۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۴:۲۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85101945
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلینکن: صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دسترس است

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان «پیشرفت‌های ملموسی» داشته و صلح میان دو کشور «در دسترس» است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بلینکن پنجشنبه به وقت محلی پس از چهار روز مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان به میزبانی آمریکا گفت: دو طرف در روزهای گذشته در مورد موضوعات بسیار سختی گفت‌وگو کرده و بر سر یک توافق صلح پایدار پیشرفت‌های ملموسی داشته‌اند.

وی افزود: امیدوارم آنها هم مثل من باور داشته باشند که توافق در دسترس است.

بلینکن تاکید کرد که دو طرف «تعهد صادقانه» خود را برای عادی‌سازی روابط و مناقشه طولانی میان دو کشور نشان داده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین خبر داد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد برخی موارد خاص به توافق اصولی دست یافته و درک بهتری از مواضع یکدیگر در قبال موضوعات مهم دارند.

وی اظهار کرد که به وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده تا به پایتخت‌های خود بازگردند و نتایج مذاکرات را به اطلاع دولت‌هایشان برسانند.

دو کشور در بیانیه‌هایی اعلام کردند که آرارات میرزویان و جیحون بایراموف وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تیم‌هایشان به پیشرفت‌هایی در مورد توافق صلح و ایجاد روابط بین‌دولتی دست یافته‌اند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ مستقل شدند. آنها تاکنون دو بار بر سر مناطق مورد مناقشه درگیر شده‌اند که جان ده‌ها هزار نفر را گرفته است.

جنگ اول ۶ سال طول کشید و در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید. جنگ دوم نیز در سال ۲۰۲۰ رخ داد و با توافقی که به میانجیگری روسیه حاصل شد، پایان یافت. اما درگیری‌هایی همچنان میان دو طرف رخ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha