۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85127343
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رییس مجلس طرح عیارسازی بوکسیت آلومینای ایران را افتتاح کرد

بجنورد-ایرنا- "محمدباقر قالیباف"، رییس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در ادامه سفر خود به جاجرم طرح عیارسازی بوکسیت آلومینای ایران را افتتاح کرد.

به گزارش ایرنا، "محمدباقر قالیباف" که در سفر یکروزه خود به خراسان شمالی در بدو ورود مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفت، بعد از بازدید هوایی منطقه سرانی و گُلیل شهرستان شیروان در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران این شهرستان سخنرانی و سپس با حضور در شهرستان جاجرم طرح عیارسازی بوکسیت در آلومینای ایران را افتتاح کرد.

فرماندار جاجرم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به توقف برداشت بوکسیت از معدن تاش در استان سمنان، نیاز به بوکسیت با عیار بالا محسوس است، از این رو عیارسازی بوکسیت آلومینا با توجه به خالی شدن معادن بوکسیت آلومینای جاجرم از بوکسیت با عیار بالا یکی از اقدامات ضروری است.

مصطفی حاج زاده اظهار کرد: به منظور استفاده از بوکسیت های کم عیار و با توجه به هزینه های مرتبط با اکتشاف و استخراج این ماده معدنی، نیاز به بکارگیری روش های کانه آرایی است که بتوان از دپوهای راکد بوکسیت برای تولیدآلومینا استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به توقف برداشت از معدن تاش در استان سمنان، شرکت آلومینای ایران نیاز به استفاده از روش های نوین برای تامین خوراک مورد نیاز این مجتمع دارد که اجرای پروژه واسطه سنگین را در دستور کار قرار داد.

حاج زاده اظهار کرد: پروژه واسطه سنگین و یا هوی مدیا در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در ۲۴ ماه به بهره برداری رسیده است، برای این پروژه ۸۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد اما در این زمینه ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار جذب شد.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه تمامی مراحل مطالعات، طراحی پایه، طراحی مهندسی و اجرا توسط شرکت های دانش بنیان و متخصصان داخلی و با همکاری تیم کارشناسی شرکت آلومینای ایران به انجام رسیده است.

فرماندار جاجرم گفت: کاهش میزان نمک کربنات سدیم در گردش فرآیند، کاهش میزان رسوبات واحد انحلال و کاهش میزان غبار واحدهای عملیاتی از دستاوردهای این پروژه است که در نتیجه سبب کاهش بهای تمام شده تولید می شود.

وی با بیان اینکه در این طرح برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد شده است، افزود: با بهره برداری از این پروژه سالانه بیش از ۷۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان صرفه جویی می شود.

به گزارش ایرنا،آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه‌فرد و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع بوده که در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است تاکنون سه هزار و ۵۴۰ نفر فرصت شغلی مستقیم داشته است.

جداسازی به روش واسطه سنگین، روشی است که از خاصیت اختلاف چگالی بین کانی مورد نظر و باطله استفاده می شود و به پرعیارسازی کانی مورد نظر می پردازد.

آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم، نیاز به بوکسیت با عیار مناسب دارد که در این زمینه با اجرای پروژه واسطه سنگین، عیار بوکسیت افزایش می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha