سفر سلطان عمان به تهران در راستای «توسعه همکاری‌های دوجانبه» است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر سلطان عمان به ایران در چهارچوب روابط دیپلماتیک تعریف می‌شود و طبیعی است مقامات کشورهایی‌ که اشتراک مواضع سیاسی دارند، در راستای توسعه تعاملات و همکاری های دوجانبه، این‌ دیدارها را انجام دهند.

مهدی عزیزی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت و اهداف سفر سلطان عمان به تهران که به دعوت رسمی «آیت الله ابراهیم رئیسی» صورت گرفته، اظهارداشت: نکته مهمی که وجود دارد این‌ است که نقش عمان در تحولات منطقه‌ای به عنوان یک‌ کشور میانجی تعیین شده است.

وی تصریح‌ کرد: روابط دیپلماتیک ما با عمان، روابط بدون تنشی بوده است و عمدتا به عنوان میانجی فرآیندهای سیاسی منطقه و به ویژه تعاملات بین ایران و آمریکا همیشه مطرح بوده است.

این‌کارشناس مسائل منطقه با بیان‌ اینکه در اتفاقاتی که بین ایران و کشورهای غربی افتاده‌، عمان یک نقش میانجی را داشته، عنوان کرد: در شورای همکاری خلیج فارس هم، عمان یک نقش میانجی را برعهده دارد و مواضع این کشور، منطقی بوده است، البته که عمان از این‌ نقش برای ایجاد توازن در منطقه غرب آسیا هم استفاده کرده است.

عزیزی مطرح کرد: سفر سلطان عمان به تهران، شاید نشان از این باشد که بار دیگر تلاشی برای فعال کردن و از سر گیری برجام در حال انجام است و احتمالا وی حامل پیامی از سوی آمریکا باشد.

وی بیان کرد: البته این سفرها در چهارچوب روابط دیپلماتیک کشورها تعریف می‌شود و طبیعی است مقامات کشورهایی‌ که با یکدیگر اشتراکات مواضع سیاسی دارند، در راستای «توسعه تعاملات و همکاری های دوجانبه» این‌ دیدارها را انجام دهند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: چون عمان یک‌نقش ثبات دهنده و تنش‌زدا در منطقه را به ویژه در ارتباط با ایران و کشورهای منطقه و خارج‌ از آن بر عهده دارد، توانسته که خودش را «در قالب یک میانجی‌گر خوب صلح»، نشان دهد.

عزیزی گفت: به هرحال در گفتگوهای با واسطه یا بی‌واسطه‌ای که در ارتباط با دو طرف ایران و آمریکا در خصوص توافقات هسته‌ای، مسئله زندانی‌ها و آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران بوده، عمان نقش میانجی‌گر را داشته است.

وی عنوان‌ کرد: همچنین، بعد از «توافق تهران و ریاض» ما می‌بینیم که معادلات منطقه تغییر کرد و احتمال «از سرگیری روابط تهران و قاهره» هم وجود دارد، بنابراین این سفر در راستای نقش میانجی و واسطه عمان است.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه ما با عمان یک بُعد تاریخی هم داریم، بیان کرد: عمان روابط دیپلماتیک، تاریخی و اقتصادی خوبی با ایران دارد، در شرایطی که دولت آقای رئیسی هم تمرکز خود را در خارج از کشور، سفارتخانه‌ها و تقویت روابط اقتصادی گذاشته است، طبیعی است که بخشی از این دیدار هم برای فعال کردن «راهکارهای تقویت اقتصادی دو کشور» در این سفر تعریف شود.

عزیزی در مورد پیام‌ سفر سلطان عمان به ایران، اظهارکرد: ایران همچنان به دنبال سیاست متوازن خود، یعنی ادامه گفتگوها با غرب «براساس منافع ملی»، بدون پیش شرط‌ها، بدون عقب نشینی از نقش منطقه‌ای خود و بدون عقب‌نشینی از توانمندی دفاعی و موشکی خود است.

وی ادامه داد: این سفر نشان می‌دهد که تهران گفتمان مذاکره، امنیت و استقرار در منطقه را با کشورهای عربی دنبال کرده و خواهد کرد.

این‌کارشناس مسائل منطقه افزود: تلاش تهران این است که اگر آنچه را که در زمینه اختلاف بتوانیم توصیف کنیم وجود دارد، در داخل خود منطقه حل شود، نه توسط عناصر خارجی، نکته مهم این است که می‌توان «چالش‌های داخلی را با روابط کشورهای منطقه» حل کرد.

عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: فضای منطقه یک فضای جدید با ادبیات سیاسی نوین است، از دعوت بشار اسد به «کنفرانس سران اتحادیه عرب» گرفته تا روابط تهران و ریاض و معادلات جدیدی که در مناطق اشغال فلسطین شکل گرفته، اما موضوع ایران هراسی را هم که برخی کشورها پیش‌تر دنبال می‌کردند، عمق خود را از دست داده، بنابراین اینگونه تعاملات میان کشورهای منطقه می‌تواند یک پیام مهم داشته باشد که این چالش‌ها باید در درون منطقه حل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha