بیماران مرگ مغزی تربت‌جام و صالح‌آباد جان ۲۲ نفر را نجات دادند

مشهد-ایرنا- مسوول واحد شناسایی اعضا پیوندی دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: هشت بیمار مرگ مغزی ساکن شهرستانهای مرزی تربت‌جام و تایباد به ۲۲ بیمار نیازمند عضو حیاتی دوباره بخشیدند.

طاهره محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واحد شناسایی اهدای عضو دانشکده علوم پزشکی تربت جام از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد و تاکنون هشت مورد اهداء عضو از سوی این مرکز شناسایی و جهت پیوند به بیمارستان تخصصی پیوند اعضای منتصریه مشهد ارسال شده است.

وی بیان کرد: واحد شناسایی پیوند عضو دانشکده علوم پزشکی تربت جام در شهرستان های تربت جام و صالح آباد، امور رضایت خانواده چهار مرد و چهار زن دچار مرگ مغزی در این شهرستانها برای پیوند اعضا را انجام دادند.

مسوول واحد شناسایی اعضای پیوندی دانشکده علوم پزشکی تربت جام اظهار داشت: پس از تایید مرگ مغزی، بیمار از نظر وضعیت اعضای قابل اهدا در بیمارستان سجادیه تربت جام بررسی شده و از نظر پزشکی در حالت پایدار با دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همکاران در دانشکده علوم پزشکی تربت جام ضمن کسب رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی، شرایط انتقال استاندارد بیمار به مشهد را فراهم نموده و روند اداری و اجرایی انتقال و اهدا عضو را از تربت جام تا مشهد پیگیری می کنند.

محمدی با بیان اینکه تمام هزینه‌های پیوند اعضا در بیمارستان مبدا و مقصد رایگان است، افزود: بیمار دچار مرگ مغزی غیر قابل برگشت است و در آن تمام سلولهای مغزی از بین رفته اند و حرکات قفسه سینه و ضربان قلب به واسطه دستگاه تنفس مصنوعی اکسیژن رسانی می شوند.

وی بیان داشت: فرآیند اکسیژن رسانی مصنوعی حداکثر تا ۱۴ روز پس از مرگ مغزی به حفظ اندام کمک خواهد کرد و تمام تلاش پرسنل درمانی بر این است که بتوانند کیفیت اعضا را در این مدت کوتاه حفظ کرده تا در صورت تصمیم خانواده به اهداء عضو عزیزشان، نیت خیر آنان را عملی کنند.

مرکز پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است، شهرستانهای شمال و شرق کشور را زیر پوشش دارد، از این رو عمل پیوند بیماران مرگ مغزی از دانشکده علوم پزشکی تربت جام نیز در مشهد انجام می شود.

۲ شهرستان مرزی تربت جام و صالح آباد به ترتیب در ۱۷۰ و ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع شده و در مجموع ۳۱۰ هزار نفر جمعیت این شهرستانها زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha