آسفالت ریزی ۳۰۰ هزار تنی در بزرگراه‌های پایتخت

تهران - ایرنا - معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: در ۶ ماهه امسال ۳۰۰ هزار تن آسفالت در بزرگراه‌های تهران از جمله بزرگراه آزادگان ریخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس شعبانی روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از آسفالت‌ریزی در بزرگراه آزادگان گفت: در حال حاضر بین بزرگراه شهید لشکری و فتح در مسیر آزادگان حضور داریم طول عمومی بزرگراه آزادگان ۳۸ کیلومتر است، اما اگر تندروها را در نظر بگیریم طول بزرگراه ۲ برابر حساب می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس برداشت های سنوات گذشته پیش بینی کردیم که برای اصلاح این محور به ۱۳۵ هزار تن آسفالت احتیاج است، افزود: به دلیل عبور ماشین های سنگین درصد خرابی های این محور زیاد است و برخی از نقاط زیرساخت مناسبی ندارد. تاکنون ۵۰ هزار تن آسفالت در این محدوده ریخته ایم و علت کندی کار این است که باید بستر زیر اسفالت را با ریختن بتن غلطکی و ریختن خاک بستر و سیمان تحکیم کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در ۲۲ بزرگراه شهر تهران عملیات روکش آسفالت در حال انجام است و حجم آسفالت ریزی در ۶ بزرگراه تهران باید به ۳۰۰ هزار تن برسد، افزود: از ابتدای امسال ۱۰۰ هزار تن آسفالت در بزرگراه ها ریخته ایم البته باید در مواقع خلوتی و شب‌ها عملیات را آغاز کنیم تا بار ترافیکی به مردم تحمیل نشود.

وی با بیان اینکه مشکلات اساسی این ۲۲ بزرگراه در ۶ ماه اول به پایان می رسد ،افزود: بزرگراه‌های چمران، صیاد، آزادگان، امام رضا (ع) از جمله محورهای بزرگراهی است که شامل اجرای این طرح می شود.

شعبانی گفت: عمر مفید آسفالت به آب و هوا و نوع استفاده بستگی دارد و اینطور نیست سن استانداردی برایش در نظر بگیریم و علت این خرابی ها هم ایجاد تداخل، سم پاشی زیاد و کندن آسفالت است.

وی در خصوص روند احداث تونل شهید متوسلیان نیز گفت: کار مطالعاتی این تونل به عنوان یک طرح مشارکتی انجام شده و منتظر مدل اقتصادی تونل هستیم.

شعبانی با بیان اینکه شورا با طرح های مولدسازی مشکلی ندارد، افزود: برخی از طرح ها را با بودجه های جاری نمی‌ توانیم اجرا کنیم و باید از طریق مشارکت و مولدسازی اقدام کنیم.

به گفته وی، عمده آسفالت ریخته شده در بزرگراه ها از طریق کارخانجات تولید آسفالت معاونت فنی و عمرانی تامین می شود و مشکلی در زمینه تولید آسفالت نیست.

۲۰ درصد از مسیرهای بزرگراهی تهران ترمیم می‌شود

 مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه در تهران حدود یکهزار کیلومتر بزرگراه داریم، گفت: امسال حدود ۲۰ درصد از سطح بزرگراهی را با ۳۱۰ هزار تن آسفالت بهسازی و ترمیم می‌شود.

 مسعود حق لطفی افزود: بزرگراه آزادگان یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای بزرگراهی تهران است چون کمربندی اصلی تهران هنوز تکمیل نشده است؛ این مسیر نقش برون شهری ایفا می‌کند و به همین دلیل نوع ترافیک آن متمایز از درون شهری است.

وی افزود: بر اساس طرح‌های مطرح شده روشی که برای تثبیت و لکه‌گیری طرح پیشنهاد دادیم روش تثبیت بستر با سیمان است و تقریبا در هر مترمربع ۳۵ کیلوگرم سیمان استفاده می‌شود و بعد از بتن تثبیتی ۲ لایه آسفالت استفاده می‌کنیم که عمر مفید آن ۱۰ سال است.

وی با بیان اینکه اعتبار این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان است، افزود: مدت زمان اجرای طرح حدود یک سال است که ظرف ۶ ماه به اتمام می‌رسد و در واقع اواخر مهر یا اوایل آبان کل مسیر ۹ کیلومتری را تحویل شهروندان می‌دهیم.

به گفته حق لطفی، اکنون نیز از ۱۶ قطعه ۲ قطعه را تکمیل کردیم از سوی دیگر این ترافیک که به دلیل انجام عملیات آسفالت‌ریزی در محور آزادگان ایجاد می‌شود تقریبا تا ۶ ماه دیگر پابرجاست.

وی با بیان اینکه ۹ کیلومتر مسیر آزادگان به دلیل فرونشست و خرابی زیاد مورد بازسازی قرار گرفته است، افزود: تردد زیاد و بار سنگین غیرمجاز عامل این اتفاق است. عمده دلایل تخریب سازه‌های شهرداری این است که مجموع وزن کامیون‌ها حدود ۴۰ تن خالص است که این غیرمجاز است.

حق لطفی ادامه داد: سیمان مقاومت بالاتری دارد و به همین دلیل از این روش در ریختن آسفالت این ۹ کیلومتر استفاده شده است. مواد ترکیبی این آسفالت، سیمان، مخلوط آسفالت موجود و خاک زیر بستر است.

وی درباره وضعیت آسفالت ریزی در شهر تهران و شکست رکورد آسفالت ریزی در پایتخت بیان کرد: ۴ کارخانه اسفالت در تهران وجود دارد. سال گذشته از حداکثر ظرفیت کارخانه‌ها استفاده کردیم؛ باتوجه به اینکه عمر کارخانه دو و چهار تمام شده است، ولی با این حال توانستیم ۷۵۰ تن را در سال گذشته تولید کنیم.

وی افزود: با نگهداری مطلوب از ظرفیت‌های موجود و بر اساس برنامه‌های مشخص شده با حداکثر توان کار را شروع کردیم. در سال جاری تا کنون ۱۵ هزار تن آسفالت تولید شده است. کارخانه ۶ حدود ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا اواخر خردادماه و بعد از تست گرم دو کارخانه ۵ و ۶، وارد چرخه تولید بشوند.

وی افزود: این کارخانه‌ها با بالاترین کیفیت و بدون صداست. مقدار آلایندگی کارخانه‌های قدیمی ۶۰ PPM در متر مکعب است. کارخانه‌های جدید آلایندگی ۲۰ PPM در متر مکعب دارد (یعنی معادل یک پراید). کارخانه‌ها به طور مستمر توسط محیط زیست بررسی می‌شوند و قرار است هرکدام ۵۰۰ هزار تن تولید کنند. دلیل جانمایی در شرق و غرب تهران هم این است که ما از دو منبع برای مصالح درشرق و غرب استفاده می‌کنیم و ابعاد هزینه‌ای جابه‌جایی مصالح به دیگر نقاط منطقی نیست. 

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه سطح فیلتر کارخانه‌های جدید بالاست، گفت: با مدار آمدن این دو کارخانه می‌توانیم مشکلات آسفالت پایتخت را پوشش بدهیم. 

حق‌لطفی درباره این سوال که اتصالات شبکه بزرگراهی چه زمانی انجام می‌شود، گفت: پروژه یادگار امام در ادامه به بزرگراه شهیدبروجردی وصل می‌شود  که در نهایت به یک مسیر ده کیلومتری دست پیدا می‌کنیم که امکان دسترسی به شمال و مرکز تهران را فراهم می‌کند. به دنبال اتصال بزرگراه یادگار به بروجردی از طریق بلوار بهار هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha