استفاده از ارقام جدید گندم تا ۹۰ درصد از بیماری «زنگ» جلوگیری می‌کند

مراغه- ایرنا- عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه در صورت مساعد بودن شرایط، خسارت ارقام حساس در برابر بیماری «زنگ» گندم غیرقابل جبران است، اظهار کرد: استفاده از ارقام جدید معرفی شده از سوی این موسسه تا ۹۰ درصد از خسارت‌های این بیماری جلوگیری می‌کند.

«ناصر محمدی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به عوامل محدودکننده غلات و به ویژه گندم اشاره کرد و افزود: این عوامل در ۲ دسته زنده و غیرزنده قابل بررسی است و عوامل زنده به ۲ بخش آفت‌ها و بیماری‌ها تقسیم می‌شود که «زنگ» جزء یکی از مهمترین بیماری‌های این بخش است که خسارت قابل توجهی به محصولات وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: بیماری «زنگ» در سه نوع نواری، برگ و ساقه به صورت جوش‌هایی روی سطح یا هر ۲ طرف برگ ظاهر می‌شود و با از بین بردن برگ، خسارت کمی و کیفی زیادی به گندم وارد می‌کند.

پژوهشگر موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به عوامل بروز این بیماری نیز اشاره کرد و ادامه داد: عوامل محیطی و استفاده از رقم‌های حساس و سنتی جزء عوامل بروز این بیماری در گندم است و وقتی بارندگی مناسبی برای شیوع این بیماری وجود داشته باشد، اپیدمی‌های غیرقابل جبرانی را موجب می‌شود.

به گفته وی در سال ۱۳۷۲ حدود ۱۳ درصد از گندم کل کشور در اثر شیوع این بیماری از بین رفت اما در سال‌های اخیر، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج با جدیت به دنبال معرفی ارقام جدید و مقاوم در برابر بیماری «زنگ» بوده‌ و ارقام مناسبی تولید کرده‌اند.

«محمدی» با تاکید بر اینکه بهترین و سریع‌ترین راه کنترل بیماری «زنگ» استفاده از ارقام مقاوم است، ادامه داد: رقم‌های «جام»، «ایوان»، «هور» و «مهر» از ارقام مقاوم در برابر این بیماری هستند و کشاورزان با کشت این ارقام از ۸۰ تا ۹۰ درصد از خسارت این بیماری در امان می‌مانند.

وی افزود: پایش‌های منظم به میزان هر دو هفته یکبار در پاییز و هفته‌ای یکبار در فصل بهار می‌تواند قبل از بروز بیماری «زنگ» به صورت گسترده و از طریق کانون‌کوبی از میزان خسارت این بیماری کاهش دهد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به کشاورزان توصیه کرد که با مروجان و محققان این موسسه ارتباط تگاتنگ داشته باشند و با استفاده از ارقام جدید از خسارت بیماری زنگ در امان بمانند.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا که این بیماری در کدام استان‌ها بیشتر بروز می‌کند، اظهار کرد: دیم‌کاران برخی استان‌های پرباران مثل گلستان و مازندران و بخشی از آذربایجان‌غربی هر ساله با این بیماری درگیر هستند اما بیماری در استان‌های دیگری چون آذربایجان‌شرقی، زنجان، کردستان و همدان و قسمتی از آذربایجان‌غربی و اردبیل به صورت دوره‌ای ظاهر می‌شود.

پژوهشگر موسسه تحقیقات کشاورزی دیم که در بخش غلات و بیمارشناسی فعالیت می‌کند، این را هم بیان کرد که برای مقابله با آن با یکبار سمپاشی و استفاده از ارقام مناسب یا مقاوم قابل کنترل است.

به گزارش ایرنا بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha