هیات‌های نظارت، مکلف به اعلام علت رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شدند

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیات های نظارت بر انتخابات مجلس را مکلف کردند علت و مدارک و مستندات داوطلبان عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت شده را به آنها اعلام کرده و ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در نوبت عصر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی ماده ۲۸ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده ۵۱ قانون فعلی انتخابات مجلس را اصلاح کردند.

در این مصوبه آمده است: فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه مکلفند نظر هیات اجرایی انتخابات مبنی بر عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب را با ذکر استناد قانونی ظرف دو روز به داوطلبان ابلاغ کرده و با قید فوریت به همراه اسناد و مدارک به هیات نظارت استان اطلاع دهند. داوطلب می تواند ظرف مدت ۲ روز درخواست کتبی مبنی بر ارائه دلایل عدم تایید خود را به هیات اجرایی داده و آن هیات موظف است دلایل را با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب ۲۲ آبان ۱۳۷۸ در مدت ۴ روز به وی ابلاغ کند.

در جریان رسیدگی به این ماده، صباغیان نماینده مرده مهریز در مجلس پیشنهاد داد تا علاوه بر ذکر موارد قانونی علت رد صلاحیت، مدارک و مستندات رد صلاحیت را هم به داوطلب ارائه دهند که نماینده دولت با اعلام موافقت در این خصوص گفت: در حال حاضر در دادگاه ها هم قاضی در حکم و رأی نهایی، علاوه بر ذکر استاند خود به ماده قانونی مربوطه، مدارک را هم به طرفین ارائه می دهد نماینده کمیسیون شوراها در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: آنچه نماینده دولت به عنوان مثال گفته، ارتباطی با این ماده ندارد و قیاس مع الفارق است. با این حال پیشنهاد مربوطه به تصویب رسید.

صباغیان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پیشنهاد دیگری خواستار اضافه شدن عبارت «پس از ابلاغ عدم صلاحیت» بعد از عبارت «ظرف دو روز» شد. رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس با این پیشنهاد موافقت کرد و این پیشنهاد صباغیان نماینده مردم مهریز در مجلس به تصویب رسید.

پیشنهاد بعدی را حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات اعلام کرد که بر اساس آن خواستار اضافه شدن عبارت اسناد و مدارک رد صلاحیت بود که این پیشنهاد نیز به تصویب نمایندگان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha