۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85125679
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۹۰ درصد اقلام دارویی و درمانی دامپزشکی بومی سازی شده است

ایلام - ایرنا - رییس نظام دامپزشکی کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد داروهای دامپزشکی در داخل کشور تولید و تنها در موارد خاصی نظیر برخی از واکسن ها به علت حجم زیاد آنها از خارج وارد می شود.

دکتر حامد زارعی روز دوشنبه در حاشیه افتتاح نوزدهمین کلنیک دامپزشکی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایران در خصوص تولید و تامین داروهای دامپزشکی هیچ مشکل خاصی ندارد و شرکت های متعددی در حوزه داروهای دامپزشکی کشور فعال هستند.

وی یادآور شد: کارخانه های تولید دارو فعال کشور افزون بر ۱۵ کارخانه هستند که این واحدهای تولیدی انواع دارو و اقلام بهداشتی و درمانی دامپزشکی را عرضه می کنند.

رییس نظام دامپزشکی کشور در مورد نرخ بالای برخی از اقلام دارویی دامپزشکی تاکید کرد: نرخ داروها و سایر اقلام دارویی تابع شرایط اقتصادی، مواد اولیه و تولید است که توسط نهادهایی همچون شورای قیمت گذاری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داده می شود.

زارعی با بیان اینکه در مراکز درمانی دامپزشکان خط مقدم بهداشت و درمان جامعه هستند، اضافه کرد: حفظ بهداشت و سلامت غذایی جامعه ، پیشگیری از بروز بیماری یا تلاش برای مداوای حیوان برای سازمان نظام دامپزشکی بسیار مهم و حیاتی است.

وی از برخی نگاه های غیربهداشتی در خصوص اقدام به تعطیلی یا پراکنده کردن کلینیک ها یا انتقال به خارج از شهرها انتقاد کرد و ادامه داد: این اقدام اشتباه باتوجه به چرخش و جابجایی حیوانات در مسیرهای طولانی مخاطراتی چون انتشار بیماری و ویروس را به دنبال دارد.

فعالیت پت شاپ ها غیرقانونی است

زارعی تاکید کرد: نظام دامپزشکی موافق فرهنگ غلط و غیربهداشتی حیوان گردانی از جمله سگ و گربه در شهرها و مناطق مسکونی نیست و فعالیت پت شاپ ها و فروش وسایل تزئینی و خارج از عرف حیوانات از جمله البسه حیوانات، قلاده های زینتی و گران قیمت، آرایش و پیرایش حیوانات ممنوع است.

وی خواستار برخورد جدی دستگاه قضا و سایر مراجع ذیصلاح با این پت شاپ ها شد و افزود: با وجود روند افزایشی فعالیت بدون مجوز و غیرقانونی پت شاپ ها اما کلینیک ها و مراکز درمانی و داروخانه های دامپزشکی یا در حال تعطیلی یا دارای محدودیت فعالیت شده اند، در حالیکه محدود کردن کلینیک ها و مراکز دامپزشکی ناقض امنیت سلامت و بهداشت جامعه است.

زارعی اظهار کرد: نظام دامپزشکی وظیفه سلامت و درمان حیوانات را دارد و خرید و فروش هر حیوانی برابر قانون در کلینیک های دامپزشکی ممنوع است و در اماکن تحت نظارت و مدیریت نظام دامپزشکی اقلام دارویی، درمانی و بهداشتی با هدف جلوگیری یا درمان بیماری ها توزیع یا مصرف می شود ، لوازم بهداشتی و درمانی مورد نیاز حیوانات خانگی نیز باید در داروخانه ها و کلینیک های دارای مجوز و نظارت نظام دامپزشکی انجام گیرد.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور ادامه داد: طی سال های اخیر و با اجرای طرح های پیشگیرانه و جهادی بسیاری از بیماری های واگیردار مانند آنفولوآنزا فوق حاد پرندگان که در کشورهای اطراف به شیوع پیدا کرد در کشور ما مواردی از کانون های حاد این بیماری ها مشاهده نشد.

به گزارش ایرنا، کلنیک دامپزشکی رویان ایلام با سرمایه گذاری اولیه چهار میلیارد تومان راه اندازی شد که جهت تکمیل طرح از محل تبصره ۱۸ برای دریافت هفت میلیارد تومان دیگر به بانک معرفی شده است.

این درمانگاه از بخش هایی چون سنوگرافی، رادیولوژی، معاینه وآزمایشگاه تشکیل و در صورت تکمیل و تجهیز نهایی شرایط اشتغالزایی ۱۲ نفر در این مرکز درمانی حیوانات فراهم شده است.

سازمان نظام دامپزشکی کشور بیش ۴۶ هزار نفر عضو دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha