به گزارش ایرنا، علی خضریان در توضیح نشست عصرچهارشنبه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی که با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون پنجره هوشمند، اجرای طرح فیبر نوری و پیگیری مطالبات کارکنان و بازنشستگان مخابرات برگزار شد، گفت: دستور کار اول جلسه درباره ضرورت زمینه سازی برای کوچ مردم از فضای تلفن ثابت به فضای استفاده از فیبر نوری بود که لازم است زیرساخت های آن تأمین شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه براساس گزارشهای رسیده به کمیسیون در خصوص شاخص خدمات برخط، گفت: متاسفانه به دلیل کم کاریهای صورت گرفته شده در یک دهه گذشته ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در شاخص خدمات برخط تنزل پیدا کرده و ضروری است در جبران عقب افتادگی ها در این حوزه برنامهریزی و اقدام شود.
خضریان در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مخابرات برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده، عنوان کرد: کمیسیون اصل نود معتقد است شرکت مخابرات میتواند یکی از ظرفیتها برای تسریع در اجرای پروژه فیبر نوری باشد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه تشریح این جلسه گفت: بر اساس گزارشی که وزیر ارتباطات از اجرای طرح فیبر نوری ارائه کرد، این طرح در ۱۰۰ شهر اجرا و در ۱۱ مرکز استان آغاز شده است. ضمن اینکه زیرساختهای آن در ۸ کلانشهر وجود دارد که قرار است اپراتورها در این زمینه اقدامات لازم را به عمل بیاورند.
وی با بیان اینکه برای عدم انحصار و رقابتی شدن کار، امکان اجرای طرح فیبر نوری از طرف همه اپراتورها فراهم است، اظهار داشت: طی ۷ ماه گذشته، بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری با هزار میلیارد تومان اعتبار کشیده شده و در حال حاضر ۳ میلیون نفر تحت پوشش قرار دارند.
خضریان در ادامه با بیان اینکه فیبر نوری میتواند با تجهیزاتی که دارد تا سرعت یک گیگابایت را نیز ارائه دهد، یادآور شد: سال گذشته رتبه کشورمان در دنیا به لحاظ سرعت اینترنت موبایل ۷۴ بود و در حال حاضر با دو برابر شدن سرعت اینترنت، توانسته ایم با ۱۳ پله صعود، به رتبه ۶۱ برسیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اینکه در ادامه جلسه به موضوع اجرای طرح پنجره واحد هوشمند در وزارت ارتباطات اختصاص یافت، عنوان کرد: مقرر شده است تا دولت در پنج مرحله از طریق پنجره واحد، هوشمند شود و هدف نیز کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاهها با برخط کردن آنها است.
وی با اشاره به گزارشی که وزیر در این خصوص ارائه کرد، اظهار داشت: از ۶ هزار خدمت دولتی تنها حدود ۴۰۰ خدمت امکان برخط شدن ندارد اما مابقی خدمات دیگر باید تا پایان آبان ماه به صورت الکترونیکی درآید.
خضریان ادامه داد: تا پایان آذرماه امسال نیز بحث مربوط به استعلامات بین دستگاههای دولتی و تا پایان دی ماه نیز ۲۰ درصد خدمات دولتی به صورت هوشمند در می آید که در نهایت با ادامه این روند و کاهش مراجعه مردمی به دستگاهها، فساد اداری نیز کاهش جدی خواهد یافت.
خضریان درباره رسیدگی به وضعیت معیشتی، حقوق، معوقات و مزایای کارکنان و بازنشستگان مخابرات خاطرنشان کرد: مقرر شد به دلیل اهمیت تعیین و اعلام زمان مشخص برای پرداخت معوقات کارکنان مخابرات، جلسه دیگری در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با حضور مدیران مخابرات و سهامداران آن تشکیل شود.
نظر شما