به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالله جعفری روز دوشنبه در همایش ایمنی کانتینر و کالای فله خشک که با حضور محوطهداران، اپراتورهای کانتینری شرکتهای کالای فله در بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: همه افراد در هر سطح از مسوولیت در قبال ایمنی مسئول هستند.
وی ادامه داد: بیشتر متخصصان در هنگام تعیین اولویتها بهترین قصد و نیت را دارند به هرحال، تلاش برای مدیریت کارها اغلب با اولویتها تداخل میکند، زیرا اولویتها با توجه به نیازهای سازمان تغییر میکند.
مدیرکل ایمنی، بهداشت و ایمنی(HSE) سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایمنی یک اولویت است به این معنی که با توجه به نیازها یا اضطرار و متناسب با شرایط زمان و مکان تغییر خواهد کرد و بدین ترتیب همیشه نخستین اولویت نخواهد بود.
نقشآفرینی ایمنی در فرآیندهای عملیاتی بنادر
جعفری افزود: ایمنی نباید از سطح ارزش به سطح اولویت سقوط کند، چراکه دیگر فرقی ندارد اولویت چندم شماست؛ بنابراین ایمنی به عنوان یک ارزش همیشه در اولویت قرار خواهد گرفت.
وی در بخشی دیگری با اشاره به نقشآفرینی مقوله ایمنی و عملیات بندری بهعنوان ۲ حلقه اصلی و مهمترین پارامترهای در فرآیندهای عملیاتی بنادر گفت: استحکام هر کدام از این حلقهها به تنهایی و اتصال محکم آنها به هم منجر به ایمن کارکردن در بنادر میشود.
مدیرکل ایمنی، بهداشت و ایمنی(HSE) سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با همدلی، مشارکت و همفکری اداره کل امور بندری و اداره کل HSE در ستاد و بنادر کشور، زنجیرههای متعدد و فرآیندهای مختلف عملیاتی بنادر ایمنتر خواهند شد.
جعفری ادامه داد: شرکتهای خصوصی فعال در بنادر بهعنوان شریک تجاری و بازوهای اجرایی فعالیت در بنادر بهعنوان محوراصلی تمرکز بر موضوعات HSE بهصورت جدی مورد توجه و در اولویت سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند.
وی اضافه کرد: با برنامهریزی های انجام شده در سالجاری تامین و ارتقا وضعیت ایمنی بنادر از طریق مراکز HSE شرکتهای خصوصی در دست اقدام است.
بندر شهید رجایی با بهرهمندی از پیشرفتهترین پایانههای کانتینری، به عنوان بزرگترین و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران محسوب میشود که با ۶.۵ میلیون TEU کانتینر ظرفیت سالانه، تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی میکند.
کانتینر یا به تعبیر فرهنگستان ادب پارسی "بارگنج" در علم حمل و نقل دریایی به محفظهای اطلاق میشود که مطابق با معیارهای سازمان بین المللی(۶ و ۱۲ متر طول در عرض ۲.۵)، به شکل استاندارد از جنس فلز، فایبر گلاس، پلاستیک و یا چوب ساخته شده و برای بارگیری و حمل انواع کالاهای خشک، مایع ،گاز و یا کالاهای فاسد شدنی (یخچالی) مورد استفاده قرار میگیرد.
واحد شمارش کانتینر در ادبیات بندری تی ای یو(TEU Twenty foot container Equivalent Units ) است که به معنای "معادل یک کانتینر ۲۰ فوتی" محسوب میشود، به عنوان مثال اگر در یک کشتی ۱۰۰ کانتینر ۲۰ فوت و ۵۰ کانتینر ۴۰ فوت وجود داشته باشد، آن کشتی حامل ۲۰۰ TEU کانتینر خواهد بود.
نظر شما