دانش آموزان نزدیک تالابهای کهگیلویه و بویراحمد با چالش های پرندگان مهاجر آشنا شدند

یاسوج - ایرنا - به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر به همت اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد دانش آموزان در کارگاه های آموزشی در مقاطع ابندایی و راهنمایی  روستاهای با راهکارهای صیانت از پرندگان مهاجر آشنا شدند.

مسعود حاتمی روز سه شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی دانش آموزان ساکن مناطق نزدیک تالاب های کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه استان در نیمی از سال میزبان پرندگان مهاجر آسیایی است افزود: حفظ منابع آبی از خطر آلودگی مهمترین نیاز صیانت از این موجودات زیباست.

وی تاکید کرد:ناکافی بودن اطلاعات گردشگران و ساکنان نزدیک به تالاب ها باعث می شود تا نسبت به رهاسازی زباله در منابع آبی افزون بر آلودگی های زیست محیطی سلامت پرندگان مهاجر تهدید شود.

کارشناس مسئول تالاب های کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پرندگان مهاجر افزون بر زیبایی های آنان که ظرفیت رونق پرنده نگری را فراهم می کند به عنوان تکمیل کننده اکوسیستم طبیعت دارای اهمیت هستند به همین علت نیاز است در این خصوص فرهنگسازی شود.

حاتمی تاکید کرد : بدلیل وسعت زیاد مهاجرت ، کاهش منابع آبی ناشی از خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی، امروزه پرندگان مهاجر با تهدیدهای زیادی مواجه هستند .

وی افزود : با هدف افزایش آگاهی های عموم از اهمیت پرندگان مهاجر، نقش و کارکرد آنان برای زیستمندان کره زمین بخصوص انسان ها نیاز است حفاظت از پرندگان مهاجر و کارکردشان برجسته شود .

کارشناس مسئول تالاب های کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حقیقت روز پرندگان مهاجر ابزاری موثری برای کمک به افزایش آگاهی جهانی در مورد تهدیدات این گونه های حیات وحش ،اهمیت اکولوژیکی آنان و جلب همکاری بین المللی برای حفاظت از آنهاست .

حاتمی گفت : با توجه به نقش آب در مهاجرت پرندگان، شعار روزجهانی پرندگان مهاجر در سال ۲۰۲۳ با موضوع "آب حفظ حیات پرندگان است" نامگذاری شده است .

وی اظهار کرد:روز جهانی پرندگان مهاجر بعنوان یک کمپین یا فراخوان بین المللی در راستای اقدام عملی برای حفاظت از پرندگان مهاجر است که دامنه زندگی و مهاجرت آنان اغلب کشورهای جهان را در بر می گیرد .

وی در خصوص هدف از انتخاب شعار این روز خاطرنشان کرد : اهمیت آب و حفظ اکوسیستم های آبی شامل دریاچه ها ، رودخانه ها ، نهرها ،برکه ها برای پرندگان مهاجر ضروری و امری اجتناب ناپذیر است .

حاتمی بیان کرد:در این روز تشکل های زیست محیطی مردم نهاد و دستگاه های اجرایی بمنظور انجام اقدامات عملی برای حفاظت از پرندگان مهاجر که گاها" بیش از ۲ هزار کیلومتر مهاجرت دارند با ایجاد کمپین یا فراخوان بین المللی سعی در آگاهی افزایی برای حفظ سلامتی پرندگان دارند .

دانش آموزان نزدیک تالاب های کهگیلویه و بویراحمد با راهکارهای حفظ پرندگان مهاجر آشنا شدند

دانش آموزان نزدیک تالابهای کهگیلویه و بویراحمد با چالش های پرندگان مهاجر آشنا شدند

به مناسبت سیزدهم می مصادف با ۲۳ اردیبهشت ماه و روز جهانی پرندگان مهاجر به همت اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد دانش آموزان در کارگاه های آموزشی در مقاطع ابندایی و راهنمایی روستاهای با راهکارهای صیانت از پرندگان مهاجر آشنا شدند تا ضمن بکارگیری این آموزه ها با انتقال آن به خانواده در حفظ این مهمانان زیبا نقش آفرینی کنند.

این کارگاه های آموزشی با حضور ۵۳ دانش آموز مقاطع ابتدایی و راهنمایی در کنار ۲ تالاب مورزرد و شرم درنگ در زیلایی برگزار شد.

دراین کارگاه آموزشی دانش آموزان با تهدید های فزاینده یرای کمیت و کیفیت آب ، سلامتی پرندگان در هنگام اقامت موقت در منابع آبی، برنامه های آموزشی و آگاهی افزایی برای متحد نمودن صداهایمان به منظور حفاظت از پرندگان مهاجر اکوسیستم های آبی بعنوان زیستگاه آنان آشنا شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha