۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۰۹
کد خبر: 85104423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه شیراز: ارتباط بین امت اسلامی تقویت شود

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۰۹
کد خبر: 85104423
امام جمعه شیراز: ارتباط بین امت اسلامی تقویت شود

شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم و رفت و آمد داشته باشیم و ما در هر جا که برویم بر اساس آیه قرآنی " وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا" ملت ایرانی هستیم.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، آیت الله لطف الله دژکام یکشنبه در مراسم افتتاح مدرسه حج خادمین فرهنگی اهل سنت استان فارس و بوشهر در شهر گله دار شهرستان مُهر در استان فارس، ضمن قدردانی از این حرکت ارزشمند علمی و فرهنگی افزود: امیدوار هستیم حرکت ارزشمندی که شروع شده است به نتایج مطلوب خود برسد.
وی ادامه داد: بنده اهداف مدارس حج را که نگاه می کردم انصافا اهداف ارزشمندی است که بعثه مقام معظم رهبری در این زمینه تلاش های خوبی انجام داده و می دهد و از همه این عزیزان تشکر ویژه داریم. این همتی که مجموعه مدارس اهل سنت داشته اند و امروز نتیجه همکاری این دو مجموعه افتتاح این مدرسه است به فال نیک می گیرم و امیدوارم همه عزیزان در اهداف خود موفق باشند.
امام جمعه شیراز گفت: در ترجمه امروزی "شُعَب" در این قسمت از آیه مبارکه سوره حجرات که می فرماید "وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا" باید بگوییم "ملت" و خدا ملت هایی قرار داده و ما همه وقتی به حج می رویم ملت ایران هستیم.
آیت الله دژکام افزود: ملت ایران باید در بین همه امت اسلامی درخشش داشته باشد، وجه درخشش هم در آخر آیه فرموده که "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ"، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.
وی ادامه داد: مدرسه حج تشکیل می شود تا وقتی شعب ایرانی در این مجمع عمومی و بین‌المللی امت اسلامی مشارکت می کند بگویند ایرانی ها اکرمین هستند. باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم و رفت و آمد داشته باشیم اما در هر جا که برویم شعب (ملت) ایرانی هستیم.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، با اشاره به برگزاری همایش هویت ایرانیان هفته گذشته در شیراز افزود: در این همایش بحث این بود که ایرانی بودن ما به چیست؟برخی می گویند هر کسی در این سرزمین باشد ایرانی بوده و این سرزمین در طول تاریخ بزرگ و کوچک شده است. ملاک این نیست که در کدام مرز سیاسی هستی و ملاک هایی از این عمیق تر و دقیق‌تر داریم.
آیت الله دژکام گفت: بنده از متن شاهنامه فردوسی استدلال کردم که ایرانی چهار ویژگی دارد و افتخار فردوسی و هر کسی که به موضوع ملیت ایرانی اشاره کرده به این چهار مطلب است و این چهار مورد را اگر در مدرسه حج تقویت کنیم ببینید نتیجه چه می شود.
وی ادامه داد: اول خِرَد ورزی، به نام خداوند جان و خرد که از اول شاهنامه تا آخر بر موضوع خرد و خرد ورزی ایرانیان خیلی تاکید شده، دوم معنویت، که در شاهنامه ذره ای بی اخلاقی رستم انجام داد و فر ایزدی از او گرفته شد و ما ایرانی ها باید به خلق خوب و معنویت در حج که موسم اجتماع امت اسلامی است شناخته شویم.
امام جمعه شیراز اظهار داشت: سوم دین داری، مدرسه حج می گوید اگر یک نفر شافعی مذهب است و مشرف برای زیارت خانه خدا می شود از چارچوب فقه شافعی خارج نمی‌شود. در زمان انجام اعمال حج با گستردگی احکامش باید در چارچوب فقه باشیم.
آیت الله دژکام گفت: علم دوستی ویژگی چهارم ایرانی ها است. پیامبر (ص) فرموده که اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد.
وی ادامه داد: این چهار ویژگی ربطی به شیعه و سنی ندارد و برای هر ایرانی است و زمانی که به حج می روید ملت ایرانی را عزتمند کنید و آبروی ملت ایرانی باید محفوظ بماند و امیدوارم این جهت را در مدرسه حج بیشتر تقویت کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha