به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، دختران دانشآموز چهارشنبه بیستم اردیبهشت با حضور در محل نمایشگاه «روایت میدان»، از ۱۸ غرفه مختلف این نمایشگاه بازدید کرده و در جریان پشتپرده اقدامات وزارت اطلاعات در مقابله با اغتشاشات اخیر قرار گرفتند.
در ابتدای نمایشگاه، تأثیرات فضای مجازی روی جوانان، برای دانش آموزان تبیین شد و دانش آموزان با این بخش از نمایشگاه، درک بیشتری از روایتهای دروغین یا به تعبیر یک دانش آموز، «خمپارههای دروغ» در فضای مجازی به دست آوردند. یک دانش آموز روایت جالبی از اینترنت و تأثیرات فضای مجازی بر ذهن هم سن و سالانش داشت و مطرح کرد که «درست است این فضا فرصتهای علمی و ارتباط اجتماعی را برای ما ایجاد میکند اما استفاده بیرویه هم انزوا و تنهایی را به دنبال دارد».
دیگری هم "بیحوصلگی، عدم تمرکز فکری، اُفت تحصیلی و عدم موفقیت در تحصیل" را از تأثیرات پرسهزنی بی هدف در این فضا توصیف کرد.
هرچه در نمایشگاه بیشتر پیش می رفتند، روایتها برایشان جالبتر و شنیدنیتر میشد. به غرفه صحنه آشوب که رسیدیم، برایشان صحنههایی تداعی شد که در اواخر سال ۱۴۰۱، بارها شنیده بودند. نگاهشان به صحنه آشوبی که در نمایشگاه برایشان تصویر کشیده شده بود، خیره مانده بود و شنیدن پشتپرده پروژه سوریهسازی ایران کامشان را تلخ کرد.
وقتی تصاویری از لانچر خمپارههای دستساز و سلاحها و کوکتل مولوتفهایی که از کف خیابان جمع شده بود را می دیدند، برایشان اثبات میشد که این اتفاق به هیچ وجه شبیه اعتراض خودجوش مردمی نبوده و به این مهمپی میبردند که عناصری از مسیری مشخص و واحد آموزش دیدهاند و برای اهدافی ار پیش تعیین شده به خیابان آمده بودند.
روایتهای مسموم از مسمومیتها
در مدرسه خود، ماجرای مسمومیت را تجربه نکرده بودند ولی جالب بود که تاحدودی از جریانسازی و التهابآفرینی رسانههای معاند میگفتند که چطور همچون دایه مهربانتر از مادر، بر روی این موضوع موجسواری کردند و در راستای نیل به اهداف خود، حتی در فراخوانهایی خانوادهها را دعوت به عدم حضور دانشآموزان سر کلاس کرده و ایجاد این موضوع را به نظام هم منتسب کردهاند.
یکی از دختران مطرح کرد که اتفاق جالب توجه در ماجرای بدحالی دانشآموزان، جولان فیکنیوزها بود؛ اینکه برخی رسانههای معلوم الحال بدون ذکر هیچ منبع خبری با وقاحت به قصهسازی و خلق روایت روی آورده بودند. دیگری هم گفت این ماجرا را نمی خواهم کتمان کنم ولی فضای مجازی در این ماجرا بسیار مانور داد و روایتسازیهای متعددی شد. طبق گفته خودشان نمایشگاه روایت میدان، عمق نگاه بیشتری به آنها داده و ذهن نشان را به سمت تحلیل اوضاع و شرایط در آن مقطع زمانی سوق داده بود.
درخواستشان از مسئولان این بود که چنین نمایشگاههایی تداوم داشته باشد و حتماً از همه سنین هم دعوت به عمل آید تا از نزدیک با چشم خود پشتپرده بسیاری از رخدادها را ببینند و ماجراها و قضایا برای آنها هم روایت و تبیین شود. دیگر دانشآموز هم بر این نظر بود که این نمایشگاه باعث میشود تا برخی هم سن و سالانش از عقاید تعصبی که ساخته و پرداخته بدخواهان است و عایدی برایشان ندارد، دست بکشند.
نظر شما