۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85134142
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مرمت عمارت منصوری ملایر پس از ۲ دهه

۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبر: 85134142
مرمت عمارت منصوری ملایر پس از ۲ دهه

همدان- ایرنا- عمارت منصوری یکی از بناهای فاخر و تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در ملایر است که بیش از ۲ دهه به صورت بلاتکلیف مانده و به‌تازگی کار مرمت و ترمیم این بنا به همت شهرداری آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال‌هاست خطر تخریب بنای تاریخی عمارت منصوری به صدا درآمده، در حالی‌که به دلیل خروج این بنا از فهرست آثار ملی کشور، میراث فرهنگی اجازه مرمت عمارت منصوری را نداشت و تلاش دست‌اندرکاران این شهرستان نیز نجات قطعه‌ای از هویت این شهر است.

عمارت منصوری یازدهم دیماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما در بخشی از تاریکترین تاریخ این عمارت، خروج این بنا از فهرست آثار ملی بود که سال ۱۳۹۰ به علت تعلل در تملک این ملک، با پیگیری وُراث و حکم دیوان عدالت اداری پس از یک دهه این اثر از فهرست آثار ملی خارج شد، اقدامی نسنجیده که اگر امروز تملک آن توسط شهرداری ملایر صورت نمی‌گرفت، می‌رفت تا آینده‌ای مبهم را برای خانه منصوری رقم بزند و یا شاید برج‌های سر به فلک کشیده جایگزین تکه‌ای به جا مانده از تاریخ قاجار شود.

گمانه‌زنی‌های زیادی برای حفظ این بنای تاریخی از زمان خروج آن از فهرست آثار ملی کشور و حتی اقدام وراث برای فروش این عمارت صورت گرفت، از طرفی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز یک پای ثابت حفظ و نگهداری و تملک عمارت منصوری بود که به نتیجه نرسید.

این در حالیست‌که طی سال‌هایی که بنای تاریخی منصوری از فهرست آثار ملی کشور خارج شده بود، با اجازه دادستان مرمت جزیی در آن انجام شد که مرهمی سطحی بود و باید علاج واقعه قبل از وقوع صورت گیرد.

شهرداری ملایر با توافق مالکان سه دانگ این عمارت را با مرمت اضطراری از تخریب و از بین رفتن نجات داد، در حالی‌که طبق نظر کارشناسان، چنانچه شهرداری این عمارت را به طور کامل تملک کند، میراث فرهنگی می‌تواند برای ثبت ملی و مرمت این بنا اقدام کند.

در همین راستا، با پیگیری‌های مستمر شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر، از محل ستاد باز آفرینی شهری و با فروش املاک، شهرداری موفق به خرید سه دانگ ملک عمارت منصوری به طور قطعی شد و گفته می‌شود شهرداری ملایر برای سه دانگ باقیمانده نیز با تک‌تک وراث وارد مذاکره شده‌ و هفته گذشته یکصد متر دیگر از این بنا را تملک کرده است.

شهردار ملایر به‌تازگی در این باره اظهار داشت: مرمت و استحکام‌بخشی بنا را با همکاری وراث زیر نظر مشاور ویژه آغاز کرده‌ایم.

"مجید فرجی" ادامه داد: به طور قطع استحکام‌بخشی و ترمیم این بنای تاریخی در جذب گردشگر و رونق بوم‌گردی نقش مهمی ایفا می کند.

وی گفت: ترمیم و استحکام‌بخشی عمارت منصوری را به مناقصه گذاشته‌ایم و توسط مشاور ذی‌صلاح در حال انجام است که امیدواریم سال ۱۴۰۳ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

ثبت ملی عمارت منصوری در اولویت برنامه ها

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز بیان کرد: تمام تلاش ما حفظ و نگهداری عمارت تاریخی منصوری و تملک و احیای یادگار دوران قاجار است.

"ابراهیم جلیلی" با بیان اینکه این بنا در بهترین نقطه شهر ملایر واقع شده است افزود: تلاش‌ها و پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شده تا قبل از فروریختن بنا، به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تملک کامل عمارت منصوری توسط شهرداری، برای ثبت مجدد آن اقدام می‌کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: عمارت منصوری یک اثر تاریخی واجد ارزش است و ما به عنوان متولی وظیفه داریم از آن حفاظت کنیم.

به گفته جلیلی؛ در سال‌هایی که عمارت منصوری از فهرست آثار ملی کشور خارج شد، با اجازه دادستان مرمت جزیی در این بنا صورت گرفت و چنانچه تملک بنا توسط شهرداری نهایی شود، بخش‌های اضطراری عمارت مرمت خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ خانه منصوری عمارتی متعلق به عبدالصمد منصوری است که مربوط به اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی است و در ملایر، خیابان هاشمی‌نژاد (دکتر اقبال) واقع شده، این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر و بنای تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha