۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۷
کد خبر: 85117223
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تصرف باخموت، یک پیروزی نمادین اما پر هزینه برای پوتین

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۷
کد خبر: 85117223
تصرف باخموت، یک پیروزی نمادین اما پر هزینه برای پوتین

تهران- ایرنا- درحالیکه نیروهای تحت حمایت روسیه در شهر باخموت اعلام پیروزی کرده اند، نگاه‌های متفاوتی به این اتفاق در جنگ اوکراین صورت گرفته از جمله تحلیل ان‌بی‌سی نیوز که آن را یک پیروزی نمادین اما پر هزینه برای پوتین توصیف کرده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای این شبکه خبری با روایتی از پیشینه مبارزه در باخموت نوشت: نیروهای روسیه اعلام کردند کنترل کامل باخموت را در اختیار گرفته اند و به درگیری چندین ماهه شدید در این شهر واقع در شرق اوکراین پایان داده اند.

این خبر به عنوان یک پیشرفت نمادین برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عمل خواهد کرد، اما این نخستین پیروزی بزرگ او در میدان نبرد ممکن است زودگذر باشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که روزهای اخیر را در ژاپن برای جلب حمایت سران هفت کشور صنعتی جهان گذرانده، درباره وضعیت باخموت پیش از دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست گروه ۷ در هیروشیما اظهاراتی مطرح کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا شهر باخموت تحت کنترل روسیه قرار دارد؟ گفت: من فکر می‌کنم خیر، اما باید درک کنید هیچ چیزی وجود ندارد. آنها شهر ما را ویران کردند. هیچ ساختمانی وجود ندارد. این یک تراژدی است اما امروز باخموت تنها در قلب‌های ماست. هیچ چیزی از این مکان وجود ندارد، فقط زمین و جسدهای زیادی از روس‌ها است.

زلنسکی در عین حال اضافه کرد که مدافعین اوکراینی تلاش زیادی در این منطقه انجام داده اند.

یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر که مبارزانش حمله پر هزینه روسیه در این شهر را انجام می‌دادند، روز شنبه گفت که در نهایت باخموت را تسخیر کرده است. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که آزادسازی این شهر تکمیل شده است.»

در ادامه گزارش این شبکه خبری آمریکایی آمده است: «مسکو پس از چندین شکست بر تصرف باخموت در طول فصل زمستان متمرکز شد به امید اینکه موفقیت مورد نیاز را به دست آورد و همچنین بتواند این شهر را به عنوان پله‌ای برای دستیابی به بقیه مناطق صنعتی اطراف معروف به دونباس قرار دهد. اوکراین با تحمیل یک نبرد طولانی که به طولانی‌ترین و خونین‌ترین درگیری در این جنگ تبدیل شد، تلاش کرد تا نیروهای روسیه را از بین ببرد و برای ارتش خود زمان بخرد تا آماده یک ضد حمله حیاتی شود.

به نوشته این رسانه، وزن نمادین این شهر هر روز با دفاع اوکراین در برابر موج حملات روسیه بیشتر و به مرور به نقطه غرور ملی تبدیل شد. با اینکه مقاومت اوکراین در باخموت شکست، اما کی یف ممکن است احساس کند که به هدف خود عمل کرده است.

براساس این گزارش، نیروهای روسی پس از ادعای به دست گرفتن کنترل شهر سولدار (در مجاورت باخموت) در ماه ژانویه، به دنبال محاصره و گلوله باران بی امان باخموت بودند. در حالی که روس ها حملات خود را افزایش دادند، مقامات در کی‌یف هشدار فزاینده‌ای را برای نیروهای حاضر در باخموت به صدا درآوردند.

اما زلنسکی تاکید برخی تحلیلگران را نادیده گرفت و ترجیح داد به جای عقب نشینی، نیروهای مدافع شهر را تقویت کند به این امید که احساس ناامیدی بیشتری به روس ها بدهد و خسارات پرهزینه‌تری به آنها تحمیل کند.

امروز به نظر می رسد که این امیدها برآورده شده اما نیروهای اوکراینی هم بدون شک تلفات و خسارات زیادی را متحمل شدند. در حالیکه تصرف باخموت توسط مسکو برای کی‌یف چالش‌هایی به همراه دارد، آنها چشم به دستاوردهای آینده دوخته اند. زلنسکی اوایل این هفته در نشست سران گروه ۷ در ژاپن شرکت کرده تا کمک‌های مالی بیشتری برای اوکراین جمع آوری نماید.

اوکراین در حال آماده شدن برای یک ضد حمله گسترده است که هدف آن پس گرفتن مناطق واقع در خطوط مقدم جنگ است. باخموت در شمال شرقی استان دونتسک واقع شده است. این یکی از چهار استانی است که پوتین پاییز سال گذشته به فدراسیون روسیه الحاق کرد برغم اینکه نیروها فقط کنترل بخشی از مناطق را در اختیار دارند.

تحلیلگران نظامی و مقام‌های غربی اعلام کردند که تصرف باخموت توسط روسیه یک ضربه به اوکراین است اما بعید است نقطه عطف تعیین کننده‌ای برای این منازعه باشد.

فرانک لودویگ افسر اطلاعات نظامی سابق انگلیس به ان‌بی‌سی نیوز گفت: اهمیت باخموت در این حقیقت است که هر دو طرف تلفات زیادی برای آن دادند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در ماه مارس گفته بود، «من فکر میکنم بیشتر ارزش نمادین دارد تا ارزش عملیاتی و راهبردی. سقوط باخموت لزوما به معنی این نیست که روس‌ها جریان این جنگ را تغییر داده اند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha