۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۵۳
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 85116890
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اصرار اتحادیه عرب بر طرح ادعاهای تکراری درباره جزایر سه گانه ایرانی

تهران-ایرنا- درحالی که سران اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست خود در روز جمعه در شهر جده عربستان از توافق بین عربستان و ایران درباره از سرگیری روابط استقبال کردند، اما در بخش "مصوبات" خود بار دیگر ادعای واهی درباره جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی را تکرار و رویکردی غیرسازنده خود را نشان دادند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب روز جمعه در شهر جده عربستان برگزار و سپس با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. اتحادیه عرب در این بیانیه از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط و فعالسازی تفاهمنامه همکاری های امنیتی و اقتصادی میان دو کشور استقبال کردند.

در پی صدور این بیانیه برخی رسانه ها به اشتباه اینگونه برداشت کردند که سران کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب در جده، بر خلاف بیانیه های گذشته خود در این بیانیه به نام ایران و جزایر سه‌گانه ایرانی اشاره نکرده اند و آن را امری بی سابقه توصیف کردند.

این درحالی است که سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بخش "مصوبات" نشست خود در جده بار دیگر ادعای واهی خود درباره جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را تکرار کردند که با واکنش و پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و وی ضمن ابراز تأسف عمیق، طرح ادعاهای مذکور را حرکت در مسیر نافرجام گذشته توسط اتحادیه دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: انتظار می‌رفت اتحادیه عرب با اجتناب از طرح برخی ادعاهای تکراری و ملال آور در قطعنامه‌های خود، گامی مثبت و سازنده در جهت تحکیم صلح و ثبات و تقویت همگرایی منطقه‌ای بردارد.

کنعانی در عین حال از رویکرد سازنده برخی کشورهای منطقه جهت افزایش همکاری ها و اولویت بخشی به گفت وگو و تفاهم مشترک استقبال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدگاه برخی شرکت کنندگان در نشست جده، ابراز امیدواری کرد که منطقه شاهد رویکرد جدیدی مبتنی بر دوستی و ترویج همکاری میان کشورهای آن باشد.

کنعانی تاکید کرد: همکاری جمعی کشورهای منطقه و سازندگی و امنیت درونزا، مولفه های اساسی برای تکوین نظم نوینی در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران همواره آن را یک ضرورت منطقه ای دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان با ایرانی خواندن جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اظهار داشت: تمامی اقدامات ایران در راستای اعمال حاکمیت بر سرزمین خود صورت می‌گیرد و هرگونه‌ ادعایی در این خصوص مردود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha