ماندگاری مباحث مهدویت در گرو قرار گرفتن در راستای مباحث علمی است

قم- ایرنا- دبیر علمی همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی گفت: مباحث مهدویت زمانی رنگ ماندگاری و دوام‌ می‌گیرد که در راستای مباحث علمی قرار گیرد و در این صورت کارکرد آن در جامعه بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام حسین الهی نژاد روز سه‌شنبه در نشست خبری برگزاری همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: بر اساس قرار گرفتن مباحث مهدویت در راستای مباحث علمی، پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سلسله همایش‌های مرتبط با موضوع انتظار را برگزار کرده‌است.

وی ادامه داد: همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه دارالزهرا و دفتر تنظیم و نشر آثار آیت الله صافی گلپایگانی ترتیب خواهد یافت.

وی بیان کرد: این همایش در مسیر همایش‌های نظریه انتظار در دفتر تبلیغات اسلامی است که ۲۱ اردیبهشت ماه جاری برگزار می‌شود و در آینده دو همایش دیگر را برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

الهی نژاد ادامه داد: همایش ملی جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوره معاصر مهرماه امسال برگزار و در سال آینده نیز همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله جوادی آملی برگزار می‌شود.

وی افزود: برای برگزاری این همایش یک سال پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با مشارکت دفتر آیت الله صافی گلپایگانی و موسسه دارالزهرا و مشارکت مراکز مهدوی، اساتید حوزه و دانشگاه و دانش پژوهان پیرامون موضوع همایش کارهای علمی صورت گرفت و خروجی های مختلفی از این همایش خواهیم داشت.

دبیر علمی همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی افزود: در این همایش ۱۱۲ مقاله علمی ارائه شده‌است که برخی مقالات سفارشی و برخی در قالب فراخوان به دبیرخانه همایش رسید که شمارگان قابل توجهی برای همایش است.

وی افزود: ۱۶ کرسی ترویجی و نشست علمی پیش از برگزاری همایش برگزار شده‌است که موضوع‌ها محورهای دهگانه در این کرسی‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: بر اساس کرسی‌هایی که برای همایش برگزار شد و دریافت مقالات، سرجمع تولید محتوای علمی همایش سه هزار صفحه است که در قالب ۵ جلد مجموعه مقالات چاپ خواهد شد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی گفت: در حاشیه برگزاری همایش چندین نشست تخصصی برگزار می‌شود که مقالات رسیده به همایش در آن ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی از جمله مهمترین اهداف همایش را گفتمان سازی اندیشه مهدویت در جامعه ،نهادینه شدن اندیشه مهدوی آیت الله صافی گلپایگانی و برگزاری گفتگوهای نخبگانی حوزه و دانشگاه پیرامون مهدویت ذکر کرد.

الهی نژاد افزود: آن مرجع تقلید فقید بیشترین آثار را در حوزه مهدویت از خود به یادگار گذاشته است و فقیهی نداریم در درجه اجتهاد باشد و بیش از ۲۰ اثر مهدوی به یادگار بگذارد.

مدیر موسسه دارالزهرا آیت الله صافی گلپایگانی نیز در این نشست خبری گفت: در این همایش یک‌هزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و عموم مردم در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفا قم حضور خواهند یافت.

حجت الاسلام سید ابوالحسن معنوی افزود: پخش پیام تصویری آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و فرزند آیت الله صافی گلپایگانی از جمله برنامه های همایش است.

وی بیان کرد: شخصیت آیت الله صافی گلپایگانی معروف و مشهور به فقیه و مرجع تقلید مهدوی است و تنها شخصیتی است که در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، این میزان تالیف مهدوی از خود به جا گذاشته‌ و دغدغه آن مرحوم در مورد مهدویت در سیره علمی‌اش مشخص است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha