به گزارش ایرنا، محمد فرشکاران امروز چهارشنبه در نشست تخصصی با مسوولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور در تبریز، اظهار کرد: خاستگاه مهم ترین موضوعات توسعه، دانشگاه است و هر قدر در این حوزه مصمم تر عمل شود خروجی هایی که اتفاق می افتد در بخشهای مختلف تاثیرات خود را نشان خواهد داد.
وی با بیان اینکه اهمیت نظارت و ارزیابی در راستای منویات و اهداف توسعه، برکسی پوشیده نیست، اضافه کرد: وقتی قصد داریم حرکتی را آغاز و مداری را طی کنیم که منتج به خروجیهای معین و همراستا با اهداف تعریف شده باشد، هماهنگی دستگاهها برای تسهیلگری و اجرا، نظارت و ارزیابی به مفهوم درونسازمانی و برون سازمانی مهم و حیاتی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی، بخش عمومی را ظرفیتساز بخش خصوصی دانست و افزود: در بخش عمومی مشکلاتی وجود دارد که ناشی از عامل نیروی انسانی یا فراتر از آن سیستم دربرگیرنده نیروی انسانی است.
فرشکاران توضیح داد: در حوزه های مختلف وقتی وارد موضوع نظارت و ارزیابی می شویم، معمولا بر اساس اسلوبی خاص و شاخصهای عمومی و اختصاصی اسناد و مستنداتی بررسی و جمع بندی نهایی می شود و بر اساس استانداردهای تعریف شده به نمراتی می رسیم؛ اما خروجی مورد نظر ارزیابی و نظارت حاصل نمی شود.
این مسوول متذکر شد: اینجا سیستم مدیریتی، تحلیل و تجزیه شاخصها باید پاسخگو باشد.
وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در حوزه نظام ارزیابی و نظارت بین اعتباراتی که صرف می شود، برنامه فعالیت هایی که دستگاه اجرایی انجام می دهد و شاخصهایی که نشان دهنده نوع روند اعتبارات برای تحقق اهداف و وظایف است ارتباط منطقی ایجاد کنیم، نیروی انسانی ماهر و بهره ور نیز بروز و ظهور خواهد یافت.
فرشکاران تاکید کرد: لازم است، شاخص های ارزیابی وضعیت سنجی و آسیب شناسی دستگاه را نشان دهند تا دستگاه معترف به این امر باشد که در یک یا چند فرایند و حوزه، مشکلات خاص سیستمی دارد و باید در روش ها بهبودی ایجاد کند.
نظر شما