ابعاد ورود حضرت معصومه (س) به ایران مبتنی بر عقلانیت تشیع بازنمایی شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) پس از دیدن فیلم اخت الرضا گفت: ابعاد ورود حضرت معصومه (س) به ایران باید مبتنی بر عقلانیت تشیع بازنمایی شود و امیدوارم سیره فرهنگ رضوی و حضور زنان در رویکرد مبارزاتی در تاریخ تشیع بیشتر تقویت شود.

به گزارش ایرنا از ستاد خبری بیستمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) مرتضی سعیدی‌زاده گفت: بنیاد امام رضا(ع) حرکتی را در حوزه جریان فرهنگ رضوی شروع کرده تا از فضای سینما، تئاتر و فضاهای فرهنگی هنری استفاده کند. امسال توفیق پیدا کردیم ۶۰ سال سینمای ایران را به نمایش بکذاریم و از فیلم‌هایی که به حوزه آستان مقدس معصومین ارادت دارند، تقدیر کنیم.

وی بیان کرد: فیلم اخت‌الرضا روایت تاریخی از ورود حضرت معصومه(س) به ایران و اتفاقات داخل ایران است. باید داستان فیلم مبتنی بر سیره باشد و بازنگری شود. در عین حال که روایت می‌تواند احساسی باشد اما ابعاد ورود حضرت معصومه (س) به ایران باید مبتنی بر عقلانیت تشیع بازنمایی شود. امیدوارم در ساخته‌های بعدی سیره فرهنگ رضوی و حضور زنان در رویکرد مبارزاتی در تاریخ تشیع بیشتر تقویت شود.

مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم اخت‌الرضا گفت: این فیلم در حد بضاعت ناچیز ماست نه آنچه درخور حضرات معصومین باشد. کار، سختی‌های خود را داشت. یک تیم همراه، داشتیم و توانستیم کار را به این مرحله برسانیم.

وی افزود: عوامل ما علاوه بر قم در شهرهای مختلف حضور داشتند و حتی چند نفر از عوامل ما اهل تسنن بودند. بسیاری از هنروران با جان و دل و بدون دریافت هزینه کنار ما بودند. از بازیگران فیلم راضی هستم و شکر خدا از عهده نقش برآمدند.

ابعاد ورود حضرت معصومه (س) به ایران مبتنی بر عقلانیت تشیع بازنمایی شود

طباطبایی با اشاره به کمبود مستندات تاریخی برای تحقیق و پژوهش گفت: قرار بود افراد دیگری درباره حضرت معصومه(س) کار بسازند که انجام نشده بود اما به تبرک دو آستان امام رضا (ع) و فاطمه معصومه (س) این کار به خوبی انجام شد. ما یک گردآوری ۶ ماهه داشتیم. منابع و روایات، متعدد و مختلف بود و حدود دو سال مشغول تحقیق و نگارش بودیم.

وی اضافه کرد: این فیلم، مقداری به مستند نزدیک است و تلاش ما این بود از تخیل دراماتیک خودمان استفاده نکنیم و حرفی را بزنیم که نزدیک به واقعیت باشد. در فیلمنامه‌ای که تولید شد، مشاوران مختلفی حضور داشتند که تایید اولیه را دادند و وارد تولید شدیم. تمام تلاش ما این بود رعایت لازم را داشته باشیم و سراغ احساسی کردن کار نرویم. بنابراین جنبه مستند آن قوی‌تر است.

طباطبایی افزود: قرار است فیلم اخت الرضا در سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم که در مهر ماه است، رونمایی و نمایش (اکران) محدود یکی، دو هفته‌ای در سینماهای سطح کشور داشته باشیم. این فیلم به عربی نیز ترجمه شده و قرار است در عراق و چند کشور عربی به نمایش درآید که مقدمات آن در حال انجام است. البته فیلم برای زبان‌های مختلف نیز زیرنویس خواهد داشت.

فیلم اخت‌الرضا به کارگردانی مجتبی طباطبایی در سال ۱۴۰۱ تولید شده است. طباطبایی و جعفر ادیب تهیه‌کننده و مصطفی نیکزاد نویسنده این اثر هستند. محمد قمرزاده، عطا منتظری و محسن ساجدی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha