۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85136115
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت نجات ملی یمن: محیط زیست دریایی یمن خط قرمز ماست

تهران-ایرنا- به دنبال انتشار اخباری مبنی بر دفن زباله‌های اتمی در یمن، وزیر شیلات دولت نجات ملی یمن محیط زیست دریایی کشورش را «خط قرمز» صنعا اعلام کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری العهد، محمد الزبیری وزیر شیلات یمن به نیروهای ائتلاف متجاوز نسبت به آسیب رساندن به محیط زیست دریایی این کشور با دفن زباله‌های اتمی هشدار داد و تاکید کرد که محیط زیست دریایی یمن و ایمنی آن خط قرمز صنعا است.

برپایه این گزارش، الزبیری دفن زباله‌های اتمی توسط عربستان و حامیان داخلی اش در خاک یمن را محکوم کرد و از دولت نجات ملی یمن خواست تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی گفت: کمیته مشترکی از نیروی دریایی، امنیت، گارد ساحلی و وزارتخانه‌های امور خارجه و شیلات برای پیگیری موضوع زباله‌های اتمی تشکیل دادیم.

وی افزود: زمانی که وزارت شیلات از هرگونه تخلف مطلع شود، به وزارت امور خارجه اطلاع می‌دهد تا در مورد این تخلف با سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی در ارتباط باشد.

الزبیری از وزارت دفاع و رهبری سیاسی یمن خواست تا با جدیت با این مسئله برخورد کنند.

وزارت شیلات یمن جمعه شب نیز اعلام کرد: این اقدام هشدار وقوع یک فاجعه زیست محیطی بزرگ در نتیجه تأثیرات زباله‌های هسته‌ای عربستان خواهد بود که در مناطق بیابانی و دریایی در یمن در گذشته دفن و در آینده نیز این کار انجام خواهد گرفت.

این وزارتخانه افزود: تشعشعات بررسی شده در دریای سرخ و دریای عرب باعث مرگ هزاران آبزی، تخریب صخره های مرجانی و زیست محیطی دریایی در سواحل استان های عدن، ابین، المهره و حضرموت شده است.

وزارت شیلات یمن اعلام کرد: عربستان یمن را به میدان آزمایش انواع سلاح‌های ممنوعه بین المللی تبدیل کرده است که از آن جمله می‌توان به بمب‌های خوشه‌ای اشاره کرد که با کشورهای متحد در حمله به یمن و با پشتیبانی آمریکا، اسرائیل و غرب به کار گرفته است.

هیأت وزیران عربستان روز چهارشنبه رئیس شورای مدیریت سازمان هسته‌ای عربستان را برای گفت وگو با شورای ریاستی یمن مکلف کرد تا طرح یادداشت تفاهم امنیت هسته‌ای و محافظت در برابر تشعشعات میان این سازمان و کمیته ملی انرژی اتمی یمن را بررسی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha