۳ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85119937
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزادسازی خرمشهر، حماسه‌ای همیشه جاویدان

۳ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۵
کد خبر: 85119937
آزادسازی خرمشهر، حماسه‌ای همیشه جاویدان

قزوین - ایرنا - سوم خردادماه، روز مقاومت، ایثار، شعف و غرور ایرانی است، فتح خرمشهر حماسه ای ماندگار در این سرزمین است که نسل به نسل و سینه به سینه در قلب پر مهر مردمان این دیار قهرمان پرور و نسل‌های آینده آن ثبت و ضبط می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تاریخ انقلاب اسلامی ایران رویدادهای تاریخی و به یاد ماندنی را در دل خود جای داده که هر یک از آنها خاطرات ماندگار و درخشانی را در سینه مردمان خود به یادگار گذاشته و در این میان، حماسه پرشکوه و درخشان آزادی خرمشهر قهرمان نقطه عطف و آتشینی به شمار می رود که با امدادهای الهی و فداکاری و از خود گذشتگی فرزندان این دیدار صورت گرفت.

همه ساله، سوم خرداد ماه یک روز ملی را برای هر یک از ما ایرانیان که یادآور یک روز غرور آفرین و حماسه ای تمام نشدنی است را تداعی می کند که با مرور خاطرات آن حس و حال وصف ناشدنی را به هر یک از ما داده و به آن افتخار می کنیم.

در رقم خوردن این حماسه غرورآفرین همه مردم ایران نقش بی بدیلی داشتند و در این میان رزمندگان قزوینی نیز با شرکت در عملیات بیت المقدس سهم بزرگی را برای خود و کشورشان رقم زدند که بسیاری از آنان به خیل شهدا پیوستند و برخی نیز بدون تکلف به زندگی خود ادامه می دهند.

استان قزوین در آن عملیات ۲۱۲ شهید و ۱۱۰ جانباز بالای ۲۵ درصد تقدیم انقلاب اسلامی کرد و فرماندهان سلحشوری همچون شهید سیدناصر سیاهپوش، سردار حسین حدادی و حاج احمد طاهرخانی این جریان تاریخ ساز را همراهی کردند.

به گفته مسوولان، در عملیات بیت المقدس پنج گردان از رزمندگان قزوینی به منطقه اعزام شدند و در پایان عملیات با تقدیم ۱۶۱ شهید نقش پررنگی را در این حماسه فراموش‌نشدنی به ثبت رساندند

به همین مناسبت برخی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت المقدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد بودند که حماسه تاریخی فتح خرمشهر اوج قدرت نمایی، غرور و افتخار ملت ایران در دوران دفاع مقدس بود.

آزادسازی خرمشهر، حماسه ای همیشه جاویدان

عملیات بیت المقدس نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس است

یکی از فرماندهان گردان‌های اعزامی از قزوین به عملیات بیت المقدس گفت: آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد ماه سال ۶۱ به عنوان مهمترین هدف عملیات عالی بیت‌المقدس در طول دوران دفاع مقدس بود.

فرج الله فصیحی رامندی افزود: حماسه سوم خرداد ماه نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس است که ملت ایران و رزمندگان اسلام برای نظام اسلامی اقتدار و سربلندی خلق کردند و لذا سوم خرداد یوم‌الله بزرگ است و همچون نگینی درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه این عملیات از دهم اردیبهشت سال ۶۱ آغاز و بعد از ۲۳ روز در سوم خردادماه همان سال با آزادسازی خرمشهر به پایان رسید، اظهار کرد: با آغاز جنگ تحمیلی نخستین گروه از رزمندگان قزوینی در دوم مهرماه ۵۹ به سر پل ذهاب اعزام شدند و از آن پس تا پایان جنگ تحمیلی به صورت مستمر نیروهای اعزامی این استان در مناطق جنگی حضور داشته و در راه حفظ ارزش‌ها و مقابله با تجاوزگری دشمن جان فشانی‌های زیادی کردند.

فصیحی رامندی با اشاره به عملیات‌هایی که رزمندگان قزوینی در آنها حضور داشتند، تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار رزمنده قزوینی در عملیات‌های مختلف از جمله طریق القدس، ثامن الائمه، فتح المبین، رمضان، محرم، والفجر چهار و هشت، خیبر، بدر و بیت المقدس حضوری فعال داشتند که همه آنها در نهایت منجر به پیروزی رزمندگان و آزادسازی خرمشهر شد.

به گفته وی، در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، گردان‌های متعددی از قزوین حضور داشتند که از شهدای شاخص این عملیات از جمله شهیدان باریک بین و سیاهپوش به شمار می روند.

این آزاده قزوینی ادامه داد: عملیات بیت المقدس در مراحل مختلفی به انجام رسید که آزادسازی خرمشهر در حقیقت از اهداف مرحله چهارم آن عملیات بود.

وی با بیان اینکه حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر بار دیگر اراده الهی در برابر زورگویان را ثابت کرد، گفت: جمله نورانی و حکیمانه حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه "خرمشهر را خدا آزاد کرد: بیانگر همین مساله است.

آزادسازی خرمشهر، حماسه ای همیشه جاویدان

تفکر انقلابی و خودباوری ملت ایران موجب آزادسازی خرمشهر شد

علیرضا دولت‌آبادی، جانباز ۵۵ درصد قزوینی نیز با اشاره به نقش رزمندگان قزوین در عملیات بیت‌المقدس، گفت: برای انجام این عملیات بزرگ چند صد گردان و هزاران رزمنده آمده بودند تا حماسه ماندنی از خود برجای بگذارند که در این میان رزمندگان قزوینی با پنج گردان در مرحله نخست و سوم عملیات فوق نقش بسزایی در آزادسازی خرمشهر ایفا کردند.

وی اظهار کرد: عملیات بیت‌المقدس نزدیک به ۱۸ ماه بعد از تجاوز عراق به ایران انجام شد، این عملیات در منطقه جبهه جنوبی (غرب رود کارون) با رمز عملیات "یا علی بن ابی‌طالب (ع)" و در ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال ۶۱ آغاز و تا سوم خرداد ماه نیز به طول انجامید.

دولتی آبادی تصریح کرد: مهمترین اهداف این عملیات آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه و همچنین خارج کردن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه های دشمن بود و این عملیات از بزرگترین حماسه‌های تاریخ معاصر ایران و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است که شیرینی و غرور آن هرگز از خاطره‌ها محو نخواهد شد.

این جانباز قزوینی ادامه داد: آزادسازی خرمشهر سرآغاز پیروزی‌های پی درپی رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل بود.

وی تاکید کرد: رزمندگان قزوینی به همراه دیگر رزمندگان توانستند خرمشهر را با انجام عملیات‌های مختلف و در بیش از ۲۰ روز فتح کنند و این شهر را بعد ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای عراقی از چنگال آنها نجات دهند و برگ افتخاری دیگری را در تاریخ این کشور خلق کنند.

دولت آبادی ادامه داد: گردان های حاضر قزوین در این عملیات ۱۶۱ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد که در مرحله نخست این عملیات و تنها در یک روز ۳۵ شهید در این شهر تشییع شد.

این جانباز قزوینی، مهمترین رمز پیروزی رزمندگان در آزادسازی خرمشهر را تفکر و فرهنگ مقاومت در جبهه های حق علیه باطل دانست و افزود: رزمندگان به معنای واقعی ولایت‌مدار بودند و در حقیقت آنان فرمان فرمانده خود را فرمان امام (ره) می‌دانستند و با جان و دل در اطاعت و انجام آن تلاش کردند.

وی با اشاره به خاطرات خود از شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر، گفت: در اواخر عملیات بیت‌المقدس که مجروح شده بودم و برای مداوا به بیمارستان و سپس منزل رفتم، بعد از پنج روز از دوران مجروحیتم خرمشهر آزاد شد و زمانی که در قزوین مارش پیروزی خرمشهر به صدا درآمد شنیدن این خبر برایم ناباورانه بود، تعجب کرده بودم و خیلی حسرت خوردم که چرا در مرحله آخر پیروزی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس حضور نداشتم.

آزادسازی خرمشهر، حماسه ای همیشه جاویدان

فتح خرمشهر برگ زرینی در تاریخی ایران است

رییس ستاد قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین نیز با تاکید بر اینکه فتح خرمشهر برگ زرین و افتخار بزرگی در تاریخ این سرزمین است، گفت: صدام با تمام توان و تجهیزات خود در تلاش بود که خرمشهر فتح نشود و به همین دلیل موانع مختلفی را در ابعاد یک در یک کیلومتری این شهر ایجاد کرده بود.

سرهنگ فرشاد حسینی افزود: حماسه آزادسازی خرمشهر در حالی با عملیات بیت‌المقدس و با فعالیت مشترک ارتش و سپاه رقم خورد که رزمندگان با سلاح ایمان در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بعثی ایستادگی کردند.

به گفته وی، اهمیت اشغال و تصرف خرمشهر برای رژیم بعث عراق به حدی بود که صدام گفته بود اگر ایرانی‌ها روزی خرمشهر را پس بگیرند کلید بصره را به آنها خواهم داد.

سرهنگ حسینی ادامه داد: این عملیات به آزادسازی پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران منجر شد و دست قدرت الهی از آستین رزمندگان اسلام بیرون آمد تا طی همین مدت ۱۶ هزار کشته، ۱۹ هزار اسیر، سرنگونی ۵۵۰ تانک و ۵۰ فروند هلی‌کوپتر متعلق به ارتش بعث، پیروزی شیرینی را برای سپاه اسلام رقم بزند.

رییس ستاد قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین گفت: علاوه بر اعتقاد راسخ ما به کمک‌های الهی، مجامع بین‌المللی هم به این باور رسیدند که در عملیات بیت‌المقدس دستی از غیب به کمک ایرانیان آمده بود و هنوز هم پس از گذشت ۴۱ سال از این عملیات، نحوه عملکرد رزمندگان اسلام به عنوان واحد درسی در دانشگاه‌های نظامی خارج از کشور تدریس می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha