به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، نشست بررسی روابط عمومی داده محور در ایران در محل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها، چهارشنبه ۳ خرداد برگزار شد.
پوست اندازی جدی روابط عمومیها در ایران
در ابتدا، زهره جوادیه دبیر علمی این نشست گفت: امروزه روابط عمومیها به این نتیجه رسیدند که باید از ساختار سنتی واحدهای سمعی و بصری و تولید بولتنها کاغذی خبر فاصله بگیرند و خود را با فناوریهای روز و شرایط متفاوت فضای کسبوکار هماهنگ کنند. اما برای تحقق این امر آنها از نظر ساختاری، اجرایی و کارکردی در مسیر تازهای قرار گرفتند. در واقع با ورود فناوریهای روز و شرایط متفاوت فضای کسبوکار، پوستاندازی جدی در روابط عمومیهای ایران آغاز شد. با اینحال این مسیر توأم با چالشهای بسیاری است.
وی از سخنرانان خواست با توجه به حوزه تخصصی و مطالعاتیشان، بهطور خاص درباره روابط عمومی داده محور و اهمیت، جایگاه و نقاط ضعف وقوت آن توضیح دهند و به بحث و تبادل نظر بپردازند.
داده محوری، شالوده دانش محوری است
در ابتدا حمید شکری خانقاه، مدرس دانشگاه و مدیر گروه تخصصی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو- ایران اظهار داشت: امروز همه دنیا به دنبال کیفیت ارتباطات است که در واقع همان کیفیسازی ارتباطی است.
شکری خانقاه توضیح داد: روابط عمومی ما سنتی و کلیشهای است. برای رسیدن به مدیریت هوشمند، روابط عمومی باید از داده محوری به دانش محوری گذر کند. امروزه چالش ما در روابط عمومی ناآگاهیها و ناشناختهها و شکاف اطلاعاتی است. فروپاشی مرز زمان، مکان، انسان و زمان به دلیل تکنولوژیها اتفاق افتاده است. در واقع روابطعمومی باید کنشگری سبز با دانش محوری داشته باشد و نه دادهمحوری.
وی فرایند تبیین را اطلاعیابی و اطلاعرسانی، اقتاع، جلب اعتماد و حمایت و رضایت مخاطبان دانست و افزود: ما نیاز به استراتژی ارتباطی داریم که از داده محوری به دانش محوری حرکت کنیم. در واقع داده محوری، شالوده دانش محوری است. روابط عمومی جامعه را به سمت نور و روشنایی هدایت میکند که همان مهندسی پیام و روایتگری نام دارد.
دادههای خام دیگر در روابط عمومی قابل استفاده نیستند
سخنران بعدی، رضا صفری شالی، دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی، مدرس دانشگاه و مدیر گروه تخصصی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو- ایران بود.
وی با اشاره به این موضوع که دادههای خام دیگر امروز در روابط عمومی قابل استفاده نیستند تاکید کرد: روابط عمومی مبتنی بر داده، تعامل دو سویه بین مخاطب و سازمان ایجاد میکند. روابط عمومیها در آینده در گام اول باید داده داشته باشند. روابط عمومی دادهمحور نسل آینده روابط عمومی در ایران است. این نوع از روابط عمومی باید بتواند فرایند مدیریت مشارکتی را ایجاد کند.
نظر شما