استاد دانشگاه: باید برای فهم قرآن استنطاق کنیم

مشهد -ایرنا-یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: استفاده و استنباط، استخراج، اکتشاف و تبیین مفاهیم بلند قرآن کریم به عنوان یک کتاب مقدس و راهنمایی زندگی به وسیله استنطاق و استفاده از پاسخ های قرآن به پرسش های ما است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر نوایی در هشتاد و سومین پیش‌نشست کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: این رویکرد نیازمند یک شناخت عمیق، روشی نظام‌مند، بکار بردن اصول و معیارها و قواعدی پاسخگو و راهبردی است که بتواند از سیاق و همنشینی آیات با یکدیگر، استعارات و تشبیهات قرآن بهره برد و تمام این توانایی‌ها و استفاده از این علوم در شخصیت مقام معظم رهبری متبلور است.

وی ادامه داد: قرآن می‌خواهد زندگی متناسب با وجود انسان را مستقر کند. فلسفه وجودی قرآن همین است که یک زندگی متناسب با تراز وجودی انسان که متناسب با فطرت است ایجاد کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تفسیر قرآن رهبر معظم انقلاب اسلامی به سبک معمول نبوده و خارج از سنت معمول و رایج، مشی تفسیری خودشان را آغاز کردند.

وی گفت: قرآن مجید به عنوان منبع و مرجع در احکام و آموزه‌های الهی است که این مرجعیت تامه در همه آفاق فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کلیت نظام‌های بشری معیار رشد و حرکت سازنده است.

حجت‌الاسلام نوایی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های تفسیری مقام معظم رهبری در رویکرد اجتهادی و فقاهتی، مبتنی بر استدلال‌های صحیح عقلی و منطبق با واقعیت‌های تاریخی و زمانه اشاره کرد و گفت: به عبارت دیگر تطبیق متن کتاب الهی و حدیث ناظر بر کتاب الهی با واقعیات زمانه به‌وسیله اجتهادی روزآمد و پاسخگو از ویژگی‌های منحصر به‌فرد رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری است.

وی ساختار تفسیری مقام معظم رهبری را شامل سه مرحله دانست و بیان کرد: مرحله اول «آغاز» که مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و ایشان برای تفسیر و بیان آیات قرآن کریم برای مردم و آشنا شدن مردم با مبانی حکومت اسلامی، از هر فرصتی استفاده می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: «اقدام و ساختن» دومین مرحله از ساختار تفسیری ایشان با هدف تأسیس و شاکله‌بندی حکومت و نظام اسلامی در پرتوی وجود الهی حضرت امام خمینی(ره) قابل ذکر است و در مرحله سوم نیز می توان به «تحقق و تمدن‌سازی حکومت اسلامی» اشاره کرد و امیدواریم جامعه اسلامی ما به سمت این مسیر متعالی حرکت کند.

دبیر علمی این پیش‌نشست هم ضمن بیان مهم ترین هدف برگزاری این کنگره در معرفی ابعاد وجودی شخصیت قرآنی مقام معظم رهبری، گفت: ایشان سعی در ارائه الگوهای جدید در تفسیر قرآن را دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نقی‌زاده با اشاره به محورهای فراخوان کنگره افزود: تلاش همه جانبه ایشان در راه اعتلای تفسیر، تدبر، قرائت، تحلیل، انس و عمل به قرآن؛ به صحنه آوردن قرآن با استفاده از شیوه‌های مختلف؛ ورود قرآن در عرصه‌های اعتقادی مثل کلاس‌های کلامی؛ ورود به مباحث قرآنی و تفسیر با داشتن طرح و ساختار و با تکیه بر مبانی انقلاب و حکومت اسلامی؛ نگاه جامع‌گرایانه ایشان به قرآن اخلاق، حکومت و سیاست و همچنین تفسیر قرآن با نگاه به شبهات دینی مستشرقان است.
کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) در آبان ۱۴۰۲ با همکاری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث (جامعه المصطفی العالمیه) و مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام‌ظله) در قم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha