حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه خانواده از رویکردهای شهرداری اصفهان است

اصفهان - ایرنا - معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه خانواده با هدف توجه و ارتقای نظام خانواده و کاهش آسیب‌های مرتبط با آن از رویکردهای این نهاد به شمار می رود.

مجتبی شاهمرادی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پرداختن به حوزه تشکیل خانواده و سیاست‌های تحکیم و تعالی آن، حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد و برگزاری برنامه‌ها کلان در حوزه تغییر نگرش زوج‌ها به فرزند آوری سه محور اصلی فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در طول سال و به ویژه در هفته جمعیت است.
وی ادامه داد: با توجه به وظیفه ذاتی شهرداری در حوزه فرهنگی، اصلی‌ترین وظیفه پرداختن به مقوله شهروندی است، در سراسر کشور شهرداری‌ها پایگاه مردمی قوی‌تری نسبت به سایر ارگان‌های دولتی دارند و جنسشان مردمی‌تر است و مردم اعتماد بیشتری نسبت به این نهاد دارند، به همین دلیل ما در حوزه‌ای که دغدغه بیشتر مردم بوده ورود کرده ایم و در برخی از حوزه‌ها مشارکت و نقش‌آفرینی مطلوبی داشتیم.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این مجموعه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، از جمله خانواده، آسیب‌های اجتماعی و سالمندان فعالیت می‌کند، بر این اساس به بهانه هفته ملی جمعیت یکی از اقدامات اصلی ما پرداختن به موضوع جمعیت است.

شاهمرادی تصریح کرد: مقوله خانواده با تمام مشتقاتش برای ما اهمیت دارد چون خانواده محور و عنصر اصلی تشکیل‌دهنده جامعه است، اگر خانواده‌های ما سالم باشند و نهاد خانواده در جامعه کارکرد صحیحی داشته باشد، جامعه پیشرفت کرده و از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌شود، اما اگر نهاد خانواده کارکرد خود را از دست دهد، آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌های شاخص این سازمان در مقوله جمعیت تصریح کرد: یکی از تأکیدات اصلی در مدیریت شهری جدید و دوره ششم شورای اسلامی شهر که هم در برنامه‌ها و هم بودجه در نظر گرفته‌شده موضوع خانواده است، در یک سالی که گذشت در بخش تعالی خانواده بخشی از اقدامات حول راهبرد حمایت از تشکل‌های مردمی بوده که در این حوزه‌ها فعالیت داشتند.

معاون شهردار اصفهان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ از ۸۰ سازمان مردم‌نهاد و تشکل های فرهنگی مرتبط با خانواده حمایت شد و در مجموع بالغ‌ بر حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای تخصیص به این مجموعه ها در نظر گرفتیم.
شاهمرادی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی شهرداری در ریز اقدامات ورود نداشت بلکه برنامه‌ها توسط خود مجموعه‌ها اجرا می‌شد، برای مثال فراخوان «گام نو» به صورت مساله‌محور با موضوع های تعالی خانواده، ازدواج جوانان، فرزند آوری و جمعیت داشتیم.
وی گفت: سال گذشته قریب به ۱۶ جلسه چند هزار نفره با عنوان «با همان» و «لوبیای سحرآمیز» با محوریت روابط زوجین و تربیت فرزند در محل باغ نور برگزار شد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: همچنین یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «عشق شورانگیز ما» در ۲۶ قسمت ساخته و از شبکه اصفهان پخش شد، علیرضا خمسه اجرای برنامه را به عهده داشت، دکتر ایزدی و دکتر احمدرضا عابدی از اساتید روانشناسی دانشگاه اصفهان هم کارشناسان برنامه بودند.

به گفته شاهمرادی این برنامه با موضوع ارتباط همسران روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ از شبکه چهار سیما پخش مجدد می‌شود.
وی افزود: برگزاریث کارگاه آموزشی مادران، نشست ارتباط سبز، جشن یک انگشت عسل در روز ازدواج امیرالمؤمنین (ع) با موضوع ازدواج جوانان، اکران فیلم‌ها در حوزه خانواده از دیگر برنامه های مدت اخیر بوده است.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اظهارداشت: امسال برنامه های مرتبط مانند "چهارباغ گپ" پیگیری می‌شود، همچنین پنجشنبه هر هفته تا پایان شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ درگذر فرهنگی چهارباغ سه غرفه، برای برگزاری گپ‌های مشاوره و پرداختن به حوزه خانواده در نظر گرفته‌شده است.

شاهمرادی ادامه داد: مشاوره در حوزه خانواده، مشاوره در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مشاوره سالمندی موضوعات این غرفه هاست، همچنین فصل دوم برنامه تلویزیونی عشق شورانگیز ما در حال پیگیری و ساخت است که از یکی از شبکه‌های ملی پخش خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هفته آخر اردیبهشت منتهی به روز ملی جمعیت مصادف با سی ام اردیبهشت هفته جمعیت نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha