آیین گرامیداشت پهلوان الداغی، شهید غیرت در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ایرنا- همزمان با هفته بزرگداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای آیین گرامیداشت شهید میدان ناموس، غیرت و پهلوانی "حمیدرضا الداغی" شامگاه چهارشنبه‌ با حضور ورزشکاران و مرشدان این رشته در سبزوار برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که در باشگاه ذوالفقار سبزوار برگزار شد، رییس هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار گفت: شهید "حمیدرضا الداغی"، کاری پهلوانانه و جوانمردانه انجام داد و به همین منظور این آیین به منظور پاسداشت این شهید گرانقدر برگزار شده است.

مجتبی نقیب زاده افزود: همزمان با هفته ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی از خانواده شهید "الداغی" و مادر بزرگوار وی، که فرزندی پاک و جوانی با مرام پهلوانی را در آغوش پرمهر خود پرورده است، تجلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرستان سبزوار از قطب‌های رشته ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی کشور است و تاریخ این رشته ورزشی در این منطقه به دوران نهضت سربداران می‌رسد.

رییس هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار گفت: ورزش زورخانه‌ای با اقتدا به حضرت علی (ع) جایگاه والایی در ترویج فرهنگ پهلوانی دارد و ورزشکاران این رشته علاوه‌بر قدرت جسمانی، به صفات اخلاقی توجه داشته و از نظر تقوا، سخاوت و بخشش سرآمد هستند.

وی افزود: ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه‌ای از زمان نهضت آزادیبخش سربداران در برابر مغولان در این منطقه ریشه دوانیده و 'عبدالرزاق'، مؤسس نهضت سربداران که خود پهلوانی نامدار بود، در آن زمان ورزشگاه‌هایی برای تمرین، آمادگی و پرورش روح و جسم سپاهش برای رزم در مقابل عناصر بیگانه ایجاد کرده بود.

نقیب زاده ادامه داد: حرکاتی همچون گرز، کمان و سپر، میل و ضرب، شنو، پا زدن و چرخ زدن نمادهای ورزش زورخانه ای و پهلوانی است.

به گزارش ایرنا، روز ۱۷ شوال برابر با سالروز جنگ خندق و نبرد دلیرانه حضرت علی (ع) با عمروبن عبدود به عنوان روز ترویج فرهنگ پهلوانی نامگذاری شده که از ۱۸ تا ۲۵ اردیبهشت برگزار می شود.

شهید "حمیدرضا الداغی" شامگاه هشتم اردیبهشت ماه جاری، هنگامی که ۲ شرور در یکی از خیابان‌های سبزوار برای ۲ دختر جوان ایجاد مزاحمت کرده و قصد داشتند یکی از آنان را با خود ببرند، به دفاع از آنان برخاست که در درگیری با اراذل شرور، ناجوانمردانه از ناحیه سینه و پشت مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفته و به شهادت رسید.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha