«سرزمین کارگران بی‌مصرف»؛ تیتر توهین‌آمیز و نژادپرستانه «اکونومیست» در مورد آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- مقاله نشریه «اکونومیست» با عنوان آمریکای لاتین، «سرزمین کارگران بی‌مصرف» با موجی از انتقادهای کاربران شبکه‌های مجازی مواجه شد که این یادداشت را  «نژادپرستانه»، «تبعیض‌آمیز»  و حتی «نفرت‌انگیز» توصیف کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مقاله نشریه اکونومیست (The Economist) با عنوان اصلی آمریکای لاتین، سرزمین کارگران بی‌مصرف (A land of useless workers) با موجی از انتقادهای کاربران شبکه‌های مجازی مواجه شد و این نشریه انگلیسی سپس با تغییر عنوان مقاله به چرا کارگران آمریکای لاتین اینقدر غیرمولد هستند در توجیه تیتر ابتدایی نوشت: تیتر را تغییر دادیم تا روشن شود که در حال تجزیه و تحلیل هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی بهره‌وری پایین هستیم. هدف ما جلب توجه به علل ساختاری ‌بهره‌وری پایین نیروی کار در کشورهای آمریکای لاتین است.

به نوشته تارنمای اسپوتنیک موندو، نشریه بریتانیایی اکونومیست از زمان تاسیس خود در سال ۱۸۴۳ میلادی، همواره به عنوان سخنگوی منافع نخبگان فعالیت داشته و معمولا از صفحه‌های خود در دفاع از دستورالعمل‌های اقتصادی نئولیبرالی مورد نظر لندن و سیاست‌های نظامی‌گری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استفاده کرده است.

با این حال، به گفته صدها کاربر خشمگین فضای مجازی، آخرین تحلیل اکونومیست در مورد آمریکای لاتین، به عنوان نشریه ای که تمایل دارد با محافظه‌کارانه‌ترین و انگلیسی‌محورترین دیدگاه‌ها همسو شود، بیش‌ از حد بیگانه‌هراس و نژادپرستانه بود.

«سرزمین کارگران بی‌مصرف»؛ تیتر توهین‌آمیز و نژادپرستانه «اکونومیست» در مورد آمریکای لاتین

مقاله‌ای که در نسخه کاغذی با عنوان سرزمین کارگران بی‌مصرف منتشر شد و در نسخه دیجیتال به عنوان چرا کارگران آمریکای لاتین اینقدر غیر مولد هستند؟ منتشر شد.

این هفته‌نامه که سنت طولانی در انتشار روایت‌های بدون امضا تحت عنوان سرمقاله دارد، این پرسش را مطرح می‌کند که چرا این منطقه در دهه‌های اخیر و در مقایسه با رشد اقتصادی ثبت شده در آسیا، از نظر تولید ناخالص داخلی عقب مانده است.

به گفته اکونومیست، پاسخ به این سوال، طبقه کارگر آمریکای لاتین است که اساسا آن‌ها را قشر تحصیلکرده ضعیف و غیرمولد معرفی می‌کند. اگرچه در این مقاله به مشکلات ساختاری دیگر در این قاره نیز اشاره شده است، اما چنان که در عنوان به این نکته اشاره شده است، بزرگترین مقصر، کارگران آمریکای لاتین هستند.

این دیدگاه، انتقاد شدید کاربران لاتین‌تبار در شبکه‌های مجازی را به همراه داشت و این یادداشت را به‌عنوان نوشتاری نژادپرستانه، تبعیض‌آمیز و حتی نفرت‌انگیز توصیف کردند.

الخاندرو پائز بارِلا (Alejandro Paéz Varela) روزنامه‌نگار مکزیکی در صفحه توییتر خود نوشت: من سال هاست که این مجله مزخرف را که فقط به مکزیک و به آمریکای لاتین توهین می‌کند، نخوانده‌ام. حتی دلیل این مسئله را دیگر به یاد نداشتم... چرایی آن را امروز به یاد آوردم.

ویکتور گارسیا گِرِرو (Victor García Guerrero) یک کاربر دیگر گفت: سوءظن آنگلوساکسون‌ها علیه لاتین‌تبارها و به طور کلی جنوب، در این عنوان از اکونومیست خلاصه شده است.

ملیسا رابانالس (Melisa Rabanales) روزنامه‌نگار در پیامی توییتری و خطاب به اکونومیست با لحنی طعنه‌آمیز نوشت: فکر می‌کنم ذره‌ای روزنامه‌نگاری در نژادپرستی شما دیدم.

رادیو آمبولانته (Radio Ambulante) رسانه دیجیتالی مشهور آمریکای لاتین نوشت: یک سلام بی‌مصرف برای شخصی که این مقاله را در اکونومیست نوشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha