فتحی ماندگار در دل جهانیان

بجنورد- ایرنا- سوم خردادماه؛ روز مقاومت، ایثار و غرور ایرانی است، روزی که رزمندگان ایرانی جسم خود را سپر و سنگر کردند تا از سرزمین ایران دفاع کنند و شهر خرمشهر را از دشمن پس بگیرند.

روزهای آغازین جنگ تحمیلی بود که با تجاوز دشمن به خاک ایران و با گذشت چندین ماه از نبرد سرسختانه بالاخره در سومین روز از خرداد ۱۳۶۱ غیرت سلحشوران وطنی پاسخ داده و این روز به نام "آزادسازی خرمشهر" نام گرفت.

سالروز آزادسازی خرمشهر برای مردم غیور ایران یک روز به یاد ماندنی در تاریخ است که نقطه عطف دفاع مقدس شناخته شده و برای ایران اسلامی یادآور رشادت‌های مردانه‌ای است که ماحصل آن پیروزی شیرین در برابر دشمنان قسم‌خورده اسلام و آزادسازی مرکز اشغالی جنوب کشور بود.

تابستان ۱۳۵۹ بود که رژیم بعث عراق در جنگ با ایران ابتدا برای اشغال خرمشهر دندان تیز کرد اما این حس طمع، طولی نکشید و با مقاومت نیروهای ایرانی مواجهه شد.

در طول اشغال خرمشهر توسط ماموران عراقی گرچه این رژیم غاصب توانست چند باری نقاطی از شهر را به صورت کامل به تصرف خود درآورد اما در طول آن ایام مقاومت نیروها ادامه داشته و دشمن نتوانسته بود بر تمامی شهر تسلط یابد. خرمشهر تا سوم خردادماه ۱۳۶۱ در اشغال نیروهای عراق باقی ماند و در نهایت با عملیات بیت‌المقدس توسط نیروهای ایران به صورت کامل پس گرفته شد.

در هر حال آزادسازی خرمشهر را شاید بتوان نقطه عطف هشت سال جنگ تحمیلی ایران دانست که با رشادت‌های بی‌نظیر رزمندگان ایرانی از هر قشری از سپاه گرفته تا ارتش و بسیج رقم خورد، پیروزی شیرین و البته پر زحمت که تلفات جانی زیادی نیز برای ایران به همراه داشت و بسیاری از رزمندگان ایرانی در دفاع از خرمشهر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در واقع سوم خرداد ۱۳۶۱ یادآور نقش‌آفرینی رزمندگانی است که ۳۵ سال پیش خونین شهر قهرمان را با ایثار و مقاومت مثال‌زدنی خود آزاد کرده و نقشه شوم استکبار جهانی را برای جداکردن بخش‌هایی از خاک ایران اسلامی را نقش بر آب کردند.

به این ترتیب بود که غیورمردان ارتش و سپاه و بسیج با توکل بر خدا و وحدت فرماندهی به رهبری امام راحل یکی از بزرگ‌ترین عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس را انجام دادند و تمام کارشناسان نظامی جهان را متحیر کرده و ثابت کردند که علاوه بر برخورداری از سلحشوران و دلاورمردان غیور و همیشه حاضر در صحنه، توان طراحی و انجام بزرگ‌ترین عملیات‌ها را دارند.

امروز همگان از ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان و ایثارگران در آزادسازی خرمشهر گفتند و این روز را یک روز به یاد ماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی دانستند که یادآور نقش‌آفرینی رزمندگانی است که ۳۵ سال پیش خونین شهر قهرمان را با ایثار و مقاومت مثال‌زدنی خود آزاد کرده و نقشه شوم استکبار جهانی را برای جداکردن بخش‌هایی از خاک عزیز ایران اسلامی را نقش بر آب کردند.

به راستی سوم خرداد ماه سالروز فتح خرمشهر به دست رزمندگان اسلام باید برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ماندگار شده و این روز هیچ وقت فراموش نمی‌شود.

فتحی ماندگار در دل جهانیان

برهم ریختگی معادلات دشمنان با فتح خرمشهر

استاندار خراسان شمالی که خودنیز از ایثارگران هشت سال دفاع مقدس است از این روز بزرگ می گوید: فتح و آزادسازی خرمشهر تمامی معادلات نظامی و استدلال های دشمنان را به هم ریخت و شرایط پیروزی ما را فراهم کرد.

محمدرضا حسین نژاد اظهار تصریح می کند: سوم خرداد یادآور دلاورمردی‌ها و از جان گذشتن‌هایی است که رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در عملیات‌ها از خود نشان دادند و پیروزی آنان تاریخ ساز شد.

وی می افزاید: در هشت سال دفاع مقدس بهترین جان ها تقدیم انقلاب شد و رزمندگان با جانبازی‌ها توانستند از خاک و عزت ایران اسلامی دفاع کنند.

استاندار خراسان شمالی بیان می کند: قدرت سلطه قبل از دفاع مقدس در جهان علیه حق زورگویی می کرد و ظلم آنان به اوج خود رسیده بود و در دنیا برای منافع خود دست به هر کاری می‌زدند و کشورهای ضعیف را بازیچه خود قرار داده بودند.

وی تصریح می کند: نظام سلطه برای سرکوب مظلومان از هر ابزاری استفاده می کردند و سعی در چپاول بیشتر ملت های مظلوم را داشتند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی عنوان می کند: نظام سلطه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از احیای ارزش های اسلامی و عزت دینی ترسیدند و از تمام توان خود استفاده کردند تا ایران اسلامی را در جنگ نظامی شکست دهند.

وی یادآور می شود: منافع دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خطر افتاده بود برای همین جنگ را آغاز و استراتژی خود را بر مبنای ترور و توطئه بنا نهادند و این روند همچنان ادامه دارد.

حسین نژاد در ادامه سخنانش می افزاید: اینک دشمنان انسجام و وحدت ایران اسلامی را نشانه گرفته اند چرا که نمی خواهند این کشور در دنیا ابهت داشته باشد اما تا مادامی که مردم متحد باشند هیچ ابر قدرتی یارای مقابله با آنها را ندارد.

وی با بیان اینکه دشمنان ایران اسلامی امروز آشکارا دشمنی می کنند تصریح می کند: از هر روشی که می توانستند علیه ایران اسلامی استفاده کردند و امروز آخرین زورها را می زنند که ما نیز آنان را ناامید خواهیم کرد.

فتحی ماندگار در دل جهانیان

اتحاد مردم ایران، دژ تسخیرناپذیر

فرمانده سپاه جوادالائمه (ع) خراسان شمالی نیز به مناسب این روز بزرگ با شاره به اینکه اتحاد و انسجام مردم را دژی تسخیرناپذیر در برابر حمله دشمنان عنوان می کند می افزاید: بیشتر کشورهای دنیا در هشت سال جنگ تحمیلی از عراق حمایت کردند اما اتحاد ملت ایران و رهبری امام خمینی (ره) بر آنان پیروز شد.

سردار اسماعیل فرجی بیان می کند: دشمنان می خواستند تا اراده سیاسی خود را در جنگ به کشورمان تحمیل کنند و به گفته خود آمده بودند که بمانند.

وی تصریح می کند: کشورمان در حالی با جنگ مواجه شد که تازه انقلاب شده بود و نیروهای مسلح به ثبات نرسیده بودند و در این شرایط که آنان گمان می کردند یک هفته کشور را تسخیر خواهند کرد در نهایت شکست خوردند.

فرمانده سپاه جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در ادامه می افزاید: بسیجیان و آحاد مردم برای دفاع از وطن از دورترین نقطه خود را به صحنه رساندند که این اتحاد و انسجام نقشه آنان را بر آب کرد.

وی ادامه می دهد: در این شرایط مردم به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفتند و تاکنون در هر جایی که به ندای مقام معظم رهبری نیز لبیک گفته ایم، پیروز صحنه بوده ایم که دشمنان از این انسجام وحشت دارند.

سردار فرجی به جنگ هوشمندانه و ترکیبی دشمن علیه نظام نیز اشاره می کند و می افزاید: آنان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در بستر فضای مجازی به ایران اسلامی حمله می کنند، اینک در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی جوانان و نوجوانان ما را نشانه گرفته اند.

وی خاطرنشان می کند: دشمنان به ارکان و اقتدار کشور هجمه وارد می کنند و جنگ ترکیبی راه انداخته اند تا مردم از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب دست بکشند.

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید و هفت هزار جانباز تقدیم نظام اسلامی کرد و ۳۵ هزار رزمنده نیز در جبهه ها داشت.

به گزارش ایرنا عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌ رود به طوری که می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.

این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.

نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نامگذاری کرده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha