تلاش های دولت برای افزایش درآمد کشاورزان شهرستان باشت

یاسوج - ایرنا - دولت از هفته جهاد کشاورزی ۱۴۰۱ تاکنون با کلنگزنی واحدهای تولیدی جدید، افزایش زیرساخت های کشاورزی، تلاش برای تامین تجهیزات مورد نیاز و پرداخت وام به بهره برداران برای افزایش درآمد آنان در شهرستان کوچک باشت تلاش های اثربخشی انجام داده است.

به گزارش ایرنا، در حالی که نبودن تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی به ویژه در فصل برداشت محصولات زراعی، عدم وجود امکاناتی مانند سردخانه برای نگهداری محصولات و کمبود زیرساخت های دسترسی به مزارع باعث شده بود بهره برداران باشتی به حاصل دسترنج خود به طور کامل دست نیابند با اقدام های دولت مهمترین حوزه معیشتی این شهرستان در مسیر توسعه قرار گرفته است.

کشاورزان باشتی که همواره از نبودن زیرساخت هایی مانند جاده بین مزارع، فاسد شدن محصولات خود تا رسیدن به بازارهای مصرف، نبودن تجهیزاتی مانند کمباین برای برداشت محصولات خود گلایه داشته اند با اقدام های دولت به افزایش درآمد خود امیدوار شده اند.

تقویت زیرساخت های حوزه کشاورزی برای مردم شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد که بخش اصلی معیشت آنان بر پایه درآمد حاصل از فروش سالانه ۱۰۰ هزار تن محصول تولیدیشان پایه ریزی شده چشم اندازی امیدبخشی در این حوزه ترسیم کرده است.

اقدام های دولت

دولت با ایجاد زیرساخت هایی جاده ها و پل های بین مزارع،کانال های ذخیره آب،حمایت به منظور توسعه آبیاری نوین،ایجاد گلخانه های جدید،کلنگ زنی سردخانه های محصولات کشاورزی و ایجاد مجتمع های دام و طیور ضمن ایجاد بستر رونق تولید و اشتغال به سهولت کشت و کار در مزارع شهرستان باشت کمک کرده است.

رییس جهاد کشاورزی باشت گفت: یک سال گذشته تاکنون دولت با تکمیل یا آغاز عملیات اجرایی ۲۰طرح عمرانی و اقتصادی برای توسعه کشاورزی در این شهرستان اقدام های قابل توجهی انجام داده است.

تلاش های دولت برای افزایش درآمد کشاورزان شهرستان باشت

محمد انصاری افزود:احداث کانال بین مزارع برنج روستاهای فتح،لار و تلچگاه به طول ۴۰۰ متر و اعتبار چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال،کانال آبرسانی مزارع روستای شاه بهرام با طول ۴۰۰ متر و با بودجه هفت میلیارد ریال و ساخت پل بین مزارع روستای آلکان با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از مهمترین زیرساخت های ایجاد شده در باشت طی این مدت است.

وی تاکید کرد: احداث استخر ذخیره آب باغ های روستای پشت کوه با اعتبار هفت میلیارد ریال و مرمت و بازسازی ۱۲ رشته قنات با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد ریال از دیگر طرح های عمرانی انجام گرفته یک سال گذشته تاکنون در باشت است.

انصاری ابراز کرد:تکمیل پروژه پمپاژ چالموره دره باشت و چاه تلخ با اعتبار ۲۸میلیارد ریال،احداث کانال های مزارع برنج روستاهای فتح,لار و تلچگاه به طول ۴۰۰متر و اعتبار چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال ،ایجاد گلخانه سبزی و صیفی مجتمع گلخانه فدک با اعتبار ۶۵میلیارد ریال و اعطای تسهیلات جهت اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغستان های شهرستان در سطح بیش از ۵۰هکتار و اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال از دیگر تلاش های دولت در این خصوص بوده است.


وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت توسعه تولید خوراک دام و طیور فدک به ۵۲هزار تن در سال با اعتبار بالغ بر۱۷۰میلیارد ریال،احداث زنجیره کامل تولید مرغ گوشتی ۲۵۰ هزار قطعه ای خان احمد با پیشرفت فیزیکی ۳۵درصد و اعتبار هزار و ۳۰۰میلیارد ریال، پرواربندی صنعتی ۵۰۰راسی گوساله،کلنگ زنی گلخانه گیاهان دارویی با اعتباری حدود ۳۴۰میلیارد ریال عملیاتی شده است.

وی سردخانه ۵۰۰تنی شهرک صنعتی خان احمد اعتباری حدود۴۰میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۸۰درصدواحداث سردخانه ۸۰۰تنی، شهرک صنعتی خان احمد اعتباری حدود ۵۰میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۸۰درصد،احداث مرغ گوشتی ۲۰ هزار قطعه ای روستای تل مویزی با اعتبار حدود۴۰میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۹۰درصداز طرح های در حال اجرای حوزه کشاورزی این شهرستان اعلام کرد.

پرداخت تسهیلات بانکی

پرداخت وام های بانکی از حمایت های اثرگذار دولت به منظور توانمندسازی بهره برداران است که با استفاده از منابع مالی مختلف برای تحقق این مهم در شهرستان باشت تلاش شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت خاطرنشان کرد: از هفته جهاد کشاورزی پارسال تاکنون ۳۳۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۱۵۸ نفر از کشاورزان این شهرستان پرداخت شده است.

وی اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ به مبلغ ۱۶۰میلیارد ریال به ۱۲ متقاضی، پرداخت وام های ماده ۵۲به مبلغ۱۳۰میلیارد ریال به هفت بهره بردار و همچنین وام های مکانیزاسیون و دامدار کارت به میزان ۴۰میلیاردریال به ۱۲۹نفر و وام های تبصره۱۶ به مبلغ ۲میلیارد ریال به ۱۰متقاضی از اقدام های عملی دولت به منظور کمک به توسعه کشاورزی به عنوان منبع معیشتی مردم باشت است.

مرتفع شدن کمبود کمباین

در حالی که هر ساله برداشت محصولات زراعی در باشت با کمباین های مهاجر انجام می گرفت و صاحبان این تجهیزات کار برداشت در این شهرستان را نیمه کاره رها می کردند و با آغاز برداشت در استان های مبدا به شهرستان خود می برگشتند این امر برداشت محصول را با اخلال روبه رو می کرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت:مشکل دیرینه نبود کمباین های بومی برای برداشت محصولات زراعی در این شهرستان مرتفع شد.

محمد انصاری افزود: با استفاده از وام های بانکی بهره برداران باشتی چهار دستگاه کمباین خریداری کرده اند.

تلاش های دولت برای افزایش درآمد کشاورزان شهرستان باشت

وی بیان کرد: همچنین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات به سه بهره بردار دیگر اختصاص یافته و با تحویل این کمباین ها به بهره برداران در آینده نزدیک شمار تجهیزات مذکور در این شهرستان به هشت دستگاه می رسد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت ابراز کرد: برای خرید هر دستگاه کمباین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی به بهره برداران این شهرستان اختصاص یافته است.

افزایش دیگر زیرساخت های کشاورزی

فرماندار باشت نیز می گوید که افزایش زیرساخت های سردخانه ای برای نگهداری محصولات کشاورزی تا رسیدن به بازارهای هدف از اقدام های خوب دولت طی یک سال گذشته تاکنون در شهرستان بوده است.

نادر گرامی تاکید کرد: عملیاتی شدن احداث سه سردخانه از اقدام های امید بخش دولت برای بهبود زیرساخت های کشاورزی در باشت طی یک سال گذشته تاکنون بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به گرمی هوای شهرستان باشت توسعه زیرساخت های سردخانه ای از نیازهای کشاورزان برای نگهداری از محصولات بهره برداران است که امید می رود تکمیل احداث این زیرساخت ها شاهد بهبود وضعیت تولید و درآمد کشاورزان باشیم.

فرماندار باشت با اشاره به فعال شدن عملیات احداث گلخانه فدک تاکید کرد: توسعه کشت های گلخانه ای با توجه به پایین بودن ریسک این نوع کشت از دیگر ضرورت های حوزه کشاورزی است که مسئولان به آن اهتمام ویژه دارند.

وی با یادآوری تجربه خسارت های ناشی از خشکسالی، سرمازدگی و سیل در سال های اخیر تاکید کرد: توسعه کشت های گلخانه ای می تواند منجر به تولید پایدار برای بهره برداران شود.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha