بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: براساس مصوبه هیات دولت پس از تخصیص مبالغ کمک‌های بلاعوض تاکنون مبلغ ۱۶۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال پرداخت که ۱۴۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن کمک بلاعوض دولت بوده به حساب مالکان واحدهای احداثی و تعمیری واریز شده است.

به گزارش ایرنا، جعفر برزگر روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: همچنین ۱۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض برای اسکان موقت به حساب مالکان ۹۳۰ واحد احداثی مربوط به زلزله ۱۳ مهر پارسال این شهرستان واریز شده است.

وی اظهار کرد: از یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی احداثی تخریب شده در زلزله ۱۳ مهر ماه شهر خوی و روستاهای اطراف بخش مرکزی، عملیات اجرایی در بیش از ۹۰ درصد واحدهای مسکونی آعاز شده و در یک هزار واحد مسکونی احداثی عملیات پی کنی و اجرای بتن انجام گرفته است.

برزگر با بیان اینکه صاحبان ۳۰۰ واحد مسکونی اکنون در خانه‌های جدید خود ساکن شده‌ و عملیات احداث برخی واحدها در این زلزله در کمتر از سه ماه پایان یافته است، گفت: در این بازسازی از مجموع یک هزار و ۱۰۰ واحد احداثی بخش مرکزی شهرستان خوی، بتن فونداسیون ۷۹۰ واحد مسکونی اجرا شده و در ۵۰۰ واحد مسکونی احداثی عملیات دیوارچینی به اتمام رسیده است.

بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت شد

وی اضافه کرد: تامین کامل مصالح ساختمانی از جمله میلگرد و سیمان رایگان اهدایی از سوی بنیاد مستضعفان و ۲۸۰ دستگاه اسکلت پیش ساخته پیچ و مهره‌ای برای این واحدها نیز انجام گرفته همچنین تاکنون پنج هزار و ۹۷۹ نفر از مالکان واحدهای احداثی و تعمیری برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای عقد قرارداد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی افزود: براساس مصوبه هیات دولت در زلزله ۱۳ مهر ماه مبلغ ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای واحدهای احداثی روستایی و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای واحدهای احداثی شهری مصوب شد که براساس پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای مسکونی در سه مرحله به حساب مالکان این واحدها واریز شده است.

برزگر با بیان اینکه: پایان خرداد ماه امسال را زمان اتمام عملیات اجرایی بازسازی مناطق زلزله زده ۱۳ مهر ماه خوی اعلام کرده‌ایم، ادامه داد: تاکنون پیشرفت عملیات اجرایی در این حوزه بسیار خوب بوده و محورهایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده که تا آخر خرداد انجام و پرونده بازسازی واحدهای زلزله زده ۱۳ مهر بسته شود البته نیازمند مشارکت بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات هستیم.

بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت شد

وی تاکید کرد: بانک‌ها ۶۰ میلیون تسهیلات بلاعوض کمک دولت به زلزله زدگان را پرداخت کرده‌اند ولی نیازمند آزادسازی مراحل دوم و سوم تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌ها هستیم که در این صورت تا آخر خرداد قطع یقین شاهد اتمام بازسازی خواهیم بود.

برزگر یادآور شد: در زلزله هشتم بهمن ماه شهرستان خوی نیز ۲ هزار و ۱۲۰ واحد نیازمند احداث و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد تعمیری شناسایی شد که با حمایت و پیگیری استاندار آذربایجان غربی و تامین منابع، ۵۰ درصد تخصیص اعتبارات و تسهیلات مصوب هیات دولت در این خصوص محقق شده است.

وی ادامه داد: پس از گذشت کمتر از چهار ماه از وقوع زمین لرزه در خوی، از مجموع ۲ هزار و ۱۲۰ واحد، ۸۵ درصد واحدهای مسکونی احداثی شروع عملیات بازسازی داشته و در یک هزار و ۸۱۲ واحد مسکونی احداثی عملیات پی کنی انجام گرفته است.

بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت شد

برزگر اظهار کرد: همچنین در بیش از یک هزار و ۲۱۴ واحد مسکونی اجرای فونداسیون، ۸۸۳ واحد مسکونی نصب اسکلت و ۳۰۷ واحد مسکونی اجرای سقف به اتمام رسیده است و صاحبان شش واحد اکنون در منازل جدید خود ساکن هستند.

به گفته وی، در خصوص واحدهای مسکونی تعمیری نیز دستور کار تعمیرات ۲۴ هزار واحد مسکونی در زلزله هشتم بهمن امسال، به مالکان این واحدهای مسکونی صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: برای کمک به واحدهای مسکونی احداثی، میلگرد، سیمان و ماسه بدون مشکل در منطقه تامین و توزیع شد و با توجه به تسهیلات اولیه‌ای که داده شد روند خوبی را در اجرای کارهای ساختمانی شاهد هستیم.

بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت شد

وی با بیان اینکه روند بازسازی در مناطق روستایی نیز از وضعیت خوبی برخوردار است، افزود: در شهر خوی روند صدور پروانه ساختمانی کمی کُند است ولی با توجه به قول مساعد شهردار خوی و نظام مهندسی امیدواریم سرعت در این بخش هم افزایش یابد.

برزگر گفت: در زلزله هشتم بهمن همه متقاضیان به ویژه واحدهای مسکونی احداثی به منظور عقد قرارداد ازسوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بانک‌های عامل معرفی شده و منتظر شروع انعقاد قرارداد و واریزی‌ تسهیلات هستیم.

وی با بیان اینکه در این خصوص به همکاری بانک‌ها نیاز داریم، از مدیران عامل بانک‌ها تقاضا کرد در پرداخت تسهیلات تسریع داشته باشند زیرا مردم منتظر پرداخت تسهیلات برای انجام کارهای اجرایی ساخت بناهای خود هستند.

بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha