۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85128058
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره چاووشی‌خوانی در ششتمد خراسان رضوی برگزار شد

سبزوار- ایرنا- همزمان با سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مراسم آیینی چاووشی‌خوانی با حضور پیشکسوتان آیینی و خادمان اهل بیت(ع) در شهرستان ششتمد خراسان رضوی برگزار شد.

یک کارشناس میراث فرهنگی و فعال آیینی در ششتمد روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مراسم آیینی، چاووش خوانان از روستاهای مختلف شهرستان با حضور در شهر ششتمد به اجرای برنامه چاووشی خوانی پرداخته و در منقبت امام رضا(ع) اشعاری را به صورت آواز سنتی خواندند.

محمدحسین داوطلب افزود: آیین چاووشی خوانی شامل بخش های مختلف مولودی خوانی، توسل خوانی و بیت خوانی در مدح و منقبت امام رضا (ع) است که علاوه بر ایجاد فضایی سرشار از معنویت، زمینه را برای ترویج فرهنگ رضوی نیز فراهم می کند.

وی اظهار داشت: آیین چاووشی خوانی که بیشتر در مراسم بدرقه و استقبال زائران مشهد مقدس و عتبات عالیات با حضور هیات های مذهبی خوانده می شود، یکی از سنت هایی است که همچنان در منطقه ششتمد رونق خاصی دارد که شایسته است برای حفظ این میراث ارزشمند فرهنگی و معنوی، اقدام موثری صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، مراسم "رباعی‌خوانی" منطقه ششتمد، چند سال پیش (که هنوز ششتمد بخشی در تابعیت سبزوار بود) به عنوان یکی از آثار فرهنگی ناملموس سبزوار با تایید شورای ثبت میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده بود.

مرکز شهرستان ششتمد در ۲۵۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha