اعزام تیم ۲۱ نفره کره‌جنوبی برای بازرسی از آزادسازی آب‌های رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما

تهران- ایرنا- تیمی ۲۱ نفره از متخصصان کره‌جنوبی قرار است در سفری ۶ روزه به ژاپن از نزدیک در جریان روند آزادسازی آب رادیواکتیو نگهداری شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس قرار بگیرند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از یونهاپ، براساس بیانیه صادر شده از سوی دفتر هماهنگی سیاست‌های کره‌جنوبی، این تیم ۲۱ نفره که ریاست آن برعهده رییس کمیسیون ایمنی هسته‌ای این کشور است قرار است در جریان روند کامل آزادسازی آب‌های رادیو اکتیو نگهداری شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما و ظرفیت‌های توکیو برای ارزیابی مواد رادیواکتیو آن قرار بگیرد.

حضور این تیم در جریان سفر فومو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به توکیو در ماه جاری به توافق رهبران دو کشور رسید.

سئول نگران مسائل بهداشتی و زیست محیطی آزادسازی آب‌های رادیو اکتیو نیروگاه فوکوشیماست.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که هر روز بیش از صد تن آب به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی در ژاپن وارد می‌شود تا بتواند پس از فاجعه هولناک سونامی سال ۲۰۱۱، قلب این رآکتور را خنک نگاه دارد. همزمان آب بسیار پرتوزا به صدها مخزن سفید و آبی پمپ می‌شود.

دولت ژاپن با بیان اینکه هیچ جایگزین عملی برای این رهاسازی وجود ندارد، متعهد شده که رهاسازی را با توجه دقیق به استانداردهای ایمنی هسته‌ای انجام دهد. این طرح توسط ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین تایید شده است.

اما این موضوع به طور فزاینده‌ای باعث نگرانی همسایگان ژاپن شده است. کشورهایی که به ویژه در جنوب اقیانوس آرام هستند و دهه‌ها از نتیجه آزمایش هسته‌ای آمریکا در جزایر مارشال رنج برده‌اند، نسبت به وعده‌های ایمنی هسته‌ای بدبین هستند. ماه گذشته، گروهی به نمایندگی از بیش از دوازده کشور در اقیانوس آرام، از جمله استرالیا و جزایر مارشال، از توکیو خواستند تا رهاسازی این فاضلاب را به تعویق بیندازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha