۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۹
کد خبر: 85114729
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

رئیسی: اراده ایران و پاکستان بر ارتقاء سطح روابط است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۹
کد خبر: 85114729
رئیسی: اراده ایران و پاکستان بر ارتقاء سطح روابط است

زاهدان- ایرنا- رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان روابط بسیار عمیقی دارند که ریشه این ارتباط به باورها و اعتقادات دو کشور بر می‌گردد، گفت: امروز اراده بین ایران و پاکستان آن است که سطح این روابط از میزانی که وجود دارد، بالاتر برود.

به گزارش خبرنگار ایرنا آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در آیین افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان که با حضور نخست وزیر پاکستان در مرز پیشین برگزار شد، اظهارداشت: بسیار خرسندم از اینکه امروز یکی از جلوه‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و بردار ‏پاکستان رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه امروز روابطی که بین ایران و پاکستان وجود دارد مثال زدنی است، گفت: ملت پاکستان، ملتی فهیم و مردمانی متدین و علاقه‌مند به انقلاب شکوهمند اسلامی هستند؛ ارتباط ما با پاکستان در حوزه‌های ‏مختلف از ابتدا تا کنون وجود داشته و روز به روز در حال ارتقاء است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد، تصریح کرد: ‏برای افتتاح طرحی مشترک بین ایران و پاکستان یعنی خط تبادل انرژی، باید سال‌های پیش این افتتاح انجام می‌شد ‏اما به دلایلی به تاخیر افتاد؛ این ظرفیت وجود دارد بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است این تبادل در سطح بالاتری انجام شود.

رئیس جمهور گفت: به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام بزرگوار و رهبری امام خامنه‌ای با وجود تهدیدهای دشمن به دست نیروهای جوان و فرهیختگان کشور در حوزه‌های مختلف انرژی با برخورداری از علم، فناوری و دانش گام های بلندی برداشته شده به ‏نحوی که علیرغم خواست دشمنان امروز توانایی و امکانی که در کشور داریم تمام این تحریم ها را ‏توانسته خنثی کند.

وی بیان کرد: تلاش‌هایی در کشور انجام شده و شاید برای برخی از پیشرفت‌های کشور بی اطلاع هستند؛ یکی از بخش‌هایی که در آن ‏بسیار کار شده در حوزه انرژی است.

رئیسی ادامه داد: در حوزه برق، نفت و گاز که کشور ما تولید کننده و صادرکننده است گام‌های خوبی برداشته و در ‏جهت دانش بنیان کردن آنها کارهای خوبی شده است و این آمادگی وجود دارد با کشور دوست و همسایه پاکستان گام‌های بیشتری برداشته شود.

وی بیان کرد: خط تبادل برق با پاکستان طی ۹ ماه تلاش شبانه روزی انجام شد و امروز با حضور نخست وزیر پاکستان این اقدام جهادی به بار نشست.

مرزهای ایران و پاکستان تهدید نیستند بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‏ارتقای امنیت بین دو کشور و کشورهای اسلامی استرئیس جمهور گفت: علاوه بر تبادل انرژی، ما امروز با کشور پاکستان توسعه را در همه جهات می‌بینیم و به عنوان نمونه بازارچه‌های مرزی نیز در حال ‏فعالیت است.

وی ادامه داد: ۶ بازارچه مرزی دیگر در حال آماده شدن است تا تبادل مرزی بین ایران و پاکستان و مرزنشینان دو کشور را به همراه داشته ‏باشد تا هم اشتغال هم تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد و هم در سطح بالاتر کار تجاری و اقتصادی را با پاکستان ادامه خواهیم ‏داد.

رئیسی تصریح کرد: این نشست که نخست وزیر پاکستان در نقطه صفر مرزی حضور دارند را به فال نیک می گیریم و به تمام دست‌اندکاران این ‏طرح خداقوت می گوییم.

وی ادامه داد: پیام این اقدام امنیت است، مرزهای ایران و پاکستان تهدید نیستند بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‏ارتقای امنیت بین دو کشور و کشورهای اسلامی است.

امنیت پاکستان به مثابه امنیت ایران است و حتی برعکس و این مساله برای ما در منطقه به شدت اهمیت دارد؛ دخالت بیگانگان به هیچ عنوان گره گشا در منطقه نخواهد بود و حضور آنان تهدید ‏تلقی می شود

وی تاکید کرد: مسائل در منطقه را با گفت‌وگو بین مسوولان منطقه حل کرده و می کنیم؛ دخالت و حضور بیگانگان از جمله حضور آمریکا در افغانستان نتیجه اش قتل، خونریزی و مجروح شدن هزاران نفر بود.

رئیسی بیان کرد: حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست بلکه برهم زننده امنیت است.

وی با بیان اینکه همکاری ایران و پاکستان امینت را بدنبال دارد و این همکاری زمینه ساز پیشرفت در منطقه خواهد بود، افزود: امید که این جلوه‌ای از همکاری بین ۲ کشور باشد و سطح آن روز به روز بالاتر برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha