معاونت استاندارد آستارا: برخورداری آسانسورها از علامت استاندارد جدی گرفته شود

آستارا- ایرنا- مسئول معاونت استاندارد آستارا گفت: با توجه به اینکه بافت شهری به سمت بلندمرتبه‌سازی و گسترش آپارتمان‌نشینی است، انتظار می‌رود شهروندان به بحث برخورداری دستگاه‌های آسانسور ساختمان‌ها از علامت ملی استاندارد به جد توجه کنند.

امین فتح‌العلومی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: سه انتظار کلی در بحث آسانسورها از شهروندان داریم، نخست اینکه اگر شهروندان خودشان سازنده یک بنا هستند برای نصب آسانسور از نصاب‌های دارای گواهی طراحی و مونتاژ مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده کنند.

وی افزود: انتظار دیگر این است که اگر شهروندان در حال خریداری واحدی مسکونی در ساختمان‌های بلندمرتبه هستند، با استفاده از کد ۱۰ رقمی نصب شده روی پلاک آسانسور ساختمان، در مورد استاندارد بودن آن دقت داشته باشند.

مسئول معاونت استاندارد آستارا بیان کرد: همچنین از سازندگان هم انتظار می‌رود از نصاب‌های دارای گواهی طراحی و مونتاژ استفاده کنند و برای اعتبارسنجی علامت استاندارد و کد رهگیری هم می‌توانند به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ یا سامانه متمرکز ملی استاندارد مراجعه نمایند تا شرکت‌های مجاز پس از دریافت درخواست از سامانه، نسبت به انجام بازرسی اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: اگر شخصی مدیریت ساختمانی چند طبقه را بر عهده می‌گیرد، برخورداری دستگاه‌های آسانسور از علامت استاندارد را جدی بگیرد؛ زیرا نخستین مجوز استاندارد آسانسورها یک‌ساله است و پس از انقضای آن، باید نسبت به دریافت پروانه استاندارد ادواری اقدام کنند.

فتح‌العلومی اظهار کرد: اگر مدیران ساختمان هم شخصی را برای تعمیر و نگهداری آسانسورها در نظر می‌گیرند، باید شخص مورد نظر دارای گواهی طراحی و مونتاژ باشد تا اگر اتفاقی ناخواسته در آسانسور ساختمان رخ داد، مدیر ساختمان زیر سوال نرود.

وی ادامه داد: تعمیر، سرویس و نگهداری آسانسورها را به طور معمول همان نصابان اولیه دستگاه‌ها بر عهده می‌گیرند و در ازای دریافت هزینه‌ای از ساکنان ساختمان‌ها، به صورت ماهانه کار بازدید و سرویس آن را انجام می‌دهند؛ سامانه استاندارد اما شرکت‌های معتبر را به صورت تصادفی به افراد معرفی و هزینه آن را نیز تعیین می‌کند.

مسئول معاونت استاندارد آستارا عنوان کرد: برای تعویض قطعه‌ای از آسانسور استاندارد، شرکت طراحی و مونتاژ باید به اداره استاندارد گزارش دهد تا در صورت بروز اتفاقی، ساکنان یا مدیر ساختمان به مشکل برنخورند؛ چون دست‌کاری، تعویض قطعه‌ یا مغایرت شماره سریال قطعه‌ها بدون اطلاع استاندارد، آن را از شمول بیمه خارج می‌کند که بروز مشکل‌هایی برای مردم را موجب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران ساختمان‌ها باید به مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند آگاه باشند، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد که هر گونه خرید و انجام سرویس از سوی افراد و شرکت‌های دارای گواهی طراحی و مونتاژ معتبر انجام شود و مردم به نصاب‌های متفرقه مراجعه نکنند.

فتح‌العلومی بیان کرد: یکی از مشکل‌ها این است که برخی سازندگان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت، آسانسور ساختمان را به افرادی می‌دهند که مجوز طراحی و مونتاژ ندارند و از این رو نمی‌توانند مجوز استاندارد مورد نیاز را بگیرند؛ از این رو بعدها مشکل دامن‌گیر می‌شود و در نتیجه برخی شرکت‌ها برای ثبت دستگاه در سامانه، تا حدود ۲۰۰ میلیون ریال از مالکان مطالبه می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم دقت بیشتر مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط در مجموعه شهرداری به بحث استاندارد بودن آسانسورها پیش از صدور پروانه پایان کار، گفت: اگر فرایند خریداری و نصب آسانسورها در چارچوب مورد نظر انجام شود، ممکن است هزینه‌ها بر اساس تعداد بازرسی‌ها و سرویس‌ مورد نیاز متغییر باشد، اما شهروندان دیگر مشکل خاصی در این زمینه نخواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستارا پیش‌تر از تشکیل پرونده در دستگاه‌های نظارتی و صدور حکم قضایی تخریب و قلع و قمع برای افزون بر ۳۵۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در نقاط مختلف این شهرستان خبر داده بود.

شهرستان آستارا که ۴۳۰ کیلومترمربع مساحت دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha