۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85109921
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

عروسک‌هایی که در ایلام منادی صلح و دوستی شده‌اند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبر: 85109921
عروسک‌هایی که در ایلام منادی صلح و دوستی شده‌اند

ایلام- ایرنا- کودکان و نوجوانان ایلامی به همراه بزرگترهایشان این روزها میهمان دنیای رنگی، زلال، صادق و مهربان عروسک‌ها هستند، عروسک‌های چوبی و کاغذی که با زبان بی زبانی برای بچه ها از صلح، محبت و دوستی می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایش تلفیقی «درخشنگ» این روزها عصرگاهان در ۲ نوبت در سالن نمایش زنده نام استاد باسره (از پیشکسوتان هنر نمایش استان ایلام) تئاتری ترکیبی با محتوای اشاعه صلح و دوستی و پرهیز از جنگ در حال نمایش است.

بچه ها به واسطه ذات پاک خود به راحتی با دنیای صادقانه و شیرین عروسک این دست ساخته جذاب بشری ارتباط می گیرند و همزاد پنداری و ارتباط دوستانه بچه ها با عروسک ها حتی والدین را نیز به دنیای خیال انگیز و زلال عروسک و کودک می برد.

ارتباط دوسویه عروسک و کودک به گونه ای شفاف و صادقانه است که بچه ها به راحتی صحبت های یک عروسک بی جان و صامت را با جان و دل پذیرا می شوند چرا که از منظر کودکان عروسک موجودی زنده، عزیز، محترم، قابل تکریم و صحبت هایش قابل فهم برای آنها است.

این رابطه زیبا و تنگاتنگ بین کودک و عروسک فرصتی مغتنم را برای هنرمندان تئاتر استان ایلام فراهم ساخته تا نمایشی عروسکی را به اجرا درآوردند که با استقبال پرشور کودکان و نوجوانان همراه شده است.

عروسک هایی که منادیان صلح و دوستی شده اند

در این نمایش عروسک های چوبی تمام مفصلی با توان حرکت به همه جهات بسان یک انسان کامل هستند که برای بچه ها و بزرگترها با زبان بی زبانی از صلح و دوستی و کراهت جنگ طلبی و آتش افروزی می گویند.

در نمایش «درخشنگ» عروسک های چوبی و کاغذی، پویانمایی بر پرده سیاه و انسان زنده در کنار هم به هنرنمایی بدون کلام می پردازند و مخاطبان را به وجد و سرور می آورند.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی علیرضا آقایی از جوانان سرشناس عرصه هنر و نمایش تهیه شده و در آن همزمان از تئاتر رومیزی، انسان زنده، پویانمایی، عروسک کاغذی، چوبی و عروسک دست کشی استفاده شده است.

«درخشنگ» در سال ۹۷ در ذهن خیال انگیز آقایی نقش بست و همان سال با هنروری هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش استان زنده شد و برای اولین بار در سال ۹۸ به جشنواره عروسکی بین المللی مبارک راه یافت و یکی از هشت اثر برگزیده این جشنواره و بهترین نمایشنامه ایرانی از نگاه منتخبان شد.

همچنین «درخشنگ» با شرکت در جشنواره های خارجی نظیر ایشارای هندوستان، بورسای ترکیه و عراق خوش درخشید و در خردادماه امسال هم عازم تائوبای تفلیس گرجستان می شود تا برای مخاطبان این کشور به هنرنمایی بپردازد و از صلح و دوستی با زبان بی زبانی سخن فراسایی کند.

عروسک هایی که منادیان صلح و دوستی شده اند

هیجان بچه ها از دیدن نمایش عروسکی درخشنگ

فاطمه یکی از کودکانی است که به همراه خانواده خود این تئاتر عروسکی را در مجتمع ارشاد به تماشا نشست و بعد از پایان نمایش بازخوردش از محتوای تئاتر را اشاعه صلح و دوستی و پرهیز از دشمنی و کینه برشمرد و لحظات کمیک و شاد تئاتر را هیجان آور توصیف کرد.

روشنا مخاطب کوچک دیگری بود که به تماشای این تئاتر آمده بود و در خصوص فهم و درکش از این نمایش گفت: در این نمایش عروسک ها خواستار صلح و دوستی بین آدم های کره زمین بودند و ساختار عروسک های چوبی و کاغذی و حرکات ملموس آنها هم جالب توجه و جذاب بود.

رضا نوجوانی بود که در مورد بازخوردش از دیدن این نمایش توضیح داد: در تئاتر درخشنگ کاشتن درخت صلح و محبت و تلاش برای نجات انسان های درگیر جنگ توسط عروسک ها و فضای بصری واقع در نمایش به زیبایی نشان داده شده است.

نمایش بدون کلام درخشنگ دارای زبان بین المللی است

نویسنده و کارگردان این نمایش فاخر نیز گفت: اجرای این نمایش از همان شروع تاکنون با استقبال چشمگیر خانواده ها و طیف کودکان و نوجوانان مواجه شده است که احتمال تمدید آن طی روزهای آتی با توجه به اقبال خانواده ها به تماشای آن وجود دارد.

علیرضا آقایی در مورد محتوای نمایش عروسکی درخشنگ توضیح داد: در مورد بچه ها ۲ مسأله حفظ محیط زیست و صلح جهانی و دوستی فارغ از قومیت، نژاد، زبان دین و مذهب در کل دنیا مد نظر است و بچه ها باید به گونه ای تربیت و بزرگ شوند که جنگ محور و جنگ پذیر نباشند و صلح و دوستی اصل کلام همه بچه ها باشد.

نویسنده و کارگردان نمایش یک تابلو در مورد بدون کلام بودن تئاتر عروسکی درخشنگ توضیح داد: نمایش عروسکی درخشنگ که باتوجه به محتوای آن که در مورد صلح و دوستی جهانی است، فاقد ملیت یا مکان مشخص بوده و ارائه محتوای آن متکی به حرکات و اصوات است که برای مخاطبان همه کشورها قابل فهم و ارتباط پذیر و در واقع دارای زبان بین المللی است.

وی ادامه داد: هدف از بدون کلام بودن این تئاتر برگرفته از محتوا و پیام صلح و دوستی نمایش است که اگر با کلام بود در کشورهای مختلف مخاطبان امکان ارتباط گیری آسان با آن را ندارند و نمایش ماهیت قومیت و ملکیت پیدا می کرد و از دایره جهان شمولی خارج می شد.

عروسک هایی که منادیان صلح و دوستی شده اند

نویسنده و کارگردان نمایش رویای مورچه ای یاداور شد: هرچند تلفیق نمایش و پویانمایی بر روی پرده سفید مسبوق به سابقه است، اما تکنیک پویانمایی این نمایش به صورت سه بعدی و برای اولین بار در کشور بر روی پرده تاریک، سیاه و فاقد رنگ پس زمینه است و مخاطب شاهد جادوی تبدیل عروسک چوبی یا کاغذی به پویانمایی یا برعکس بوده که این ابتکار برای بچه ها و حتی بزرگترها لذت بخش و جذاب است.

به گفته آقایی ذهن کنجکاو و کنش گر کودکان و نوجوانان با نمایش های تلفیقی و پیچیده ارتباط بهتری پیدا می کند و در نمایش های بی کلام با توجه به برداشت آزاد بچه ها از محتوای تئاتر این ارتباط گیری بیشتر خواهد بود و در نمایش بدون کلام تکنیک و خلاقیت جای مکالمه و محاوره را می گیرد.

خالق نمایش دندان سفید آسمان افزود: محتوای این نمایش که پیام آور محبت، نوع دوستی، انسانیت، کمک به هم نوع، تلاش صلح و دوستی است در ناخودآگاه بچه ها به عنوان مخاطبان اصلی این تئاتر ثبت و ضبط خواهد شد

وی با بیان اینکه کار برای گروه سنی کودک و نوجوان با توجه به حساسیت ها و ظرافت های این قشر از سختی و ظرافت های خاصی برخودار است، ادامه داد: ضمیر کودک در واقع یک صفحه سفید، تمیز و خالی است که باتوجه به بینش، یافته ها و فضای پیرامون و خلقیات اطرافیان خود رشد می کند و آموزش می بیند که باید از همان دوران پاک کودکی با مقوله هایی چون مهر و محبت، صلح و دوستی انس بگیرد.

عروسک هایی که منادیان صلح و دوستی شده اند

آقایی یادآور شد: بچه ها باتوجه به دنیای زلالشان با رنگ، موسیقی، هیجان و ایده های جدید به راحتی انس می گیرند و با آنها نباید مانند یک فرد نااگاه و نابلد با سطح درک و فهم اندک از شرایط برخورد شود چرا که کودکان و نوجوانان دارای ذوق، قریحه و قدرت تفکر قوی و علاقمند به پیچیدگی های قابل فهم با برداشت آزاد هستند.

به گزارش ایرنا، نمایش عروسکی و موزیکال درخشنگ در مورد درگیری و جنگ و کشته شدن افراد و سربازها در جنگ و سپس تلاش برای ایجاد صلح و دوستی و نجات انسان ها و کاشتن درخت مهر و محبت است.

علیرضا آقایی برای ماه های آینده یک نمایش دیگر با اسم اسب تنها و با موضوع کشتی حضرت نوح (ع) ویژه گروه سنی کودکان را به صحنه می برد که این تئاتر نیز از پیچیدگی محتوایی سوژه و خلاقیت های تلفیقی و تکنیکال خاصی برخودار است که ذهن بچه ها را به چالش و کنکاش می کشاند.

آقایی در کارنامه هنری خود نمایش های دیگری چون خواب قصه ها و برخیز برخیز سحر شد در مقام کارگردان و نویسنده و سریال و نمایش هایی نظیر آتقی و شهر خیال، باغ پرستاره، امید و انتظار، عموجنگلبان و حکایت جنگل، افسانه مرغ آتش بال و باغ آرزوها به عنوان بازیگر دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha