اردوغان و قلیچداراوغلو پس از انداختن رای خود چه گفتند؟ + فیلم

تهران- ایرنا- "رجب طیب اردوغان" نامزد ائتلاف جمهور مردم کشور ترکیه پس از انداختن رای خود در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور طی سخنانی از مردم ترکیه خواست تا «راحتی» را کنار گذاشته و رای دهند و قلیچداراوغلو هم خطاب به مردم این کشور گفت که با رای خود از صندوق آرا محافظت کنید.

به گزارش امروز (یکشنبه) ایرنا و به نقل از تارنمای خبر ۷ ترکیه، اردوغان به همراه همسر خود در دبیرستان صفوت چبی محله اسکودار استانبول حضور یافته و پس از انداختن رای خود به صندوق در مصاحبه با خبرنگاران گفت: می‌خواهم که مشارکت مردم ترکیه در انتخابات حداکثری و تا آخرین لحظه رای گیری ادامه یابد.

وی با بیان این که «امیدوارم این انتخابات برای کشور و ملت ترکیه مفید باشد»، افزود: ترکیه برای نخستین بار شاهد برگزاری دو دور انتخابات است و مردم در فضایی شفاف به یکی از دو نامزد حاضر رای خواهند داد.

رییس جمهور ترکیه با پیش بینی اتمام زودهنگام رای گیری و اعلام نتیجه و با پیش بینی مشارکت ۹۰ درصدی مردم اضافه کرد: هیچ کشوری در تاریخ جهان وجود ندارد که انتخاباتی با مشارکت ۹۰ درصدی داشته باشد. ترکیه مبارزه دموکراتیک خود را با مشارکت ۹۰ درصدی انجام داد و امروز نیز ادامه خواهد داد.

اردوغان و قلیچداراوغلو پس از انداختن رای خود چه گفتند؟ + فیلم

قلیچداراوغلو خطاب به مردم ترکیه: با رای خود، از صندوق آرا محافظت کنید

کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب رجب طیب اردوغان هم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هنگام دادن رای خطاب به مردم کشورش گفت: با رای خود، از صندوق رای محافظت کنید.

وی که امروز به همراه همسرش در یک مدرسه در شهر آنکارا رای می داد، پس از انداختن رای خود به صندوق در مصاحبه با خبرنگاران، همه شهروندان ترکیه را به حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کرد و افزود: به عقل سلیم مردم ترکیه اعتماد دارم.

قلیچداراوغلو آزادی و دموکراسی واقعی را نیاز جامعه ترکیه عنوان و بیان کرد: این انتخابات در شرایط بسیار سختی برگزار شد ولی من معتقدم که دموکراسی و آزادی قطعاً به این کشور خواهد آمد.

نامزد ائتلاف ملت با بیان جمله «آزادانه از سیاستمداران انتقاد کنید»، اضافه کرد: در این انتخابات انواع افترا و تهمت زده شد ولی من صمیمانه از همه شهروندانی که بدون توجه به این مسائل رای داده و به دنبال حق رای هستند، تشکر می کنم.

مردم ترکیه امروز از میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» موسوم به احزاب میز ششگانه، دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات، یک نفر را برای هدایت قوه مجریه این کشور انتخاب می کنند.

در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» به دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار می شود ولی رای گیری این دور از انتخابات در ۱۷۶ نمایندگی سیاسی ترکیه و در ۷۳ کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور چند روز پیش برگزار شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

میزان آرای اخذ شده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از این کشور با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش نسبت به دور اول، به بیش از یک میلیون و ۹۱۲ هزار نفر رسید.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و امروز پس از پایان انتخابات در داخل، همزمان با آرای سایر صندوق ها شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۵ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه امروز پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

«احمد ینر» رییس شورای عالی انتخابات ترکیه امروز اعلام کرد که نتایج انتخابات با سرعت اعلام خواهد شد، زیرا فقط دو نامزد در آن رقابت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha