۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۴۸
کد خبر: 85100733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انگلیس مدعی شد: رهگیری جنگنده روس در نزدیکی حریم هوایی اسکاتلند

لندن – ایرنا – وزارت دفاع انگلیس از رهگیری یک فروند هواپیمای گشتی روسیه در نزدیکی حریم هوایی اسکاتلند خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، جت‌های نیروی هوایی مستقر در اسکاتلند برای رهگیری جنگنده موسوم به Tu-۱۴۲ روسیه به پرواز درآمدند.

جنگنده روسیه طبق ادعای وزارت دفاع انگلیس از زاویه شمال شرق وارد حریم هوایی بین المللی دریای نروژ و اقیانوس اطلس شمالی شد و جت هایی نیروی هوایی انگلیس برای رهگیری، از پایگاه لوسیموث به پرواز درآمدند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، جنگنده روسیه وارد حریم هوایی انگلیس نشده بود، با حال جت‌های نروژی F-۳۵A نیز در چارچوب برنامه مشترک دفاعی ناتو، به پرواز درآمدند تا بر این عملیات نظارت کنند.

به گزارش ایرنا، این برای دومین بار طی یک ماه گذشته است که وزارت دفاع انگلیس مدعی رهگیری جنگنده‌های روس در نزدیکی حریم هوایی این کشور می‌شود.

این درحالی است که روابط غرب و روسیه در پی جنگ اوکراین رو به سردی گراییده است. انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

این کشور تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم و افزون بر ۲ میلیارد پوند تجهیزات جنگی به اوکراین ارسال کرده است.

جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داده و آن را عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده، اما کشورهای عضو ناتو با نادیده گرفتن این هشدارها به تجهیز اوکراین و تحریک روسیه ادامه می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha