۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۵۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85105503
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن، اسلام‌آباد و کابل خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان شدند

اسلام‌آباد- ایرنا- پاکستان‌، چین و افغانستان با صدور بیانیه‌ مشترک در پایان نشست اخیر وزرای خارجه سه کشور، از کشورهای تحریم کننده افغانستان خواستند که دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد و زمینه توسعه اقتصادی این کشور را فراهم کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان، همزمان با پایان سفر ۴ روزه سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان به اسلام‌آباد، وزارت خارجه پاکستان امروز بیانیه‌ نشست مشترک وزیران خارجه چین، پاکستان و سرپرست وزارت خارجه افغانستان را منتشر کرد.

این بیانیه ۲ روز پس از برگزاری پنجمین نشست سه کشور به میزبانی «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان و با حضور «چین گانگ» همتای چینی وی و «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقف افغانستان صادر شد.

پاکستان‌، چین و افغانستان در این بیانیه مشترک خطاب به کشورهایی که تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان وضع کرده‌اند، خواستند تا بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان را به نفع مردم این کشور لغو و زمینه توسعه اقتصادی و شکوفایی افغانستان را فراهم کنند.

در این بیانیه آمده است: سه طرف با توجه به تضمین های مکرر حکومت موقت افغانستان مبنی بر احترام و حمایت از حقوق و منافع زنان، از جامعه جهانی خواستند تا از بازسازی افغانستان حمایت کرده و به این کشور در بهبود حکومت داری و تقویت ظرفیت سازی کمک کنند که می‌تواند برای محافظت از حقوق و منافع اساسی همه اقشار جامعه افغانستان از جمله زنان و کودکان بسیار موثر واقع شود.

آنان ضمن قدردانی از میزبانی سخاوتمندانه کشورهای همسایه در میزبانی از میلیون ها پناهجوی افغان، از جامعه جهانی خواستار حمایت و کمک های لازم به این کشورها و افغان‌ها برای بازگشت آبرومندانه و ادغام مجدد پناهجویان برای ورود به جامعه این کشور شدند.

پکن، اسلام‌آباد و کابل خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان شدند

وزرای امور خارجه سه کشور، با تاکید بر اینکه افغانستان صلح آمیز، باثبات و مرفه در راستاس منافع مشترک در منطقه است، بر اهمیت حیاتی همکاری سه جانبه در پیشبرد این هدف تاکید کردند. آنان توافق کردند که همکاری خود را در حوزه های امنیتی، توسعه و سیاسی بر اساس اصول احترام متقابل، رایزنی برابر و منافع متقابل تعمیق و گسترش دهند.

پاکستان، چین و افغانستان بر ضرورت مقابله با چالش‌های امنیتی که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است و به طور مستقیم بر ثبات و شکوفایی اقتصادی کل منطقه تأثیر می‌گذارد، تأکید کردند.

سه طرف بر هماهنگی و همکاری در زمینه‌های امنیتی، جرایم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر و غیره توافق کردند و از جامعه جهانی خواستند همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را تقویت کنند و تدارکات، تجهیزات و کمک‌های فنی لازم را در این زمینه به کشورهای مربوطه ارائه کنند.

اسلام‌آباد، پکن و کابل بر لزوم عدم اجازه به هیچ فرد یا گروه تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و غیره، برای استفاده از قلمرو خود برای آسیب رساندن و تهدید امنیت منطقه یا انجام اقدامات و فعالیت های تروریستی تاکید کردند و متعهد به خودداری از مداخله در امور داخلی افغانستان و تلاش برای ارتقای صلح، ثبات و بازسازی افغانستان شدند.

وزیر امور خارجه چین شنبه گذشته پس از شرکت در چهارمین دور مذاکرات راهبردی دوجانبه با پاکستان طی کنفرانس خبری در اسلام‌آباد خطاب به کشورهای تحریم کننده افغانستان گفت که مسببان مشکلات مردم افغانستان دست از تحریم برداشته و به مسوولیت خود برای رسیدگی به بحران افغانستان پایبند باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha