیر پس از اینکه آذربایجان اعلام کرد یک ایست بازرسی در کریدور لاچین ایجاد کرده است، دوباره افزایش یافت. این گذرگاه تنها راه ارتباطی زمینی بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی است.

ارمنستان این اقدام را نقض آتش بس مورد مذاکره بین دو طرف اعلام کرده است.
https://irna.ir/xjMms4
**رشد صنعت تراشه در چین با وجود تحریم‌های آمریکا
رسانه‌های چینی گزارش دادند که تحریم های تجاری آمریکا در باره تجارت تراشه با پکن، باعث افزایش سود سازندگان نیمه هادی‌ها در این کشور شده است.

از پیام‌های سفر رئیسی به سوریه تا استقبال هندی‌ها برای دلارزدایی

روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» در گزارشی نوشت: سازنده های تجهیزات نیمه هادی چین در سال ۲۰۲۲ با سوددهی قابل توجهی روبرو شدند. این درحالی‌ است که آمریکا محدودیت هایی برای تضعیف صنعت نیمه‌هادی چین ایجاد کرده و حتی چندین تولیدکننده تراشه آمریکایی فعالیت‌های خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده‌اند اما تولیدکنندگان چینی از این فرصت استفاده کرده و این شکاف را پر کرده‌اند.

این روزنامه نوشت که رشد صنعت تراشه در چین نشانه‌ای از عزم صنعت نیمه هادی این کشور برای ادامه رشد و نوآوری است. به تازگی دولت چین از بیش از ۴۰ پروژه نیمه هادی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد یوان در جنوب گوانگدونگ حمایت کرده است تا به افزایش تقاضا برای تجهیزات تولید محلی ادامه دهد.

پیتر وننیک، مدیر اجرایی شرکت اِی‌اس‌ام‌ال هلند گفت: با توجه به اینکه تحریم های تجاری آمریکا مانع از دستیابی شرکت های چینی به تجهیزات پیشرفته در خارج از کشور می شود، توسعه تجهیزات تولید نیمه هادی برای چین کاملا «منطقی» است. پس کاملاً ضروری است که دسترسی به بازار چین را حفظ کنیم.

واشنگتن به دنبال جلوگیری از توانایی چین برای توسعه فناوری‌هایی با کاربردهای نظامی، مانند هوش مصنوعی، شبیه‌سازی سلاح‌های هسته ‌ای و توسعه سلاح‌های مافوق صوت است.

چین در مقابل تلاش می کند تا قابلیت های فناوری خود را تقویت کند، زیرا با فشار فزاینده ای از سوی آمریکا و متحدانش مواجه است.
https://irna.ir/xjMmrk

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha