به گزارش دریافتی ایرنا از رایزنی فرهنگی ایران در عشق آباد، این همایش علمی و عملی که روز چهارشنبه با خوشامدگویی «آقامراد بالتایف» رییس بخش هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ ترکمنستان و پژوهشگر علوم تاریخی با موضوع «فولکلور، حرکات آئینی و آداب رسوم به عنوان بخشی از میراث ملی» آغاز شده بود امروز به کار خود پایان داد.
وی در این همایش که با حضور برخی از مقامات ترکمنستان، نویدرسولی رایزن فرهنگی کشورمان و پژوهشگرانی از جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، روسیه، تاتارستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، رومانی، هند و چین و اصحاب رسانه های ترکمنستان در سالن اجتماعات «دایانچ» منطقه گردشگری «آوازه» در استان بالکان واقع در شمال غربی این کشور برگزار شد، در بخشی از سخنان خود به فعالیت گسترده برای حفظ و انتقال میراث ملی نیاکان به نسلهای جوان و آینده اشاره کرد و برگزاری چنین جشنواره هایی را نیز در این راستا دانست.
سپس در این همایش علمی و عملی هنرمندان هر یک از کشورها به معرفی سازها و ادوات موسیقی و نیز توضیح درباره حرکات آئینی پرداختند.
«علی حسن نژاد» سرپرست گروه موسیقی و حرکات آئینی و فولکلور «زندگی مازندران» و پژوهشگر در این عرصه در اینهمایش در معرفی موسیقی، به چگونگی استفاده از سازهای روزمره مانند لیوان، ظروف آشپزخانه و آلات موسیقی چوپانی علاوه بر سازهای موسیقی اصلی مازندران پرداخت و درباره هر یک از سازها توضیح داد.
آن چه که بیش از همه توجه حاضران و هنرمندان کشورهای دیگر را به موسیقی مازندران جلب کرد استفاده از «تشت» ساز محلی ثبت شده به عنوان یکی از سازهای موسیقی مازندرانی و ایرانی بود.
سپس هنرمندان ایرانی با نواختن موسیقی و انجام حرکات آئینی و فولکلور که بیانگر کاشت و برداشت محصول و زندگی چوپانی بود، اجرای خود را به پایان رساندند که مورد تشویق بسیار حاضران قرار گرفت.
گفتنی است؛ همایش بین المللی «موسیقی و حرکات آئینی و فولکلور آوازه-۲۰۲۳» به صورت علمی و عملی در روز پنج شنبه نیز ادامه یافت و در آن پژوهشگران و هنرمندان شرکت کننده به تبادل اطلاعات و آموزش پرداختند.
همچنین؛ در حاشیه همایش یادشده، نمایشگاهی از صنایع دستی ترکمنستان بویژه استان بالکان برپا شده بود که مورد توجه هنرمندان کشورهای دیگر قرار گرفت.
نظر شما