به گزارش خبرنگار ایرنا، وقتی صحبت از تهران می شود خیلی ها ترافیک و خیابان های قفل، آلودگی هوا و جمعیت زیاد به ذهن متبادر می شود اما واقعا چقدر در مورد گردشگری پایتخت کار شده است؟
از شمیران نگین تهران تا ری که قبله تهران بوده پُر است از مکان های تاریخی، گردشگری و جاهایی که کمتر معرفی شده و خیلی از پایتخت نشینان هم شاید از آن بی خبر باشند.
جاذبه های تهران فقط به پل طبیعت، مراکز خرید، شهربازی و زرق و برق آن نیست؛ شاید کاخ های تهران، دژ رشکان و همین میدان مشق برای یک گردشکر داخلی و خارجی که به تهران سفر کرده برای گذراندن یک سفر گردشگری کافی باشد؛ بگذریم از درکه و دربند.
از یاد نبریم که شمال تهران کوهستانی است و جنوب آن دشت و حتی به کویر می رسد.
تهران یک فرصت مغتنم برای گردشگری است که باید بیشتر معرفی شود؛ این جاذبه ها از موزه و کاخ گرفته تا طبیعت و مکان های باستانی آن که بیشتر مربوط به شهرری به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است، اطلاع رسانی شود.
«راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» کتابی نوشتهی احسان میرابزاده، مرتضی رحیمنواز و علی رفیعی با همکاری پرهام جانفشان است که به مناسبت نوروز سال ۱۴۰۱ در ۵۵۲ صفحه، منتشر و تاکنون دو بار نیز تجدید چاپ شده است.
این کتاب یک راهنمای جامع و کاربردی بر مبنای مسیرهای پیاده گردشگری در بافت تاریخی تهران، ری و شمیران است که ۱۴ میر را شامل می شود.
همچنین، چهار محور گردشگری خارج از بافت تاریخی شهر تهران نیز تعریف شده تا روایتِ کتاب ناقص نمانَد اما باتوجه به گستردگی تهران، علاوه بر ۱۳۶ جاذبهی گردشگری در مسیرها محورهای تهران، ری و شمیران، ۷۲ جاذبهی پیرامونی این مسیرها و محورها، ۳۰ جاذبهی گردشگری پراکنده در سطح مناطق شهری تهران، ۷ مسیر کوهنوردی و جاذبههای گردشگری پراکنده خارج از این مسیرها و محورها نیز در این کتاب معرفی شده است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «شهری که حتی برخی کوچهها و گُذرها و خانهها و کافهها و دکانها و درختها و آدمهایش هم روایتی شنیدنی برای گردشگر دارند را نمیتوان در یک کتاب روایت کرد در عینحال که نمیتوان به یک معرفی ساده هم بسنده کرد. هرچه از این شهر بنویسیم، بازهم برای ادای حق مطلب کم است. امیدواریم، بیانِ روائی که در این کتاب به آن دست یافتهایم، بر شیرینی گشتوگذارتان در پایتخت بیافزاید.»
این کتاب در ۵۵۲ صفحه با کاغذ گلاسه و قطع رقعی منتشر شده و کتابی مرجع برای تورگردانان و تهرانگردها، ریگردها و شمیرانگردها به شمار میآید.
برندسازی گردشگری، یکی از مهمترین فعالیتها برای سیاستگذاری و تبلیغات گردشگری در شهرها به شمار میآید و برندهای گردشگری شهرستانهای استان تهران، محصول فکری این دو فعال تولید محتوا به شمار میآیند.
احسان میرابزاده، نویسنده و مدیر تولید و انتشار کتاب «راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» دربارهی این برندها میگوید: «۱۵ سال پیش بود که برای شهرستانهای استان تهران براساس ظرفیتهای گردشگری آنها برندسازی کردیم؛ «تهران؛ قلب تپنده ایران، ری؛ میراثدار کهن ایران، شمیرانات؛ نگین البرز، رباطکریم؛ سرزمین تپههای باستانی، ورامین؛ وارنای کهن، دماوند سرزمین اسطورههای ایرانزمین، فیروزکوه؛ سرزمین قلعههای باستانی، پاکدشت؛ شهر گل و گیاه، اسلامشهر؛ سرزمین یادگارهای کهن برندهایی هستند که از سال ۱۳۸۸ و براساس ظرفیتهای میراثفرهنگی، تاریخی و طبیعی هر شهرستان خلق شدند و نوروز امسال ۱۴ ساله میشوند.»
وی ادامه میدهد: آن موقع البته هنوز استان البرز از تهران جدا نشده بود که بعدها با تشکیل شهرستانهای جدید، این برندسازی به این شکل ادامه یافت: شهریار؛ گهواره روستاهای شگفتانگیز، قرچک؛ گنجینه زبان و فرهنگهای گوناگون، بهارستان؛ گذرگاه اقوام ایرانزمین، پردیس؛ بهشت ییلاقی، قدس؛ سرزمین خوش آبوهوا.»
این نویسنده تخصصی کتابهای گردشگری با موضوع تهران بر این باور است که برندسازی گردشگری وظیفهی آشناییزدائی برای گردشگر را برعهده دارد.
به عنوان مثال وقتی از پاکدشت صحبت میکنیم کمتر کسی میداند که ۱۲۰۰ هکتار گلخانه در پاکدشت وجود دارد و اینها یعنی یک ظرفیت نهفته برای گردشگری در این شهرستان. درحالیکه پاکدشت در ذهن عموم به عنوان شهرستانی صنعتی آشناست. حال وقتی برند «شهر گل و گیاه» را برای پاکدشت ترویج میکنیم، میتواند کارکرد گردشگری از نوع تجربهگرا را به این شهرستان افزوده و از صرفاً صنعتیبودنِ آن نزد مخاطب آشنائیزدائی کند که اتفاقی خوب برای رونق گردشگری در پاکدشت است.»
این اتفاق - یعنی گردشگری کشاورزی نوعی از گردشگری تجربهگرا در پاکدشت - همان چیزی است که شاهدیم اخیراً در ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان تهران مورد توجه و سیاستگذاری قرار گرفته است.
نظر شما